کد خبر: 33229
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 بهمن 1396 - 10:42

داخلی

»

اخبار کتاب

جنجال بر سر کتاب‌های «هارپر لی» و «مارک تواین» در مراکز آموزشی آمریکا

منبع : لیزنا
«کشتن مرغ مقلد» و «هاکلبری فین» از کلاسی در ایالت مینسودای آمریکا به دلیل «ایجاد محیط آزاردهنده» حذف شدند.
جنجال بر سر کتاب‌های «هارپر لی» و «مارک تواین» در مراکز آموزشی آمریکا

به گزارش لیزنا به نقل از گاردین، یک مدرسه در ایالت مینسودا دو کتاب «کشتن مرغ مقلد» و «ماجراهای هاکلبری فین» را از دروس مدرسه خود حذف کرد. دلیل این تصمیم استفاده از الفاظ نژادپرستانه و ایجاد خطر توهین یا تحقیر دانش‌آموزان اعلام شد.

این دو کتاب در کتابخانه مدرسه شهر دولوث وجود دارد ولی به گفته روزنامه محلی بمیجی پایونیر از سال آینده این کتاب‌ها در کلاس‌های نهم و یازدهم با کتاب دیگری جایگزین خواهند شد.

مایکل کری، معاون دروس و مشاوره آموزشی شهر دولوث به روزنامه پایونیر گفت که گروه آموزشی او می‌خواست به همه دانش‌آموزان توجه شود. همچنین گزینه‌های ادبی دیگری نیز وجود دارند که همان مبانی درسی را ارائه می‌دهند و مانند «کشتن مرغ مقلد» و «هاکلبری فین» از لفظ‌های نژادپرستانه استفاده نمی‌کنند. کلمه NIGGER (کلمه تحقیرآمیز که خطاب به سیاهپوستان آمریکایی استفاده می‌شود) در هر دو کتاب به صورت متعدد مورد استفاده قرار گرفته است. در کتاب مارک تواین که در قرن نوزدهم نوشته شده است، این کلمه بیش از 200 بار تکرار شده است. با این حال این دو کتاب عموما به عنوان متون ضد نژادپرستانه شناخته می‌شوند.

کری می‌گوید: «ما احساس کردیم می‌توانیم همان استاندارد‌ها و انتظارات را با رمان‌های دیگری که با الفاظ نژادپرستانه به دانش‌آموزان توهین و آنها را تحقیر نمی‌کنند، آموزش دهیم.»

طبق اعلام بمیجی پایونیر، هیچ اعتراضی از طرف دانش‌آموزان درباره این کتاب‌ها صورت نگرفته بود ولی استفاده از آنها فضایی آزادهنده در کلاس‌ها ایجاد می‌کرد.

این تصمیم در شهر دولوث با حمایت انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان مواجه شد. استیفن ویتراسپون، رئیس بخش محلی این انجمن این کتاب‌ها را «زننده» توصیف کرد و گفت که این کتاب‌ها از «زبان زننده‌ای استفاده می‌کنند که بیش از 200 سال مردم را سرکوب کرده است.»

ویتراسپون گفت: «آموزش این کتاب‌ها غلط است. نویسندگان بسیارِ دیگری با ادبیاتی بهتر وجود دارند که می‌توانند همین کار را بدون تحقیر مردم انجام دهند. من خوشحالم که این تصمیم اتخاذ شده، هرچند حدود 20 سال دیر انجام گرفته است.» او افزود: «بیایید رو به جلو حرکت کنیم و با یکدیگر همکاری کنیم و مدارس را، نه فقط برای عده‌ای، بلکه برای همه مفید سازیم.»

با این حال این تصمیم با انتقاد ائتلاف ملی ضد سانسور روبه‌رو شد. اعضای این اعتلاف اعلام کردند که از این تصمیم «عمیقا نگران هستند» و از این شهر خواستند تا درباره تصمیم خود بازنگری کنند. این نهاد عنوان کرد: «قابل درک است که استفاده مکرر یک رمان از الفاظ توهین‌آمیز در میان بعضی والدین و دانش‌آموزان احساس ناراحتی ایجاد کند، ولی معضل زندگی کردن در جامعه‌ای که تنش‌های اجتماعی در آن استمرار دارد با حذف ادبیات کلاسیک از کلاس‌ها حل نمی‌شود. برعکس کلاس درس جایی است که تاریخ، استفاده و تخریب‌کنندگی این الفاظ باید نشان داده شوند و مورد بحث قرار گیرند. اینجاست که پیچیدگی کتاب‌ها می‌تواند از لحاظ متنی بررسی شود و پیام‌های ضدنژادپرستانه آنها درک شود. به جای نادیده گرفتن بحث های چالشی، مدرسان می‌بایست فضایی برای دیالوگ ایجاد کنند که به دانش‌آموزان بیاموزد تا با اثرات نژادپرستی و سرکوب رنگین‌پوستان روبه‌رو شوند.»

این اولین بار نیست که در مدارس ایالات متحده با آموزش این دو اثر کلاسیک کلنجار می‌روند؛ دو کتابی که به هر ترتیب در لیست چالش‌برانگیزترین عناوین انجمن کتابخانه‌های آمریکا قرار دارند. به دنبال اعتراض یکی از والدین در سال 2016، مدارس ویرجینیا هر دو کتاب را از دروس مدرسه حذف کردند، البته کتاب ها بعدا دوباره اضافه شدند. همچنین در سال 2017، مدراس میسیسیپی نیز کتاب هارپر لی را به‌خاطر موضوع ناراحت‌کننده و حساس از نظر بحث های نژادی، حذف و بعدا به لیست خواندنی‌های انتخابی اضافه کردند.

 مترجم: ونداد ذوقی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: