کد خبر: 35528
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 تیر 1397 - 11:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

برگزاری نشست «پایش محیطی و فضاهای نگهداری از منابع با هدف حفاظت پیشگیرانه از منابع»

منبع : لیزنا
نشست «پایش محیطی و فضاهای نگهداری از منابع با هدف حفاظت پیشگیرانه از منابع»، صبح یکشنبه، 17 تیر در تالار فرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برپا شد.
برگزاری نشست «پایش محیطی و فضاهای نگهداری از منابع با هدف حفاظت پیشگیرانه از منابع»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در ابتدای این برنامه که در آن «اشرف بروجردی»؛ رئیس سازمان و برخی از مدیران و معاونان حضور داشتند، «محمد حدادی»؛ مدیر اداره کل حفاظت و نگهداری سخن گفت. او از اهمیت پایش محیطی گفت که هر سال چهار بار (هر فصل) و در مراکز استانی هر سال یک بار صورت می گیرد و اظهار داشت: شرایط نگهداری باید بهینه باشد و لازم است تا اصلاح شود. کوشش شده است تا چک‌لیست‌ها مختصر باشد و همچنین قرار است کارگاه های آموزشی 4 ساعته درباره شرایط حفاظت و نگهداری و اقدامات لازم برای کارکنان مخازن برگزار شود.

در ادامه، «نگار رئیس‌نیا»؛ رئیس اداره آسیب‌شناسی و آزمایشگاه اداره کل مرمت و حفاظت، به ارائه گزارشی از پایش محیطی در سال 1396 پرداخت. او عوامل آسیب رسان را بر دو گروه کلی تقسیم کرد و گفت: عوامل آسیب‌رسان شامل بیولوژیک(میکروارگانیسم ها، حشرات و جوندگان) و پارامترهای محیطی(رطوبت، دما، شدت نور، اشعه فرابنفش، میدان مغناطیسی، آثار شیمیایی و ذرات معلق هوا) می شود. بر پایه استاندارد(ISO) 11799:2015، استاندارد دما بین 2 تا 18 درجه و استاندارد طوبت نیز بین 30 تا 45 درصد است. همچنین نور مرئی خورشید و نور مصنوعی (حاصل از لامپ های فلورسنت) به شکل استاندارد بین 50 تا 200 LUX   باید باشد و برای اشعه ماورای بنفش نیز باید از روکش های جاذب استفاده شود.

او در ادامه گفت: تهویه و کیفیت هوا مشکل مهمی در این سازمان است و شرایط نامناسب و غیراستاندارد مهم است. زیرا نبود فیلتر برای گازهای مخرب(مانند: دی‌اکسید گوگرد، ازت و کربن) و وجود آلاینده های هوا در پیرشدن منابع تاثیر می گذارد. به همین جهت الزاماتی برای فیلتراسیون درنظر گرفته می شود. عوامل بیولوژیک شامل میکروارگانیسمها (قارچ ها، مخمرها و باکتری‌ها)، حشرات و آفات آسیب رسان و جوندگان هستند که ازجمله عوامل مساعدکننده قارچی، گرد و غبار، تهویه نامناسب، نور کم، دما و رطوبت نسبی بالا، استفاده از مواد نامناسب در ساخت و مرمت کتاب ها و چیدمان نامناسب کتاب ها است و ازجمله حشرات باید به شپش کتاب، موریانه و سوسک کتاب‌خوار اشاره کرد.

او در ادامه مختصات دما، رطوبت و آلودگی بیولوژیک در هریک از ادارات کل را بررسی کرد و  گفت: دما و رطوبت نسبی در اغلب مخازن خارج از محدوده است، باید سیستم تهویه در فضاهای اداری و فضاهای نگهداری منفک باشد، شدت نور خارج از محدوده است و مثلا باید لامپ های فلورسنت جمع شود و LED کار شود، ضدعفونی و بهداشت محیط برای نیروی انسانی، نامناسب بودن اصول قفسه بندی و چیدمان مخازن، اصول چیدمان صحیح اسناد و کاغذی رعایت نمی شود، در برخی مخازن از ترکیبات مناسب برای نظافت و ضدعفونی استفاده نمی شود، سقف و کف و دیواره های برخی مخازن آسیب دیده و نیازمند تعمیر و بهسازی است، گرد و غبار و آلودگی در کف مخازن و قفسه ها و منابع قابل مشاهده است، استفاده از مواد خوراکی در مخازن، الزامات امنیت در مخازن، تهویه نامناسب در اغلب مخازن، سیمکشی‌ها و کابل‌کشی تجهیزات و کامپیوترها نامناسب است، الزامات حفاظت منابع دیداری و شنیداری، نگهداری گل و گیاه توسط کارکنان، اقلام غیرضروری و شخصی کارکنان در مخازن، اقدام لازم برای آلودگی قارچی، وجود حشرات، سیستم اعلام و اطفای حریق، فضاهای فاقد تجهیزات اطفای حریق دستی، اطلاع رسانی رعایت اصول ایمنی و بهداشت محیط کار، آلودگی بیولوژیک اغلب هواسازها بالاتر از هشدار و مجهز نبودن سیستم تهویه مرکزی به منظور کاهش ذرات معلق، گازهای آلاینده و بیولوژیک محیط و منابع ازجمله موارد عدم انطباق است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: