کد خبر: 21729
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 آبان 1394 - 09:40

داخلی

»

اخبار کتاب

برنامه هفته کتاب اعلام شد

نشست خبری اعلام برنامه های بیست و سومین دوره هفته کتاب با حضور دبیر ستاد این هفته برگزار شد.
برنامه هفته کتاب اعلام شد

 

به گزارش لیزنا، در ابتدای این نشست مجید غلامی جلیسه؛ دبیر هفته کتاب و مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه در بیست و سومین دوره از هفته کتاب سعی شده مردم به عنوان مخاطبان اصلی این هفته حضور پر رنگی داشته باشند،گفت: از اواسط مرداد ماه فعالیت برای برگزاری برنامه های بیست و سومین دوره هفته کتاب  در خانه کتاب آغاز شد.خوشبختانه موسسه خانه کتاب ظرفیت های بسیاری برای اجرای این برنامه ها دارد و در سال گذشته برنامه های مختلفی با محوریت کتاب توسط این موسسه انجام شده بود سپردن  مسئولیت برگزاری این هفته بهانه ای  برای تلاش دوچندان از سوی این موسسه شد.


وی در ادامه افزود: در ابتدا برنامه های مختلفی که برای بهتر برگزار شدن این هفته در نظر گرفته شده بود توسط کارشناسان این حوزه مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از اولین جلسه شورای سیاست گذاری، ستاد هفته کتاب آغاز به کار کرد. در هفته های کتاب در سال های گذشته مردم به عنوان مخاطبان اصلی مورد توجه نبودند، اما ما در این دوره این هدف را دنبال می کنیم و بارزترین نکته برنامه های امسال ملی بودن آن است که با همکاری مردم و نهاد های مردمی در شرف تحقق است. همچنین امسال در برنامه های هفته کتاب از ابزارها و بستر های جدید برای سوق دادن مردم به مطالعه استفاده شده است.


غلامی جلیسه در ادامه با اشاره به اینکه امسال برنامه های اجرایی هفته کتاب با دغدغه برندسازی این هفته انجام می شود بیان کرد: معتقدم در حال حاضر اگر هفته کتاب برگزار نشود و رسانه ها هم در این رابطه سکوت کنند مردم هیچ مطالبه ای در برگزار نکردن این هفته از ما نخواهند داشت و این یک ضعف بزرگ است. زمانی برگزاری این هفته برای مردم مهم می شود که آن ها مخاطب اصلی این هفته شوند. همچنین ما به عنوان برنامه ریزان باید بستر سازی لازم را برای ایجاد مطالبه از سوی مردم فراهم کنیم.


وی ادامه داد: مردم ایران در برهه های گوناگون نشان داده اند که طالب کتاب هستند و  شرکت گروه های مختلف مردمی در نمایشگاه های کتاب نشان می دهد که آن ها به حوزه های فرهنگی و خواندن کتاب علاقمند هستند اما باید بستر مناسب برای ایجاد هیجان بخشیدن به این امر فراهم شود. هفته کتاب هنوز نتوانسته است ایجاد هیجان کند، ما در سال های گذشته هفته کتاب را به یک جشن دولتی تبدیل کرده بودیم، اما امسال با اجرای برنامه های متعدد مسئولیت ترویج کتابخوانی را به خود مردم می سپاریم و گام هایی برای تحقق این هدف اصلی هفته کتاب برداشته ایم و امیدواریم شروع خوبی برای دوره های بعدی این هفته باشد.


مجید غلامی جلیسه در ادامه گفت: امسال شعار هفته کتاب «ایران با کتاب،ایران پر امید»  نام گذاری شده است،‌ امیدواریم با ترویج کتابخوانی آینده ای روشنی بتوانیم برای ایران متصور باشیم.


دبیر هفته کتاب با اشاره به برنامه های بیست و سومین دوره هفته کتاب اظهار کرد: شنبه 23 آبان ماه ساعت ده صبح با میثاق با حضرت امام در حرم مطهر ایشان هفته کتاب آغاز می شود. در همین روز تجلیل از پیشکسوتان نشر و افتتاحیه نمایشگاه کتاب هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس فرهنگستان هنر و اهالی قلم  ساعت15 الی 17 در فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود. همچنین نمایشگاه کتاب هنر که اولین دوره آن برگزار می شود بستر مناسبی برای علاقمندان به هنر است که کتاب های مورد نیاز خود را از طریق این نمایشگاه تهیه کنند.60 ناشر با بیش از دو هزار کتاب جدید در حوزه هنر در این نمایشگاه شرکت می کنند.


وی ادامه داد: یکشنبه 24 آبان که به نام« کتاب و خانواده» و با شعار کتاب چراغ امید خانواده نام گذاری شده است همایش تقدیر از کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی ساعت 30/9 صبح  در تالار وحدت توسط نهاد کتابخانه های عمومی برگزار می شود. در همان روز رونمایی از وب سایت شابک در سرای اهل قلم انجام خواهد شد. این وب سایت صد در صد پروسه تخصیص شابک را به صورت الکترونیکی انجام می دهد و ناشران  می توانند به راحتی به وسیله موبایل یا تبلت، شابک خود را دریافت کنند.


جلیسه در ادامه گفت: دوشنبه 25 آبان که به نام کتاب و دانشگاه با شعار «کتاب، بنیان دانش» در این هفته نام گذاری شده است.در این روز جشنواره کتاب سال دانشجویی در پژوهشکده هنر و معماری رگزار می شود. همچنین در همان روز که در تقویم جشنواره فیلم کوتاه تهران به  نام روز «کتاب و سینما» نام گذاری شده است با همکاری  این جشنواره و ستاد هفته کتاب در سینما چارسو 7 فیلم که به کتاب می پردازند نمایش داده می شود و  یک فیلم به عنوان فیلم برگزیده مورد حمایت ستاد هفته کتاب قرار خواهد گرفت.


مدیر عامل خانه کتاب افزود: کتاب رسانه‌ای کهن شعار روز سه‌شنبه 26 آبان ماه است و در این روز برنامه‌هایی چون همایش تجلیل گروه ‌های برگزیده فعال در حوزه کتاب، برگزاری جشنواره کتاب و رسانه، دیدار اهالی نشر با وزیر کار و همایش ملی کتاب و نشر را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، فرهنگسرای شفق و کتابخانه ملی برگزار می‌کنیم. 

وی ادامه داد: روز چهارشنبه 27 آبان ماه نیز با شعار کتاب، میراث ماندگار همراه شده و در این روز شاهد برگزاری برنامه‌هایی چون آئین یک میلیون کتاب و امضای تفاهم‌نامه میان سازمان محیط زیست و معاونت فرهنگی هستیم. لازم به ذکر است که کتاب های منتشر شده از آغاز انقلاب اسلامی در آستانه هفته کتاب به یک میلیون عنوان رسیده است.که این  اتفاق در مقایسه با کشورهای جهان اول بسیار خوب است.

وی در ادامه گفت: برای روز پنج‌شنبه 28 آبان ماه نیز شعار کودک کتابخوان، آینده‌ای روشن انتخاب شده تا در این روز شاهد برگزاری جشنواره کتاب کودک باشیم. در هفته کتاب با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن نویسندگان کودک 100 نویسنده مشهور در کل کشور از مدارس بازدید می کنند و در این بازدید دانش آموزان را با مطالعه کتاب آشنا می کنند.


غلامی جلیسه در ادامه بیان کرد: جمعه 29 آبان که با شعار فضای نو، ابزار جدید نامگذاری شده جشنواره کتاب مجازی  برگزار می شود و در آن از برگزیدگان سایت ها، صفحه های مجازی ، شبکه های اجتماعی، نرم افزار های موبایلی و سایر ابزار های مجازی که در حوزه کتاب فعالیت می کنند تقدیر خواهد شد.


دبیر هفته کتاب ادامه داد: 30 آبان که به نام کتاب و هنر نام گذاری و با شعار کتاب، تعالی هنرمندانه روح همراه شده اختتامیه سالانه هنر طراحی کتاب ایران و رونمایی از پایگاه اهدای الکترونیک کتاب برگزار خواهد شد. هم اکنون به دبیرخانه جشنواره سالانه هنر طراحی کتاب ایران هزار اثر رسیده است و داوری ها انجام شده و برگزیدگان این جشنواره معرفی و از آن ها تقدیر خواهد شد.


وی ادامه داد: یکشنبه 1آذر اختتامیه هم هفته کتاب را خواهیم داشت که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساعت 15 الی 17 برگزار می شود.


غلامی جلیسه در ادامه برنامه های هفته کتاب اظهار داشت: رونمایی از پایگاه الکترونیک اهدای کتاب از برنامه های دیگر این هفته است. یک پایگاهی از کتاب هایی که قرار است اهدا شود در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. همچنین امسال با توجه به آسیب شناسی که انجام دادیم، طرحی را با عنوان کتاب فروشی به وسعت ایران با دو هدف رونق افزایی به کتاب فروشی ها و اینکه مردم را تشویق کنیم تا با کتاب فروشی ها آشتی کنند راه اندازی کردیم.کتاب فروشی ها در این هفته ٢٠ درصد تخفیف به مردم بدهند و آن مبلغ از بودجه معاونت فرهنگی به کتاب فروشی ها پرداخت شود.

 

دبیر هفته کتاب با اشاره به نقش کتاب های گویا در کتابخوانی گفت: همزمان با هفته کتاب، جشنواره ای را با موضوع کتاب گویا برگزار می کنیم که اختتامیه اش در آذرماه برگزار می شود. همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب در بم، برنامه خیابان کتاب در چند نقطه تهران برگزار خواهد شد.

 

 وی ادامه داد: به نظرم این هفته، زمان مناسبی برای پرداختن به نگاه آسیب شناسانه در حوزه کتاب نیست، البته برنامه های آسیب شناسانه داریم، مثل دیداری که اهالی نشر با وزیر کار خواهند داشت.

 

غلامی جلیسه در پایان گفت: از همه رسانه ها خواهش می کنم تا از همه مردم و مسئولین برای تشکیل یک کمپین برای بحث کتاب خوانی در کشور دعوت کنند.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی هفته کتاب، در پایان این نشست، اپلیکیشن جستجوی کتاب فروشی ها رونمایی شد، این اپلیکیشن که امکان جستجوی سه هزار کتاب فروشی در کل کشور را فراهم می کند هم اکنون در سایت های کافه بازار و کندو و ماتیکت به صورت رایگان قابل دانلود است. همچنین از پوستر هفته کتاب و پوسترهای برنامه های مختلف این هفته رونمایی شد.

 

جدول برنامه هفته کتاب به شرح زیر است:

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: