کد خبر: 33567
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 16 اسفند 1396 - 09:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

از کتاب «حفظ درختان کهنسال از باور تا قانون» رونمایی شد

منبع : لیزنا
همزمان با روز درختکاری از کتاب «حفظ درختان کهنسال از باور تا قانون» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.
از کتاب «حفظ درختان کهنسال از باور تا قانون» رونمایی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مصادف با 15 اسفند، روز درختکاری از کتاب «حفظ درختان کهنسال از باور تا قانون» نوشته ملیحه مهدی‌آبادی رونمایی شد.

در این جلسه جمشید کیانفر؛ نویسنده و پژوهشگر با اشاره به درختان خیابان ولیعصر گفت: روزگاری شمال تهران پر از باغات سرسبز بود اما اکنون به جای آنها کوچه‌های شش متری و هشت متری و برج‌های 130 واحدی ایجاد شده است.

او افزود: خوب است که همزمان با این اتفاقات و در همین دوره چنین کتابی که جزئی از شناسنامه و زیست بوم این سرزمین است، منتشر می‌شود.

سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز با اشاره به قسمت باور در تیتر کتاب «حفظ درختان کهنسال از باور تا قانون» اظهار کرد: درخت کهنسان در دنیا کم نیست اما تفاوت جدی میان درختان کهنسال در ایران و سایر نقاط جهان وجود دارد. در سایر نقاط درختان کهنسال در جایی به دور از دسترس بشر قرار دارد اما در ایران درختان کهنسال تنها در جاییکه انسان‌ها زندگی می‌کنند موجود است.

او در ادامه تاکید کرد: به طور کلی در ایران نوع مواجهه با محیط و عناصر موجود در آن متفاوت از سایر نقاط است؛ درخت کهنسالی پیدا نمی‌شود که برای آن قدسیت قائل نباشید. درخت کهنسال، نماد قدسیت گیاه است.

همچنین احمد مسجدجامعی؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی گفت: در سرزمین ما زندگی بشر با طبیعت آمیختگی بسیاری دارد. این موضوع حتی در داستان‌های کهن ایران زمین نیز مشهود است.

او با انتقاد از برخی رفتارها در مواجهه با نابودی درختان و بی‌توجهی در حفظ درختان خیابان ولیعصر تهران گفت: گویا سخنان ما بیشتر در مقام حرف است و متاسفانه در عمل چندان موفق نیستیم.

گفتنی است در انتهای این نشست سید محمد بهشتی و احمد مسجد جامعی با اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: