کد خبر: 33322
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 اسفند 1396 - 10:43

داخلی

»

اخبار کتاب

نشست تخصصی برسی و نقد «کتاب یک صفحه‌ای»

منبع : لیزنا
نشست تخصصی برسی و  نقد کتاب یک صفحه ای روز شنبه 28 بهمن ماه از ساعت 16 تا 18:30 با حضور نویسنده، سید مهدی میر عظیمی، و ادبا، شعرا و نویسندگان شهر شیراز و حضور  دکتر جعفر مهراد در کافه گفتگو از طرف انجمن کتابداری شاخه فارس و انتشارات بین المللی نوید شیراز برگزار گردید.
نشست تخصصی برسی و نقد «کتاب یک صفحه‌ای»

 به گزارش لیزنا، در این نشست ابتدا  ابوالقاسم فقیری روزنامه‌نگار، نویسنده و فارس شناس ضمن تشکر از داریوش نوید گویی اظهار داشت ویژگی عمده این کتاب این [است] که در هر فرصتی می توان آن را خواند. کتابهای یک صفحه ای نعمتی است برای اهالی کتاب مخصوصاً جوانان. سپس در خصوص عدم رونق کار نویسندگان کتاب و عدم استقبال از کتاب توسط دکتر جعفر مهراد مطالبی ارائه گردید. در ادامه ایشان به آمار 17 هزار کتابخانه عمومی در آمریکا و میزان امانت کتاب در این کتابخانه ها که از مرز یک میلیون عبور کرده اشاره ای داشتند.  دکتر مهراد با توجه به چاپ 450 هزار عنوان کتاب به صورت چاپی در آمریکا و مقایسه شمارگان بسیار پائین کتاب در کشور ایران با تاریخ، فرهنگ و تمدن غنی از وجود این پدیده و عدم مدیریت صحیح در این رابطه اظهار تأسف نمودند. در ادامه  امین فقیری دیگر نویسنده نام آشنای شیرازی اظهار داشتند، در کتاب یک صفحه ای از لحاظ زبان فارسی اشکالاتی وجود دارد از جمله به شکستن کلمات می توان اشاره کرد که نویسنده باید از آن پرهیز نماید زیرا فقط در مونولوگ ها (تک گویی) کلمات را می توان  شکست. در ادامه ایشان اشاره کرد متن نیاز به ویراستاری دارد و بعضی جملات می تواند بهتر باشد. وی گفت: کتاب دوم از کتاب اول قوی تر است و بعضی ایرادات آن برطرف شده است، در عین حال نویسنده بیشتر شعار داده است تا موضوعی را بپروراند. هدف نوشتن داستان است تا مردم از طریق داستان به مشکلات پی ببرند. کتاب دوم بعضاً پند گونه است. وی ادامه داد نویسنده می تواند تراژیک بنویسد و می تواند تأثیر گذار باشد. البته این را توصیه نمی کنم، در مقابل رویکرد طنز را نیز توصیه می نمایم.  

 احمد اکبرپور نویسنده و شاعر معاصر بیان داشت بهتر است جامعه هدف مشخص شود و اعتقاد داشت کتاب یک صفحه ی مخصوص جامعه کتاب نخوان است. وی اشاره کرد که در بعضی داستان ها از کارهای مولانا استفاده شده و حتی بازآفرینی صورت نگرفته است و بهتر است به جای نویسنده نوشته شود نویسنده و گردآورنده. ایشان اظهار داشت پیام اخلاقی فرصت لذت را از مخاطب می گیرد. بنابراین نیازی نیست کتاب یک صفحه ی به پیام اخلاقی اشاره مستقیم داشته باشد، خواننده خود نتیجه گیری می کند. او معتقد است بیشتر مطالب خاطره مانند است و همه مخاطبان را نمی توان جذب کرد و سیستم پیام اخلاقی در داستان جواب نمی دهد، بنابراین نیاز به راهکارهای دیگر است. این شیوه طیف مخاطب را از دست می دهد از این رو نیاز به تکنیک است. دکتر مجید اسکندری استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات اعتقاد دارند که کتاب در جامعه ما مانند جشن نیکوکاری است. از این رو نباید شاد باشیم. زیرا اگر همه تأمین باشند نیازی به جشن نیکوکاری نیست. بر این قرار نابسامانی معرفتی در جامعه حکم فرما است. وی پیشنهاد داد که کتاب یک صفحه ی به دو صفحه تبدیل شود و از نصیحت مستقیم در کتاب پرهیز شود. نیاز است که کتاب را جهت دهیم و هدایت کنیم. در همین راستا عاشق پروری داشته باشیم زیرا کتاب یک معشوق است.

 دکتر حسین مسنن فارسی نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک عقیده دارد پیام های اخلاقی، تنوع موضوعات و ایده ها در کتاب یک صفحه ی خوب است. اما از لحاظ سخت افزاری جنس کتاب مطلوب نیست. از لحاظ محتوایی وی عقیده دارد در بعضی داستان ها راوی گم می شود و بیشتر داستان ها دل نوشته های اینترنتی است. کتاب یک صفحه ی باید فراتر از این دل نوشته ها باشد. ایشان اشاره کرد بعضی داستان ها خیلی از واقعیت دور می باشند و نتیجه گیری های مستقیم وجود دارد. در ادامه نشست تخصصی برسی و نقد کتاب یک صفحه ای،  دکتر سیامک صاحبی زیان شناس و نشان شناس فرهنگی معتقد است کتاب یک صفحه ی شروع به کنشگر فرهنگی می کند و یک طنز دیداری دارد و تصویرهایی مبتنی بر نگارگر ایرانی ارائه می دهد. وی اشاره کرد در کتاب، نویسنده  فرهنگ را یادآوری می کند و در چارچوب شناخت گرایی، متن به یک استعاره فرهنگی تبدیل شده و از خاطرات و وقایع به فرهنگ می رود. در پایان ایشان اظهار داشت اگر کتاب یک صفحه ی به صورت الکترونیکی توزیع نشده است، می خواهد اصلاح فرهنگ عمومی داشته باشد و در پی آن کتابخوان تربیت کند. تک گویی کتاب را از راه خود دور می کند بنابراین بهتر است در قالب قصه گویی باشد.  حمید روزیطلب نویسنده و شاعره اعتقاد دارد کتاب یک صفحه ی ظرفی است برای مظروف مینیمالیستی [ کمینه‌گرایی یا هنر کمینه یا هنر موجز].

دکتر راسخی  رئیس نمایندگی بنیادکودک در شیراز اظهار داشت در خصوص فضا سازی و شخصیت پردازی در کتاب یک  صفحه ی خوب کار شده است و ادامه داستان ها با اصلاحات پیشنهادی مفید است. پویا کنگاوری مستندساز و کارگردان معتقد است که کتاب یک صفحه ی در این مدت کوتاه به یک خانواده تبدیل شده است و ادامه این کار را برای توسعه فرهنگ مطالعه در بین جامعه کتاب نخوان مفید می داند. محرابیان کار شناس ارشد و دبیر  ادبیات در نقطه نظرات خود بیان کرد که کتاب یک صفحه ی نیاز به یک کمیته علمی و هیأت تحریریه دارد تا موضوعات را دسته بندی و گروه هدف را مشخص نمایند. وی اعتقاد دارد بین کتاب یک صفحه ی، فرهیختگی و سرمایه گذاری در این زمینه ارتباط برقرار شده است. در ادامه فاطمه صفری راد سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز اظهار داشت بهتر است در کتاب یک صفحه ی جملات قصار و کوتاه ولی تأثیرگذار به کار رود. وی اعتقاد دارد باید از تصاویر و کاریکاتور استفاده شود و همچنین کودک و مادر باید بخشی از جامعه مخاطب این کتاب باشند.

دیگر شرکت کنندگان که خوانندگان کتاب یک صفحه ی بودند نظراتی را ارائه نمودند که شامل موارد زیر است:

برای کتاب بارکد تهیه شود تا از طریق گوشی های هوشمند داستان ها قابل مطالعه گردند.

استفاده از خرد جمعی موجبات رشد کتاب یک صفحه ی می شود.

نویسنده موضوعات روز انتخاب کند و از طرفی از  مطالبی که حاوی غم و غصه هستند دوری نماید.

مخاطب شناسی شود. سوژه هایی انتخاب شوند که مردم دوست دارند. این تلنگرها باعث ایجاد ارتباط برای من نمی شوند. کتاب یک صفحه ی از قالب داستان گونه خارج شده است.

کتاب یک صفحه ی به صورت مجزا برای کودکان تألیف شود.

در پایان سید مهدی میرعظیمی ضمن تسپاس و قدردانی از حمایت های مادی و معنوی داریوش نویدگویی (مدیر محترم انتشارات بین المللی نوید شیراز) و حمایت معنوی انجمن کتابداری شاخه فارس، بیان داشت تمامی نقدهای ارائه شده را به گوش جان می پذیرم و در تألیف کتاب های یک صفحه ی بعدی لحاظ خواهد شد. وی خاطر نشان کرد کتاب یک صفحه ی کتابی است که برای جامعه کتاب نخوان تهیه شده است و امید دارم روزی فرا رسد که به این نوع کتاب نیازی نباشد. در ادامه ایشان بیان داشت این کتاب یک ابزار و یک شروع است. در نتیجه با استفاده از نظرات صائب پیشکسوتان حوزه ادبیات توجه به جامعه هدف در اولویت قرار می گیرد و به موضوعات تنوع داده می شود. در خصوص تلنگرها وی گفت که در نمایشگاه کتاب استان فارس از بازدیدکنندگان ایده گرفتم، چون عده ای به دنبال کتاب های بسیار بسیار مختصر بودند که من آن را کتاب رژیمی می نامم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: