کد خبر: 22184
تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 آذر 1394 - 21:42

داخلی

»

اخبار کتاب

معرفی مقاله‌های نهایی جشنواره نقد کتاب

 مقاله‌های نهایی دوازدهمین جشنواره نقد کتاب در بخش ارتباطات، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و جغرافیا معرفی شدند.
معرفی مقاله‌های نهایی جشنواره نقد کتاب

 

به گزارش لیزنا، در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب 14 مقاله در بخش ارتباطات به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که تاکنون داوری این آثار در دو مرحله انجام شده و مقاله های راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره مشخص شده اند.

 

مقالات نقد کتاب در بخش ارتباطات شامل «پیام های نوشتاری در روابط عمومی ها؛ امیدعلی مسعودی»، «روزنامهنگاری عملی؛ از خبرنویسی تا وبلاگنویسی نقدی بر کتاب «روزنامه‏ نگاری عملی پژوهش در مدیریت رسانه»، یوسف خجیر» و «روش‏ شناسی آینده ‏نگاری، امیرهوشنگ حیدری» است.

 

همچنین «ژئوپلوتیک، اطلاعات و ارتباطات، افشین زرگر»، «قدرت ارتباطات یا قدرت اطلاعات نقدی بر نظریه قدرت شبکه ای مانوئل کاستلز، عبدالرسول دیوسالار»، «نگاهی به کتاب جامعه شناسی روزنامه نگاری، علیرضا دهقان» از دیگر مقاله هایراه یافته به مرحله نهایی دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب است.

 

اعلام نامزدهای جشنواره نقد کتاب در حوزه علوم اجتماعی

 

همچمین در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب 17 مقاله در بخش علوم اجتماعی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که تاکنون داوری این آثار در دو مرحله انجام شده و مقاله های راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره مشخص شده اند.

 

مقالات نقد کتاب در حوزه علوم اجتماعی شامل «امنیت هویت: ارتقای تحلیل هویت از سطح خرد به سطح کلان، ابراهیم حاجیانی»، «بازنمایی جامعه شناسی عینیت گرا در کالبد جامعه شناسی انتقادی، محمد امین قانعی راد»، «تحول روش شناختی در جهان علمی معاصر، عبدالله گیویان» و «تو در توی جعبه های نظری پارسونز، اسماعیل قدیمی» است.

 

همچنین مقاله های«جنبش های اجتماعی در عصر اینترنت، بهروز گرانپایه»، «چارچوبی برای درک علل منازعات قومی، ابراهیم صالح آبادی»، «خانواده در آثار جامعه شناسان شرق و غرب، علی حاتمی»، «دوگانه های زندگی فضیلت مند و زیستن در دنیای سکولار، مهدخت قربانی» و «دیرآمدگان در جست و جوی نظریه بومی توسعه، محمد سالاری» از دیگر مقاله های راه یافته به مرحله نهایی دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب است.

 

بر اساس این خبر «روزگار زنان در جامعه غرب، فروغ خبیری»، «زشت و زیبای تاریخ اجتماعی ایران از مشروطیت تا انقلاب اسلامی، سید عبداله انوار»،« فهم پدیده های اجتماعی به کمک تحلیل نظری و تطبیقی، محمد حسن خازنی»، «کدام زیربنا، کدام روبنا؟ مارکس، دورکیم و وبر می گویند... ، مسعود اسدی نژاد جمالی»، «معرفی و نقد کتاب «انقلاب اسلامی ایران از چشم انداز نظری»، کتاب نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی، رشید جعفرپور»، «نخبگان تأثیرگذار، معصومه علی اکبری»، « نقد کتاب « غزه در بحران: تأملاتی در جنگ اسراییل علیه فلسطین» عبدالله کریم زاده»،«نقد معرفتی پوپر و هابرماس، اسماعیل افقهی» از دیگر مقاله های راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره است.

 

 

همجنین مقالات مرحله نهایی دوازدهمین جشنواره نقد کتاب در گروههای کودک و نوجوان و جغرافیا معرفی شدند.

 

از مجموع 96 مقاله نقد کتاب در گروههای کودک و نوجوان و جغرافیا، تعداد 18 مقاله در بخش کودک و نوجوان و 6 مقاله در بخش تاریخ و جغرافیا، به مرحله نهایی دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب راه پیدا کردند.

 

در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، 57 مقاله در بخش کودک و نوجوان و 39 مقاله در بخش تاریخ و جغرافیا به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که تا کنون داوری این آثار در دو مرحله انجام شد و مقاله های راه یافتگان به بخش نهایی این جشنواره مشخص شدند.

 

مقالات نقد کتاب در بخش کودک و نوجوان

 

1.آخرین آرزویم را صرف تو می کنم! سارا نظری، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 1و 2، بهار و تابستان 1393.

2. از روی جلد تا سطر آخر: نقدی بر نکات ویرایشی کتاب ایزی پری نیلی، آرزو انواری، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 1و 2، بهار و تابستان 1393.

3.اقیانوسی نه برکه­ای: یادداشتی بر ناروال، نهنگ تک شاخ از مجموعة رمان نوجوان امروز، عباس عبدی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 1و 2، بهار و تابستان 1393.

4. انگاره هایی که داستان نشده اند، حسن پارسایی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 1و 2، بهار و تابستان 1393.

5. به ممنوعه ها وارد شوید: نقد و بررسی کنسرو غول، فریبا دیندار، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 3و4، پاییز و زمستان 1393.

6.چه کنم چه کار کنم؟ نقد مجموعۀ شش جلدی«... چه کار کنم اگر»، علیرضا مهدوی هزاوه، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 3و4، پاییز و زمستان 1393.

7.خط و رسم عاشقی: تأملی بر رسم الخط قصه های عاشقانة ایرانی، مهدی شعبانی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 3و4، پاییز و زمستان 1393.

8.درنگی بر برگ های دفتر بیابان، نیره سادات هاشمی، کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 200، خرداد 1393.

9.روانی روایت و بلاتکلیفی زبان: نقد ویرایش رمان ایوان منحصر به فرد، مژگان اثنی عشری، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 1و 2، بهار و تابستان 1393.

10.سنگ ها و صخره های عجیب،نگاهی به رمان سنگ سلام، محمدجواد جزینی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 3و4، پاییز و زمستان 1393.

11.گریز از قواعد پذیرفته شده(مبارزه ای برای تغییر)، سندی مؤمنی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 1و 2، بهار و تابستان 1393.

12.معنا و مفهوم در اسارت لفظ: بررسی داستان سفر به سیاره یخی، جواد رحماندوست، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 3و4، پاییز و زمستان 1393.

13.مفاهیم قدسی در داستان های کودکان و نوجوانان، ابراهیم حسن بیگی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 1و 2، بهار و تابستان 1393.

14.موقعیت فانتاستیک در جهان واقعی:نگاهی به داستان بلند جنگل ابر از مجموعۀ خون آشام ها، عالمه میرشفیعی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 3و4، پاییز و زمستان 1393.

15.نقد و بررسی «دایره المعارف قهرمانهای ایرانی» جلد اول: ایران، سرزمین قهرمانها، مریم مقدم، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 3و4، پاییز و زمستان 1393.

16.نگاهی به کتاب مستطاب مثنوی الاطفال، سیده معصومه کلانکی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 1و 2، بهار و تابستان 1393.

17.وقتی از طلاق حرف می زنیم: تأملی بر«از من نخواهید لبخند بزنم»، سیده ربابه میرغیاثی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 3و4، پاییز و زمستان 1393.

18.وقتی دخترها کارآگاه می شوند: نگاهی به کتاب راز صدای پا، محمدجواد جزینی، فصلنامة نقد کتاب کودک و نوجوان، سال اول، شمارة 3و4، پاییز و زمستان 1393.

 

مقالات نقد کتاب در بخش تاریخ و جغرافیا

 

1.امپراتوری اشکانی و اسناد و منابع آن، عسکر بهرامی، بخارا، سال شانزدهم، شماره 101، مرداد و شهریور 1393.

2.این سلاسل که تو داری همه را حیران ساخت، محمدابراهیم ایرج پور، گزارش میراث، سال هشتم، دورة دوم، شماره 1و2، فروردین و تیر 1393.

3.تاریخ نگاری غیر آکادمیک و نوستالژیای عصر زرین، محمد غفوری، فصلنامه نقد کتاب تاریخ، سال اول، شماره 3 و4، پاییز و زمستان 1393.

4.خاطرات شازده حمام؛ کتابی متفاوت، رجبعلی مختارپور، جهان کتاب، سال نوزدهم، شماره 11-12، بهمن و اسفند 1393.

5.کاربرد منابع در کتاب درسی تاریخ معاصر ایران سال سوم دبیرستان، مطالعه موردی درس 10 و 11، محمد گودرزی، فصلنامه نقد کتاب تاریخ، سال اول، شماره 3 و4، پاییز و زمستان 1393.

6.نقد و بررسی وضعیت سیاسی خراسان در دوره جانشینان نادر، محسن رحمتی، فصلنامه نقد کتاب تاریخ، سال اول، شماره 3 و4، پاییز و زمستان 1393.

 

دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب با دبیری دکتر سیدحسن اسلامی اردکانی برگزار میشود و در آن مقالاتی كه در سال ۱۳۹۳ در حوزه نقد كتاب در رسانه ها منتشر شده اند داوری میشود. این جشنواره مقالات منتشر شده در حوزه های هنر، ميراث پژوهی، علوم تربيتی و روانشناسی، علوم و فنون، فلسفه ـ کلام و عرفان، تاريخ و جغرافيا، علوم اجتماعی، ادبيات (متون و شعر کهن، متون و شعر کلاسيک و ...)، فقه و حقوق، اطلاع رسانی و ارتباطات، قرآن و حديث، ايران و اسلام، کودک و نوجوان که در نشريات داخلی کشور، اعم از کاغذی و الکترونيک منتشر شده باشند را مورد ارزيابی قرار میدهد.

 

نتایج نهایی دوازدهمین دوره جشنواره نقدکتاب در هفته پایانی آذرماه مشخص می شود و در مراسم اختتامیه از برگزیدگان و مقالات شایسته قدردانی، تجلیل می شود.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: