کد خبر: 33045
تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 بهمن 1396 - 14:45

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب های الکترونیکی بازار کتاب روسیه را تسخیر می کنند

منبع : لیزنا
بزرگترین کتابخانه الکترونیکی روسیه با فروش بیش از 12 میلیون نسخه کتاب دیجیتال، از افزایش 50 درصدی فروش خود در سال گذشته و پیشبینی برای افزایش هر چه بیشتر آن در سال 2018 خبر داد.
کتاب های الکترونیکی بازار کتاب روسیه را تسخیر می کنند

به گزارش لیزنا، فدراسیون روسیه یکی از کتابخوانترین کشورهای دنیاست. در این کشور در مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، قطار و هواپیما و هرجایی که فرصت خواندن پدید آید همواره افرادی را می بینیم که به طور جدی در حال مطالعه هستند. در سال های اخیر با رواج کتاب های دیجیتال به جای کتاب موبایل یا کتابخوان های الکترونیکی را نیز در دست مردم می بینیم. به نظر می رسد با توجه به دیجیتالی شدن بسیاری از مراکز آموزش عمومی و توسعه‌ روزافزون دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای نوین دیجیتالی و همچنین با در نظر گرفتن علاقه نسل جدید به استفاده از این ابزارها، استفاده از کتاب‌های الکترونیکی در آینده افزایش بیشتری خواهد داشت. مسئولان بخش فرهنگی این کشور نیز با در نظر گرفتن شرایط دنیای جدید توجه ویژه ای به تولید و ارائه کتاب های دیجیتالی و صوتی نشان می دهند.

این در حالی است که متاسفانه در کشور ما نه تنها مطالعه از جایگاه خوبی برخوردار نیست و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ارزش واقعی خود را نیافته است، بلکه به ایجاد و گسترش کتاب های دیجیتالی و الکترونیکی نیز آنچنان که باید توجه نمی شود.

در حالی که کتابفروشان ما به دشواری و به مدد فروش اسباب بازی و لوازم التحریر روزگار می گذرانند و ناشران ما، هر روز بدتر از دیروز، تیراژ کتاب های خود را به هزار یا حتی 500 نسخه کاهش داده اند، در روسیه کارشناسان نوید افزایش فروش کتاب بخصوص کتاب های الکترونیکی و صوتی در سال 2018 را می دهند.

از طرف دیگر کتاب های دیجیتال روسی نه تنها در خود فدراسیون روسیه گسترش میابد بلکه بازار کتاب کشورهای مشترک المنافع و جمهوری های جدا شده از شوری سابق را نیز تسخیر کرده اند.

در این رابطه سایت «اخبار ادبیات» روسیه گزارشی را در مورد افزایش روز افزون خرید کتاب های الکترونیکی و چکونگی ارائه و معرفی این کتاب ها منتشر کرده است که می توان اطلاعات آن را با آنچه در کشور ما می گذرد مقایسه کرد.

در این گزارش می خوانیم:

«در سال 2017، لیت‌رس (ЛитРес) بزرگترین کتابخانه الکترونیکی روسیه موقیت رهبری خود بر بازار کتاب این کشور و همچنین کشورهای مشترک المنافع را تقویت کرد.

تا پایان سال گذشته توسط لیت‌رس بیش از 12 میلیون نسخه کتاب الکترونیکی به فروش رفته که بر اساس مطالعات اولیه، میزان درآمد آن در مقایسه با سال 2016 بیش از 50 درصد رشد داشته است.

به گفته تحلیلگران کتابخانه الکترونیکی روسیه، میزان فروش آن در سال 2017 حدود 3میلیارد و 700 میلیون روبل (حدود 65 میلیون و 500 هزار دلار) بوده است. پیش بینی می شود که اگر پویایی رشد بازار کتاب به همین شکل ادامه یابد افزایش درآمد تا سال 2019-2020 به 8 تا 10 میلیارد روبل (حدود 141 میلیون و 500 هزار تا بیش از 176 میلیون و 700 هزار دلار) خواهد رسید.

اما نکته مهم افزایش 30 درصدی مشتریان کتاب های الکترونیک در مقایسه با سال 2016 است. خوانندگان فعال، کتاب ها را هم به شکل الکترونیکی و هم به شکل کاغذی مطالعه می کنند؛ ولی به دلیل راحتی و قابلیت دسترسی بیشتر، بر اساس  نظرسنجی که شرکت  Kantar TNS انجام داده است، این خوانندگان هر سال به کتاب های مورد مطالعه خود که در قالب الکترونیکی هستند به طور متوسط چهار کتاب اضافه می نمایند. آنان اغلب کتاب های خود را از Google Play و  App Store تهیه می کنند که در سال 2017 از این منابع به نسبت سال گذشته 70 درصد کتاب بیشتری خریده شده است. تعداد کتاب های صوتی خریداری شده نیز 124 درصد افزایش داشته است.

همچنین این افزایش نشان دهنده یک مدل اشتراکی موفق برای توزیع کتاب های الکترونیکی و کتاب های صوتی است. در سال2017 مخاطبان و کل درآمد سرویس اشتراک MyBook دو برابر افزایش داشت. یکی از مهمترین پروژه های سال گذشته برای این مدل اشتراکی، سرویسی بود که کتاب های صوتی، پادکست ها و سخنرانی ها را در دسترس مخاطبان قرار می داد.

بازار کتاب های صوتی بخش چشم گیری از بازار کتاب است. گروهی از شرکت های ارائه دهنده، میزان فروش کتاب های صوتی در سال گذشته را تا 72 درصد افزایش داده اند و پیش بینی می کنند در سال 2018 رشد قابل توجهی داشته باشد. این افزایش خرید کتاب های صوتی در همه مناطق و شهرهای کشور روسیه انجام گرفته و بیشترین خرید هم در شهرهای مسکو و سن پطربورگ بوده است.

از مهترین فعالیت های لیت‌رس ЛитРес)) فعالیت های اجتماعی و آموزشی با هدف ترویج ادبیات و ترویج خواندن است. یکی از مهترین این برنامه ها ایجاد کتابخانه های موبایلی است. این برنامه در مناطق مختلف کشور مانند مسکو و سن پطرزبورگ و برای مثال در ایستگاه های اصلی و مرکزی مترو به اجرا در می آید. برای استفاده از این برنامه کافی است افراد کدهای ارائه شده در این مکان ها را با استفاده از تلفن همراه خود اسکن نمایند و یا به لینکی که در قفسه کتاب های مجازی در مکان های عمومی ارائه می شود، ورود پیدا کنند تا در جهانی از آثار ادبی که توسط این شرکت ایجاد شده است، غوطه ور شوند.

در سال گذشته ولادمیر پوتین، رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به خوانندگان کتاب های این کتابخانه الکترونیکی پیوستند. همچنین در «جشنواره کتاب میدان سرخ» کارت عضویت در این کتابخانه به دیمیتری مدودف، نخست وزیر اهدا شد و کارت عضویت سایر اعضای دولت نیز برای آن ها ارسال گشت.»

 

ترجمه: زهرا شریفی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: