کد خبر: 26618
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 دی 1395 - 12:05

داخلی

»

اخبار کتاب

شب علیقلی ضیایی در بخارا

منبع : لیزنا
برنامه بعدی شب‌های بخارا به بزرگداشت علیقلی ضیایی معمار و عکاس اختصاص یافته است.
شب علیقلی ضیایی در بخارا

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام مجله بخارا، توسط این مجله، شب علیقلی ضیایی با حضور داریوش شایگان، آیدین آغداشلو، مسعود کیمیایی، محمود دولت آبادی، فخرالدین فخرالدینی، ایرج کلانتری، امیر هوشنگ اردلان، مهرداد اسکویی، افشین شاهرودی، مهرداد دفتری، فرامرز پارسی، رضا قوی‌فکر، حمید کرامتی، ژیلا نوروزی، مهدی خدیری، علی دهباشی و پیام یاسمن ضیایی برگزار می‌شود.

 در این مراسم همچنین نمایشگاهی از آثار عکاسی ضیایی برقرار شده است.

علیقلی ضیایی، متولد  است. او از نوجوانی عکاسی را شروع کرد، در سال 1356  وارد  مدرسه عالی ساختمان و در سال 1358 برای تحصیل در رشته معماری و شهرسازی وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در کنار حرفه معماری و شهرسازی به عکاسی در زمینه‌های مختلف پرداخت.

علیقلی ضیایی در کنار حرفه معمار – شهرسازی خویش همیشه و همیشه به کار عکاسی عشق می‌ورزید و گنجینه پرباری از خود به یادگار گذاشته است که باید بیشتر و بیشتر آن را شناخت و از آن بهره برد.

از مجموعه عکس‌های او پرتره‌های هنرمندان معاصر ایران است.

همچنین عکس‌های ارزشمندی از خرمشهر گرفته که حاصل شش ماه حضور او در این شهر، بعد از فتح خرمشهر است.

این عکس‌ها که تصویر خانه‌های آسیب دیده از جنگ را نیز شامل می‌شود، به تمامی، درد و رنج و ویرانی حاصل از جنگ تحمیلی را بیان می‌کند. از این مجموعه، عکس نخل‌های سرسوخته بسیار دیده شد و مورد توجه قرار گرفت.

در کنار این مجموعه، عکس‌های او از معماری بومی شهرهای ایران و بناهای تاریخی ایران مانند تخت جمشید آثاری بسیار چشمگیر هستند و نمونه درخشان آن را می توان در روی جلد نوار نوا، اثر استاد شجریان سراغ کرد.

علی ضیایی به عکاسی در بعد جامعه‌شناسی آن نیز بسیار توجه داشت و رنج، محرومیت و تنهایی غم‌زده بشر را در تصاویر او از کودکان روستایی شاهد هستیم. همچنین او که از دوستداران طبیعت  و کوهنوردی بود به قله کلیمانجارو و آرارات صعود کرد و تصاویر زیبایی را به ثبت رساند.

علی ضیایی در سن 58 سالگی در پی تحمل یک بیماری سخت چشم از جهان فروبست و  گنجینه‌ای گرانبها از عکس‌هایش را به جا گذاشت. 

شب علیقلی ضیایی در ساعت پنج عصر سه شنبه، 14 دی، در  محل کانون‌ زبان فارسی در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار واقع در خیابان ولی عصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف‌نسب، پلاک 12 برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: