کد خبر: 33711
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 اسفند 1396 - 13:32

داخلی

»

اخبار کتاب

 از سوی خانه کتاب

شماره جدید فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» منتشر شد

منبع : لیزنا
شماره یازدهم  فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» ویژه پاییز ۱۳۹۶ به سردبیری مصطفی موسوی از سوی موسسه خانه کتاب به چاپ رسید.
شماره جدید فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه کتاب؛ شماره یازدهم فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» ویژه پاییز 1396 به سردبیری مصطفی موسوی در 6 بخش «نقد شفاهی»، «نقد مکتوب»، «نقد آثار پیشین»، «نقد پژوهی»، «شایسته خواندن» و «نقدِ نقد» منتشر شد.

در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه که  به قلم مصطفی موسوی  نوشته شده، آمده است: « منتقد بیش از هر چیزی باید به روش، اعم از روش تحقیق، ترجمه و تصحیح، اهمیت موضوع، اعتبار منابع، زبان و لحن اثر، میزبان سلامت آن و تناسب آن با مخاطب مفروض، نحوه استدلال و نتیجه گیری های صاحب اثر بپردازد و بخش های احیانا مغفول کار را تذکر دهد و پیشنهادهایی برای بهتر و کامل تر شدن اثر بدهد تا افق دید مخاطبان مقاله  خود  و اثر مورد نظر را وسعت ببخشد و در نهایت جایگاه اثر را تعیین کند.

طبیعتا حاصل چنین نقدی هم به کار خواننده می آید و هم به کار صاحب اثر. خواننده در می یابد که تا چه حد  باید به این اثر اعتماد کند و صاحب اثر هم به نواقص و نقایص کار خود وقوف پیدا می کند و در چاپ های بعد به اصلاح  کارش می پردازد یا کارهای بعدی اش را با احتیاط و دقت بیشتری انجام می دهد...»

در بخش «نقد مکتوب» این شماره از فصلنامه 9 مقاله با عنوان های «کاری کارستان، بررسی کتاب  اشعار  فارسی پراکنده در متون» نوشته وحید عیدگاه، «نگارش تاریخ ادبیات، کاری گروهی است» نوشته زهرا محمد حسنی صغیری، « آمیزه ذوق و دانش» نوشته مسعود جعفری جزی، «بررسی رمان اتفاق از گلی ترقی» نوشته حجت زمانی، «از شناخت انسان به شناخت زبان» نوشته رضا امینی و... پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

مقاله های «نقد و بررسی کتاب برگزیده قصاید ناصر خسرو» به قلم آرش امرایی، «یک نکته ازین معنی، معرفی و نقد کتاب شرح قیصری بر غزل های حافظ» به قلم امیر شفقت و « کدام قالب؟ کدام ژانر؟ کدام سمفونی؟ نقد و بررسی رمان سمفونی مردگان از عباس معروفی» به قلم فرخنده حق شنو در بخش «نقد آثار پیشین» این شماره از فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» آمده است.

حسن هاشمی میناباد در بخش «نقد پژوهی» به معرفی یک رشته اصول، فنون، روش ها و راهبردها، تدبیرها و ترفندهای ترجمه تحت عنوان«ابزارهای مفهومی نقد ترجمه» می پردازد.

در  بخش «شایسته خواندن» مقاله های «نکاتی درباره منظومه شبرنگ نامه» نوشته محمد جعفری قنواتی، «گزارشی فارسی از شکوه شعر عربی» نوشته ناصر قلی سارلی، «درنگی بر تاریخ ادبیات ایران» نوشته احمد ابومحبوب و «رمان در آمریکای امروز؛ مروری بر کتاب اندیشه های نو در رمان نویسی» نوشته عبدالرسول شاکری نوشته شده است.

یازدهمین شماره فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» ویژه پاییز 1396 به بهای 10 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: