کد خبر: 38165
تاریخ انتشار: یکشنبه, 16 دی 1397 - 16:58

داخلی

»

اخبار کتاب

ماجراهای «هری پاتر» کجا اتفاق می افتد؟ +عکس

منبع : https://mel.fm/
دانشگاه هایی که الهام بخش نویسنده کتاب های «هری پاتر» و لوکیشن فیلم های آن بودند، می تواند برای شیفتگان این مجموعه داستان های تخیلی جالب باشد.  
ماجراهای «هری پاتر» کجا اتفاق می افتد؟ +عکس

به گزارش لیزنا، دانشگاه های قدیمی نقش مهمی در شکل گیری داستان های «هری پاتر» ایفا کرده اند. در زیر برخی از این دانشگاه ها معرفی می شوند.

دانشگاه دورهام (durham university) 

دانشگاه «دورهام» در شمال شرقی انگلستان واقع شده است. بر اساس رتبه بندی «نشریه تحصیلات عالی بریتانیا» (رتبه بندی دانشگاه های جهان)، این دانشگاه یکی از 100 دانشگاه برتر دنیا و 24 دانشگاه برتر بریتانیا محسوب می شود که بیشترین کمک های پژوهشی «گروه راسل» (Russell Group) را دریافت می کنند.  دانشجویان آن به سفارش موسساتی مانند «یونسکو» و «ناسا» در پژوهش های تحقیق مهمی با موضوع فیزیک، بیولوژی، روانشناسی، معماری و غیره شرکت می کنند. دانشجویان در یکی از 16 کالج این دانشگاه که هرکدام فضای خاص خود را دارند پذیرش می شوند. محبوترین کالج آن، «کالج دانشگاه» است. دانشجویان آن در قلعه ای قدیمی متعلق به قرن 11 زندگی می کنند که بسیار شگفت انگیز است.

تا قرن 19 قلعه های «نُرمن» محل اقامت اسقف های اعظم «دورهام» بود تا اینکه در سال 1839 و پنج سال بعد از تاسیس دانشگاه به آن اهدا شد. از آن زمان این ساختمان که هر جای آن یک موزه را به نمایش می گذارد، برای استفاده رایگان در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. آنها هر روز در سالن اصلی آن با تابلوهای نقاشی پرتره و پنجره هایی با شیشه های رنگی، نهار می خورند و در طبقه فوقانی اتاق خواب هایی قرار دارد که برای قرن ها ساکنان قلعه در آنها زندگی می کردند.

فیلم برداری از صحنه های فیلم «هری پاتر» نیز به بخشی از تاریخ این دانشگاه تبدیل شده است. چند سال پیش حتی به دانشجویان دانشگاه کورسی برای مطالعه «هری پاتر» در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ارائه شد.

طرفدان فیلم بلافاصله پس از خروج از قطار چشم انداز را تشخیص می دهند. تصویر وسیع کلیسای دورهام  که از سمت دریاچه مقابل چشمان دانشجویان تازه وارد گسترده می شود، مبنای کادرهای اصلی مدرسه «هاگوارتز» بود.

چندین صحنه نیز در حیاط «کلیسای جامع دورهام»، که در کنار قلعه قرار دارد، فیلمبرداری شده است. برای مثال در «سنگ جادو» اینجا «هری پاتر» به جغد خود اجازه می دهد تا به پرواز درآید. یا در «اتاق مخفی» «ران» تلاش می کند تا با یک چوب شکسته طلسم را روی مالفی اجرا کند و به دلیل بازگشت جادو رعد و برق ایجاد می شود.

درِ حیاطِ گالری نیز به محل دیگری از فیلم برداری منتقل شده است: دفتر کار پرفسور تغییر شکل، «ماینر کتلبورن».  در واقع این محل اهمیت کمتری دارد و خانه رئیس کلیسای جامع در آن واقع شده است.

 

 

مدرسه هارو (Harrow School)

«هارو»، مدرسه خصوصی برای پسران 13-18 ساله در نزدیکی لندن قرار دارد. این مدرسه که در قرن 13 ساخته شده، یکی از قدیمی ترین مدارس انگلستان و یکی از چهار مدرسه شبانه روزی بریتانیا است. 

جهت پذیرش در «هارو» برای سال تحصیلی نهم، دانش آموزان خارجی باید در سن 11 سالگی برای دو سال درخواست پذیرش دهند. مدرسه آزمونی ویژه در زمینه زبان انگلیسی، ریاضیات، تفکر کلامی و منطقی برگزار می کند و از معرفی شدگان مصاحبه به عمل می آید. برای ورودی ها عملکرد درسی، موفقیت در ورزش، استعداد هنری و مهارت مدیریت مهم است. اکثر دانش آموزان خارجی پس از تحصیلات ابتدایی در دیگر مدارس انگلستان به این مدرسه وارد می شوند.
دانش آموزان لباس فرمی مانند لباس های کلاسیک نجیب زادگان قرن نوزده بر تن می کنند که شامل کت و شلوار، عصا و کلاه حصیری می شود که برای بسیاری لباس «دادلی» پسر خاله «هری» را یادآوری می کند.

اینجا اتاق سینمای «پروفسور فلیت ویک» قرار دارد؛ جایی که دانش آموزان تازه وارد جادوی «وینگاردیوم لِه ویوسا» (wingardium leviosu) را یاد می گیرند.

 

 

دانشگاه آکسفورد

قدیمیترین دانشگاه در منطقه «آکسفوردشیر» در جنوب انگلستان که جایگاه اول در رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان از نظر Times Higher Education را به خود اختصاص داده است. «آکسفورد» دارای بیش از 350 برنامه آموزشی مختلف است و بیشترین تعداد تحقیقات جهانی در بین دانشگاه های بریتانیا را دارد. این دانشگاه علاقمند به پذیرش دانشجویان خارجی است و در حال حاضر 43 درصد از دانشجویان آن خارجی هستند.

صحنه های بسیاری از فیلم «هری پاتر» در آکسفورد فیلم برداری شده است.  برای مثال در کالج جدید، کنار جایی که بزرگترین درخت رشد می نماید؛ در یک صحنه محبوب از فیلم «هری پاتر و جام آتش» «پروفسور مودی» «مالفوی» را به یک موش خرما تبدیل می کند. این محل در حیاط میانیِ مسقف از طاق ها قرار دارد.  همینجا «هری» به «سدریک» سر نخ این را می دهد که در دور اول مسابقات، اژدها وجود خواهد داشت.

کتابخانه قدیمی «آکسفورد» به نام «سر توماس بادلین»، مجموعه دار نسخ خطی را می توان در چند صحنه از فیلم «هری پاتر» دید. در قرن چهاردم کتاب های کتابخانه با زنجیر به قفسه ها وصل شده بودند؛ درست مثل «بخش ممنوعه».

در حال حاضر اینجا یکی از بزرگترین مجموعه های کتاب در بریتانیاست. صحنه هایی از فیلم در بخشی از کتابخانه که برای نگهداری از مجموعه نسخه های خطی «دوک همفری گلاستر» ساخته شده، فیلم برداری شده است.

 

«کتابخانه بادلین» اتاقی دارد که در آن شیفتگان «هری پاتر» بلافاصله وسایل «مادام پامفری» را می شناسند. اینجا بود که صحنه های بستر بیماری ضبط شد. زیر این طاق های مخروطی «هری» می فهمد سنگ جادو را از دست «وال د مورت»  نجات داده و همین جا «هری پاتر» با «هرمیون» بوسیله ماشین زمان برای نجات «سیریوس بلک» از دست «آزکاپان» ناپدید شدند. و در فیلم دوم قربانیان سنگی «واسیلیک» اینجا هستند. 

«کالج کلیسای مسیح» (Christ Church College)  یکی از معتبرترین کالج های «آکسفورد» است. 13 تن از نخست وزیران بریتانیا و همچنین نویسندگانی مانند «لوئیس کارول» و «متی لوئیس» از فارغ التحصیلان آن هستند. برج «بادلی» در ساختمان آن قرار دارد و داخل برج، پلکان سنگی بزرگی است که به تالار بزرگ «هری پاتر» می رسد.

سالن بزرگ «هاگوارتز» بر اساس مدل سالن نهار خوری «کالج کلیسای مسیح» ساخته شده است که درواقع بسیار کوچکتر است، ارواح از دیوارهایش بالا نمی روند و مهمتر از همه بالای سر شما سقفی زیبا قرار دارد نه آسمان!

 

 

با این مدرسه مکان های فیلم برداری «هری پاتر» تمام می شود اما چند جای دیگر نیز وجود دارد که آنجا هم می توانید فضای «هاگوارتز» را احساس کنید. در آنها صحنه های فیلم را ضبط نکرده اند اما هنگام نوشتن کتاب می توانستند برای «رولینگ» الهام بخش باشند.

 

مدرسه جورج هریوت (George Heriot's School)

ساختمان این مدرسه قدیمی که به سبک رومنس ساخته شده، در مرکز «ادینبورگ» در «اسکاتلند» واقع شده است. مدرسه در سال 1628 به عنوان موسسه ای خیریه برای یتیمان با سرمایه «جورج هریوت»، جواهر فروش و شهردار ساخته شده. در حاضر نیز مدرسه به حمایت از خانواده های فقیر ادامه می دهد.

«جی.کی. رولینگ» در «ادینبورگ» طرح اولیه کتاب را ریخت. او وقتی سه فصل اول کتاب آماده شد با دختر کوچکش به این شهر نقل مکان کرد.  «مدرسه جورج هریوت» را نمی توان الگوی اولیه «هاگوارتز»  به حساب آورد اما احتمالا برخی از جزئیات مدرسه جادوگری از شهر قدیمی «ادینبورگ» الهام گرفته شده است.

«رولینگ» در حال قدم زدن در خیابان های این شهر و در حالی که به موضوعی جدید می اندیشید در مورد قلعه «ادینبورگ» گفت: جالب است که من در زیر سایه جایی زندگی می کنم که می تواند بسیار شبیه «هاگوارتز» باشد با این تفاوت که در «هاگوارتز» دریاچه وجود داشت.

 

کالج فتس (Fettes College)

یکی دیگر از ساختمان های «ادینبورگ» که می تواند منبع الهام در نظر گرفته شود، «رولینگ» است. تصویر کالج با مناره بلند و ساعت آن، برج ها و مجسمه هایش در گستره چشم انداز هر گوشه از شهر دیده می شود. معماری قلعه ترکیبی از سبک های فرانسوی و اسکاتلندی است.

در این کالج که سال 1870 افتتاح شده است، کودکان خانواده های فقیر و یتیمان آموزش می دیدند. هزینه تأسیس آن توسط «سر ویلیام فتس» و به یاد پسر درگذشته اش پرداخت شد. این کالج در حال حاضر یکی از بهترین مدارس شبانه روزی خصوصی اسکاتلند برای کودکان 13-18 ساله است.

 

دانشگاه گلاسکو (University of Glasgow)

گلاسکو بزرگترین دانشگاه اسکاتلند است که در لیست «گروه راسل» حضور دارد و هشتادمین جایگاه در میان بهترین دانشگاه های جهان را به خود اختصاص داده است.

این دانشگاه در سال 1451 با اجازه «پاپ نیکلاس پنجم» به عنوان بخشی از «کلیسای جامع گلاسکو» تاسیس شد. در ابتدا، در دانشگاه علم حقوق، پزشکی، آموزش و پرورش، دین و خدمات عمومی تربیت ارائه می دادند و بعدها علوم طبیعی و مهندسی نیز اضافه شد. در حال حاضر دانشگاه دارای چهار دانشکده هنر، علم و فن آوری، علوم اجتماعی و همچنین پزشکی، دامپزشکی و علوم طبیعی است.  این دانشگاه در دوره روشنگری اسکاتلند و انقلاب صنعتی نقش مهمی ایفا کرد؛ اینجا «جیمز وات» تکنولوژی موتور بخار را توسعه داد.

در اکتبر 2014 «گلاسکو» اولین دانشگاه اروپایی شد که از استفاده از سوخت های فسیلی سرباز زد. «آدام اسمیت»، «جاسلین بل برنل»، «لرد کلوین»، «جوزف لیستر» و دو تن از نخست وزیران بریتانیا از فارغ التحصیلان و اساتید قبلی این دانشگاه هستند. فیلم های «هری پاتر» در «گلاسکو» فیلم برداری نشده ولی این دانشگاه می توانست به مجموعه «هری پاتر» وارد شود.

گذرگاه های مخفی دانشگاه،  «هاگوارتز» را تداعی می کنند و خیابان های «اشتون لین» شبیه «کوچه دیاگون» هستند. باورکردن اینکه هری پاتر همینجا با بستنی «فلورین فورتسکیوس» جشن می گرفت، سخت نیست.

ترجمه: زهرا شریفی

نانا
|
Iran
|
1400/01/20 - 19:58
0
2
عالی عااالی
فکر نمیکردم تو یه همچین جاهایی فیلمبرداری شده باشه
خوش به حال اونایی که تو این دانشگاها درس میخونن
لیلی وکیلی
|
Iran
|
1397/10/19 - 18:19
0
2
خیلی هم خوب
بهار گلی
|
Iran
|
1397/10/19 - 09:17
0
2
واقعا عاااالی بود.
مریم گلی
|
Iran
|
1397/10/17 - 09:50
0
3
عالی بود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: