کد خبر: 27198
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 بهمن 1395 - 15:31

داخلی

»

اخبار کتاب

ماشالله کوچکی

«انجیل‌های گنوسی» یکی از 50 کتاب برتر قرن بیستم به شمار می‌رود

منبع : لیزنا
در برنامۀ عصر فرهنگ انتشارات علمی و فرهنگی، این هفته کتاب «انجیل‌های گنوسی» معرفی و رونمایی شد.
«انجیل‌های گنوسی» یکی از 50 کتاب برتر قرن بیستم به شمار می‌رود

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، برنامه رونمایی از کتاب انجیل‌های گنوسی نوشته الین پیگلز و ترجمه ماشالله کوچکی  میبدی در روز دوشنبه، 11 بهمن‌ماه برگزار شد.

یکی از مهم‌ترین آثاری که باستان‌شناسان تا کنون کشف کرده‌اند و برای تاریخ ادیان و مشخصاً آیین گنوسی اهمیت بسیاری داشته است، مجموعه پاپیروس‌های نجع حمادی است که نیم قرن پیش در مصر علیا کشف شد. انجیل‌های گنوسی یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در شرح این ماجراست. نویسنده این کتاب با بررسی متون نجع حمادی گمانه‌زنی‌هایی در مورد موضع‌گیری سیاسی و آرای فقهی گنوسیان دارد؛ او پس از طرح این آرا، مثل هانس یوناس و ادوارد کنتزه، بر این باور است که این آیین ریشه‌های شرقی دارد و «مسیح زنده»‌ای که در این متون می‌بینیم بی‌شباهت به «بودای زنده» نیست.

ماشالله کوچکی نگارش انجیل‌های گنوسی را به سال‌ها پیش با هدف کشف ارتباط بین دین و سیاست در صور گنوسی مسیحیت عنوان کرد و افزود: در تالیف این کتاب عمدتا از ترجمه‌های عرضه شده در کتابخانه نجع حمادی، ویراسته جیمز رابینسون استفاده شده است.

کوچکی با بیان اینکه یک موسسه مسیحی این کتاب را یکی از پنجاه کتاب برتر قرن بیستم در جهان به شمار آورده است، گفت: متون مذکور از جنبه‌های متنوعی در مطالعات دین‌شناسی و حتی اسلام‌شناسی اهمیت دارد.

وی افزود نویسنده پژوهش، قصد دارد نشان دهد این آیین چقدر می‌تواند با اشاره به  تقابل راست‌کیشی مسیحیت ارتدوکس با مسیحیت گنوسی در شناخت پیدایش مسیحیت به ما کمک کند.

کوچکی افزود: با تحقیق در متون نجع حمادی و نیزمنابعی که بالغ بر هزار سال جزو سنت مسیحیت ارتدوکس شناخته شده است، می‌توانیم ببینیم سیاست و دین بر پیشرفت مسیحیت انطباق دارد.

حمید هاشمی ضمن تشکر از انتشارات علمی جهت برگزاری رونمایی از این کتاب، خود را به عنوان دانشجوی دکتری ادبیات فرانسه در دانشگاه شهید بهشتی و دستیار مترجم کتاب معرفی کرد.

وی سه نکته را در مورد این کتاب مطرح کرد و گفت: مسئله اول اهمیت کار  است اصلی که این نویسنده در این کتاب به انجام  رسانده  و دید کلی اوست که می‌توان از آن به عنوان کارستان الین پیگلز در نظر گرفت. مساله دوم زن بودن این نویسنده است که باعث می‌شود به طور خاص به اندیشه زنان در مساله اعتقادی گنوسی به عنوان زمینه اصلی کار پژوهشی بپردازد. و سوم شرح مفهوم گنوس است. 

او ادامه داد: نویسنده به طور خاص مساله اجتماعی زنان را موضوع کار خود انتخاب می‌کند. گنوس در یک کلمه به معنی دانستن و دانش است. و دانستن به معنای باطنی‌گری، به معمای اندیشه عرفان در مقابل سازمان صنف روحانیت در دین‌های منطقه و آنچیزی است که ما در عرفان شرقی به آن اهل زاهد می‌گوئیم.

وی تصریح کرد: اندیشه گنوسی که شاید نتوان آن را  دین مدون و یکپارچه‌ای در نظر گرفت از چین تا غرب اروپا و خلیج فارس گستردگی داشته است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: