کد خبر: 30986
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 مهر 1396 - 16:27

داخلی

»

اخبار کتاب

فعالیت‌های بین‌المللی اصطلاح‌شناسی در ایرانداک تشریح شد

منبع : لیزنا
سخنرانی علمی «فعالیت‌های بین‌المللی اصطلاح‌شناسی و کاربرد آن در بازنمایی دانش» با سخنرانی پروفسور گالینسکی، رئیس سازمان اینفوترم و تشریح کاربرد زبان و برنامه‌ریزی اصطلاح‌شناسی در سطح بین‌المللی در ایرانداک برگزار شد.
فعالیت‌های بین‌المللی اصطلاح‌شناسی در ایرانداک تشریح شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سخنرانی علمی «فعالیت‌های بین‌المللی اصطلاح‌شناسی و کاربرد آن در بازنمایی دانش»  روز سه‌شنبه 18 مهر 1396 توسط پروفسور کریستیان گالینسکی، رئیس سازمان بین‌المللی اینفوترم (Infoterm) در پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر ملوک‌السادات حسینی بهشتی و تقی رجبی، اعضای هیئت علمی ایرانداک به معرفی فعالیت‌های اصطلاح‌شناسی و اصطلاح‌نامه‌های علوم پایه تدوین یافته در گروه اصطلاح‌شناسی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات و آنتولوژی حاصل از آنها پرداختند.

پس از آن پروفسور گالینسکی به تشریح نقش اصطلاح‌شناسی در سازماندهی و مدیریت دانش نتایج فعالیتهای تحقیقاتی، نقش کلیدواژه‌ها و اصطلاحات در بازنمایی دانش و انتقال آن به متخصصین و پژوهشگران، کاربرد زبان و برنامه‌ریزی اصطلاح‌شناسی در سطح ملی و بین‌المللی، استانداردها، اصول و روشهای اصطلاح‌شناسی، معرفی سازمان اینفوترم و نقش آن در هماهنگی فعالیتهای اصطلاح‌شناسی در سطح بین‌الملل پرداخت.

وی و همراهانش در پایان  از واحدهای سازماندهی و تحلیل اطلاعات، آزمایشگاه ربوداک و تالار جستجو بازدید نمودند.

گفتنی است، پروفسور گالینسکی در بازدید از سازماندهی و تحلیل اطلاعات با توضیحات زهرا دهسرایی، مدیر این بخش، با فعالیت‌هایی نظیر کاربرد واژه‌ها و مسائل مربوط به اصطلاح‌نامه‌ها و واژه‌گزینی، هدف و کاربرد سامانه سازمادهی و تحلیل اطلاعات برای کاربران و محقیقین و متخصصین کشور آشنا شد.

رئیس اینفوترم در پایان ضمن ابراز خرسندی از بازدید ایرانداک گفت: بسیار شگفت‌زده شدم دانشی که در تعاملات متخصصان ایرنداک به اشتراک گذاشته شده به مستندات و اسناد کارآمد تبدیل شده است.

وی افزود: من فکر می‌کنم ایرانداک فعالیت‌های خود را در سطح بسیار پشرفته‌ای انجام می‌دهد و هم‌چنین، ترکیب فناوری‌های روز هم‌چون ربات‌های اجتماعی و هوش مصنوعی که شما از آن استفاده می‌کنید برای ساختن آینده بسیار حائز اهمیت است.

 گفتنی است، اینفوترم (International Information Centre for Terminology) نهاد بین‌المللی فعالی در حوزۀ اصطلاح‌شناسی است که بیش از چهل سال پیش با امضای قراردادی میان یونسکو و مؤسسۀ استاندارد اتریش در وین شکل گرفته است.

 

وظیفۀ این نهاد پشتیبانی علمی و گسترش همکاری‌های اعضاست. اینفوترم بیش از پنجاه عضو از نهادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی از قاره‌های مختلف جهان دارد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران (ایرانداک) اعضای ایرانی آن هستند. اینفوترم همچنین با سازمان ملل متحد و یونسکو همکاری می‌کند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: