کد خبر: 27324
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 بهمن 1395 - 21:50

داخلی

»

اخبار کتاب

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره فارابی 24 بهمن‌ماه برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور سیدضیاء هاشمی، دبیر جشنواره و حسین میرزایی، رئیس دبیرخانه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.
آیین اختتامیه هشتمین جشنواره فارابی 24 بهمن‌ماه برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روایط عمومی واحد اطلاع‌رسانی و تبلیغات دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌‌المللی فارابی، در ابتدای این نشست میرزایی از برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی خبر داد و گفت: اختتامیه این جشنواره در روز 24 بهمن ماه با معرفی 33 محقق برجسته برگزار می‌شود.

وی افزود: این دوره از جشنواره با تغییری جدی در دریافت آثار آغاز شد؛ چراکه آثار این دوره با استفاده از فرآیندهای دیجیتالی و به شکل الکترونیکی دریافت شد.

رئیس دبیرخانه با بیان اینکه آثار رسیده به جشنواره در بخش‌های طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و کتاب بودند، ادامه داد: در این دوره طرح‌های پژوهشی خاتمه یافته، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد صرفاً از طریق سامانه جشنواره پذیرش شده است.

میرزایی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره بالاترین میزان دریافت آثار را نسبت به سایر دوره‌ها داشتیم، یادآور شد: در بخش بین‌‌الملل نیز با ایجاد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان یونسکو، آیسسکو، معاون بین‌الملل سازمان ارتباطات اسلامی، نماینده وزیر امور خارجه و نماینده امور بین‌الملل وزارت علوم اقدام به دریافت آثار محققان خارجی شده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه در بخش بین‌الملل، هفت نفر انتخاب شده است، اضافه کرد: در هشتمین دوره جشنواره فارابی 33 برگزیده معرفی خواهند شد. در بخش بزرگسالان پنج برگزیده، چهار شایسته تقدیر، در بخش جوان چهار برگزیده و چهار شایسته تقدیر معرفی شدند.

وی افزود: 9 نفر در بخش پیشکسوتان علوم انسانی، شخصیت‌های برتر، مترجمان، نظریه‌پردازان، انجمن برتر و نشریه برتر معرفی خواهند شد.

میرزایی ادامه داد: در بخش بین‌الملل تمرکز بر محققان علوم اسلام‌‌شناسی و ایران‌شناسان بوده‌اند و برگزیدگان از کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، روسیه، لبنان، هلند و بلژیک بوده‌اند.

میرزایی با تاکید بر اینکه در این دوره از جشنواره، 4 هزار و 136 اثر ارسال شده است، گفت: بیشترین آثار ارسال شده در حوزه فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث بوده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اسامی برگزیدگان این جشنواره در سامانه بنیاد ملی نخبگان نیز به ثبت خواهد رسید، یادآور شد: به برگزیدگان علاوه بر جایزه نقدی بنیاد ملی نخبگان در قالب گرنت، جایزه نقدی نیز از سوی دبیرخانه این جشنواره اعطا می‌شود.

در ادامه نشست، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بیش از نیمی از دانشجویان و مراکز علمی در حوزه علوم انسانی فعال هستند، گفت: علوم انسانی در ارتقای فرهنگ در پیشرفت کشورها نقش مهمی دارد؛ از این رو جشنواره فارابی این هدف را دنبال می‌کند.

سیدضیاء هاشمی در نشست خبری امروز با تاکید بر اینکه هشتمین دوره جشنواره فارابی با استقبال زیادی از سوی اساتید مواجه بوده است، افزود: این امر نشان‌دهنده جایگاه رفیع این جشنواره است.

هاشمی، جشنواره فارابی را عرصه‌ای برای معرفی برگزیدگان توصیف کرد و یادآور شد: امروز این جشنواره به بلوغ رسیده است؛ از این رو شورای سیاستگذاری جشنواره فارابی به این نتیجه رسیده است که باید تعداد منتخبان را محدود کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس از 12 گروه علمی یک نفر برگزیده علمی و یا شایسته تقدیر در بخش‌های بزرگسال و جوان انتخاب خواهد شد.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: نیمی از دانشجویان و مراکز علمی در حوزه‌های علوم انسانی فعال هستند؛ ضمن آنکه بیش از نیمی از نشریات در حوزه علوم انسانی و اسلامی و در راستای ارتقای فرهنگ و پیشرفت کشور نقش ‌آفرینی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره فارابی در این زمینه نقش مهمی ایفا کرده است، ادامه داد: جشنواره فارابی بستری برای معرفی آثار و دانشمندان برتر است که غالباً متواضعانه از معرفی خود پرهیز می‌کنند.

وی با بیان اینکه  مراسم اختتامیه این جشنواره در روز یک شنبه 24 بهمن‌ماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، گفت: برای حضور در این مراسم از رئیس جمهور دعوت به عمل آمده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: