کد خبر: 28178
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 فروردين 1396 - 09:34

داخلی

»

اخبار کتاب

خانه کتاب برگزار می‌کند

گرامیداشت هشتاد سالگی آذرتاش آذرنوش در عصر کتاب

منبع : لیزنا
برنامه عصر کتاب به مناسبت گرامیداشت هشتاد سالگی آذرنوش آذرتاش یکشنبه، ۳ اردیبهشت‌ماه از سوی موسسه خانه کتاب با حضور تعدادی از فرهیختگان و اهالی قلم برگزار می‌شود.
گرامیداشت هشتاد سالگی آذرتاش آذرنوش  در عصر کتاب

به گزارش لیزنا، ، برنامه «عصرکتاب» از خدمات فرهنگی نویسنده و پژوهشگر فرهنگ مردم، آذرتاش آذرنوش در آستانۀ هشتاد سالگی یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه  تقدیر خواهد کرد.

 آذرنوش آذرتاش در ۲۹ بهمن ۱۳۱۶ در شهر قم به‌دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی را در اهواز و دورهٔ دبیرستان را در تهران به پایان برد.

وی در رشتهٔ ادبیات عرب دانشکدهٔ معقول و منقول دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. دورهٔ دکتری ادبیات عرب را از کشور فرانسه گرفت. از نخستین رسالهٔ دکتری خود «تحقیق و ترجمه بخشی از کتاب طبقات الشعرای ابن معتز» دفاع کرد. سپس در رشتهٔ ادبیات عرب به نگاشتن رسالهٔ دیگری با تصحیح کتاب «خریدهٔ القصر عمادالدین اصفهانی» پرداخت. او پس از حصول بر دومین دکتری خود به ایران بازگشت و در «بنیاد فرهنگ ایران» و پژوهش در باب واژه‌های فارسی معرب، مشغول و در دانشکده معقول و منقول که آن هنگام به «الهیات و معارف اسلامی» تغییر نام داده بود به سال ۱۳۴۶ استخدام شد.

او نخستین ایرانی بود که در ادبیات عرب دکتری گرفته‌است. آذرنوش در بازگشت به ایران به امر آموزش زبان عربی همت گماشت، او باتوجه به ساختار زبان‌های هند و اروپایی به‌خصوص زبان مادری خود فارسی، و با گوشه چشمی به علم زبان‌شناسی به تدوین کتاب «آموزش عربی» با شیوه‌ها و ساختارهای دستوری تازه دست زد.

او  علاوه بر کار استادی در دانشکده ادبیات (دانشگاه امام صادق، تربیت مدرس) و مدریت بخش عربی در دائرةالمعارف، سردبیر مجله مقالات و بررسی‌ها و نیز مدیر بخش عربی در دانشکده الهیات نیز هست. وی چهره ماندگار ادبیات عرب در همایش چهره‌های ماندگار بود.

برنامه عصر كتاب ویژه گرامیداشت آذرنوش آذرتاش ساعت ۱۷ در سرای كتاب موسسه خانه كتاب به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان فلسطین جنوبی و خیابان برادران مظفر جنوبی، شماره ۱۰۸۰، خانه كتاب، طبقه منفی ۲ برگزار خواهد کرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: