کد خبر: 48629
تاریخ انتشار: یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 - 15:28

داخلی

»

کتابخانه ملی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ردۀ جهانی رقابت می کند

منبع : لیزنا
فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از مرکز اسناد و کتابخانه استان قزوین دیدار کرد.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ردۀ جهانی رقابت می کند

به گزارش لیزنا، فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به منظور بررسی عملکرد و مسائل مرکز اسناد و کتابخانه استان قزوین به همراه هیئتی سه نفره از سایر معاونت‌های این سازمان، شامل ابوالفضل شریفی‌فرد، مدیرکل تنظیم و پردازش اسناد، علیرضا حسینیان، مدیرکل زیرساخت و پشتیبانی فناوری اطلاعات و حمیدرضا سلطانی، مدیرکل فراهم‌آوری منابع معاونت کتابخانه ملی با مدیران ارشد این استان در راستای همکاری با سازمان اسناد و کتابخانه ملی دیدار کرد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،  در این بازدید از نزدیک در جریان اقدامات و فعالیت های مرکز اسناد استان قزوین قرار گرفت و با کارکنان این مرکز گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل آنها قرار گرفت.

در این سفر استانی، فاطمه صدر در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان توضیح داد: یکی از اقدامات جدی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران جهت حفظ و نگهداری میراث مستند و مکتوب، دیجیتال سازی آنها است. این منابع پس از ضدعفونی، مرمت و تنظیم و توصیف یا فهرست‌نویسی در مخازن  سازمان که طبق استانداردهای بین المللی ساخته شده اند، آرشیو می‌شوند.

دیجیتال‌سازی میراث مکتوب

این مدرس دانشگاه ابراز امیدواری کرد باتوجه به همکاری های ارزنده اداره کل اوقاف و امور خیریه در رابطه با ارسال اسناد دولتی مرتبط به مرکز قزوین، همکاری های این اداره کل در راستای شناسایی و جمع آوری منابع مکتوب و غیرمکتوب ارزنده ای که در منازل شهروندان قزوینی و یا اماکن متبرکه و امامزاده ها نگهداری می شود، ادامه یابد تا بتوان این منابع را سریع‌تر دیجیتال کرده و در صورت نبود محدودیت‌های طبقه‌بندی یا عدم برخورداری از حق مالکیت فکری، نسخه دیجیتال آن را در دسترس پژوهشگران و دولتمردان قرار داد.

فاطمه صدر در ادامه توضیح داد: دیجیتال کردن منابع، یکی از راه های حفظ و نگهداری آنها است و در صورت مراجعه پژوهشگران، نسخه دیجیتالی منبع به آنها عرضه می شود و به این صورت تا حد ممکن از آسیب به نسخه های اصلی جلوگیری به عمل آید.

این مسئول تاکید کرد: میراث مستند مکتوب و غیرمکتوب، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برای همه ما برخوردار است. لذا در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تنها نسخه های کاغذی نگهداری نمی‌شود؛ بلکه منابع غیرکتابی همچون: مُهرهای قدیمی، حلقه‌های فیلم، صفحه های گرامافون، نوارهای کاست و... ارزشمند نیز به‌عنوان بخشی از میراث ایران اسلامی، حفظ و ساماندهی می شوند.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ردۀ جهانی رقابت می کند

فاطمه صدر ضمن اشاره به در معرض آسیب قرار گرفتن منابع و اسناد قدیمی واقع در موقوفات و بقاع متبرکه گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مجهزترین و استانداردترین مرکز مرمت منابع کاغذی و اسنادی در کشور محسوب می شود و هرسال از سایر کشورهای منطقه و حتی برخی کشورهای اروپایی، منابعی برای مرمت به این سازمان ارسال می‌شود. با توجه به ارتباط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با سازمان های بین المللی مرتبط با حوزه‌های تخصصی خود، تلاش ما بر ساماندهی منابع مطابق با استانداردهای جهانی است.

مردم، منابع کتابی و غیرکتابی تاریخی خود را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بسپارند

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن اشاره به اهمیت همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه با این سازمان درراستای فرهنگ سازی امر اهدای منابع سندی و تاریخی نزد مردم، گفت: بسیاری از مردم از عملکرد و وجود چنین سازمان تخصصی ای در حفاظت از میراث ایران اسلامی، اطلاعی ندارند. از سوی دیگر باید اعتمادسازی در میان مردم در موضوع اهدا یا امانت سپاری منابع به نحو احسن شکل بگیرد تا مردم با سپردن منابع قدیمی خانوادگی و غیرخانوادگی خود، در حفظ این منابع سازمان را یاری دهند.

سند ارزشمند از نظر سازمان اوقاف و امور خیریه، وقف نامه است

حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین توضیح داد: اصل وقف نامه ها در اختیار اداره کل اوقاف استان نیست. بلکه این اسناد به مخزن سازمان در تهران تحویل داده می شود و در استان ها نگهداری نمی شود. اما سایر اسنادی که در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار داشت به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین منتقل و همکاری های لازم شکل گرفت.

حجت الاسلام مجیدی ادامه داد: از محاسن تعیین و تکلیف اسناد راکد این اداره کل برای ما این بود که در جریان تبادل و پایش منابع به کمک همکاران شما، اسناد وقفی جدیدی به دست آوردیم. وی با اشاره به وجود قرآن های زیادی در بقاع متبرکه گفت: می توان از ظرفیت این منابع بهره مند شد و آثار را به جهت ارزش قدمت مورد مطالعه و بررسی قرار داد. همچنین بعضی از بقاع متبرکه دارای شجره نامه های قدیمی هستند که در صورت ارزشمندی برای سازمان اسناد و کتابخانه استان می توان این شجره نامه ها را جهت مرمت و بهره برداری از رونوشت دیجیتال آن به سازمان ارسال کرد.

اعلام آمادگی اداره اوقاف در راستای همکاری با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

حجت الاسلام مجیدی با تصریح به همکاری در  تبلیغ این امر که مردم باید نسبت به حفظ و پاسداشت میراث مکتوب خود آکاه باشند، ضمن تاکید بر سپردن اسناد و مکتوبات قدیمی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد:  بحث واگذاری اسناد تاریخی را به امنای بقای متبرکه و مساجد ابلاغ خواهیم کرد تا چنانچه شخصی نسخ قدیمی را نگهداری می کند به صورت امانی به نماز جمعه و روحانیت بسپارد تا پس از آن تقدیم مرکز اسناد و کتابخانه استان شود. در این صورت، در حوزه های دینی نیز تبلیغ جامع و گسترده ای را جهت مرمت و حفظ این اسناد مکتوب شاهد خواهیم بود.