کد خبر: 38272
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 دی 1397 - 09:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

کتابخانه ملی برگزار کرد

دوره آموزشی «حفاظت و مرمت آثار كاغذی» برای مدیران کتابخانه های پاکستان

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
بیستمین دوره آموزشی تئوری و عملی«حفاظت و مرمت آثار كاغذی»  برای مدیران و مسئولان مراکز اسنادی و کتابخانه ای استان سند پاکستان برگزار شد.
دوره آموزشی «حفاظت و مرمت آثار كاغذی» برای مدیران کتابخانه های پاکستان

به گزارش لیزنا، در اولین روز از این دوره ۵ روزه، مدیران و مسئولان مراکز اسنادی و کتابخانه ای استان سند پاکستان با معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی دیدار کردند.

سید علی زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این دیدار گفت: مسیولیت گردآوری اسناد دولتی کشور بر عهده معاونت اسناد این مجموعه است.

او در ادامه به حضور کارشناسان و هیات های مختلف در کارگاه های برگزار شده توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: امکانات این مجموعه می تواند برای مخاطبان این کارگاه ها مفید باشد.

او افزود: ایران و پاکستان به دلیل همجواری سابقه همکاری زیادی از سال های گذشته دارند. در این راستا هم ارتباطات فرهنگی می تواند بیش از پیش انجام شود.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: یکی از مباحث مشترک فرهنگی، پیشینه اسناد و منابعی است که بین دو کشور وجود دارد.

زرافشان یادآور شد: برگزاری این کارگاه اگرچه بر نگهداری و مرمت از اسناد متمرکز است اما می تواند زمینه ای برای تبادل اشتراکات و اطلاعات در حوزه اسناد باشد.

او تاکید کرد: آن چه که تحت عنوان منابع کتابی و سندی در گنجینه کشور ها وجود دارد، وسیله ای برای ارتباط، تفاهم و توسعه همکاری بین کشور ها است.

وی گفت: در رویکرد های جدید حوزه اسناد، علاوه بر تاکید بر روی رویکرد های گذشته، بر کارکرد های بیرونی اسناد تاکید می شود. از جمله این کارکرد ها می توان به کمک اسناد به حکمرانی بهتر و برقراری صلح از طریق تجربیاتی که در اسناد وجود دارد، اشاره کرد.

کارشناسان اعزامی طی این دوره آموزشی كوتاه مدت، با سیاست‌های حفاظت و نگهداری در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، روش‌های شناسایی عوامل بیولوژی، عوامل آسیب رسان به اسناد و کتاب ها، استانداردهای حفاظت و نگهداری، آسیب‌زدایی شیمیایی، فرایند آفت زدایی، روش‌های مرمت، انواع روش‌های دوخت و جلدسازی و مرمت جلدهای آسیب دیده آشنا خواهند شد.

لازم به ذکر است  کارشناسان مذکور جهت آشنایی بیشتر با فعالیت های سازمان، از بخش‌های تخصصی آرشیو و کتابخانه ملی  نیز بازدیدی خواهند داشت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: