کد خبر: 39217
تاریخ انتشار: یکشنبه, 04 فروردين 1398 - 14:11

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب هدیه دهیم

منبع : لیزنا
یکی از مخاطبان لیزنا در یادداشتی کوتاه هفت کتاب خوب برای هدیه دادن در ایام عید را معرفی کرده است.
کتاب هدیه دهیم

به گزارش لیزنا، بسیاری با فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی به دنبال هدیۀ مناسب برای دوستان و عزیزان خود هستند. یکی از هدایای ارزشمند و مناسب کتاب خوب است. معیارهای متفاوتی برای معرفی کتاب خوب وجود دارد. در یادداشت زیر برخی از کتاب‌هایی که شاید خواندن آنها چندان وقت‌گیر نباشند اما اطلاعات جالب و با ارزشی در اختیار مخاطب قرار می‌دهند، معرفی شده اند.

جزء و کل/ مرکز نشر دانشگاهی

«جزء و کل» کتابی است دربارۀ آغاز دوران فیزیک نوین و مطرح شدن نظریۀ کوانتوم که توسط یکی از بنیان‌گذاران آن، ورنر هایزتبرگ، نوشته شده است. این کتاب خاطرات فیزیک‌دان مشهور آلمانی است که در آن به شرح آشنایی‌های خود با دنیای فیزیک پرداخته و رابطۀ فیزیک با مسائل فلسفی، تاریخی و اجتماعی را توضیح می‌دهد.

علاقه‌مندان به فیزیک کوانتوم با مسائل این رشته آشنایی دارند، اما این کتاب به زبان ساده داستان شکل‌گیری این رشته را از زبان دانشمندان و بنیان‌گذاران آن بیان کرده و به شیوه‌ای جدید و جذاب مباحث مهم کوانتوم را برای مخاطبان خود شرح می‌دهد. بنابراین این کتاب می‌تواند کسانی را هم که با کوانتوم آشنایی ندارند به خود جذب کرده و با دنیای پر پیچ و خم فیزیک کوانتوم آشنا کند.

کتاب «جزء و کل» را حسین معصومی همدانی ترجمه و مرکز نشر دانشگاهی چاپ کرده است.

 

  

روزنامۀ پاکستان/ سورۀ مهر

«روزنامۀ پاکستان» توسط  سید امیر سادات موسوی نوشته شده است که در برگیرندۀ خاطرات این شاعر و نویسندۀ جوان در کشور پاکستان است. نویسنده با زبانی طنز از تجربۀ سفر خود به پاکستان می‌گوید. این کتاب حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی از زندگی مردم پاکستان، زبان و ادبیات آنها، نظام آموزشی آن و وضعیت گروه‌های تروریستی و تأثیر آن بر این کشور است که با زبانی شیرین و روان نوشته شده  و انتشارات سورۀ آن را به چاپ رسانده است.

 

 بی کتابی/ شهرستان ادب

«بی کتابی» به نویسندگی محمد رضا شرفی خبوشان رمانی است تاریخی که اهمیت کتاب را نزد ایرانیان طی یک دورۀ تاریخی نشان می‌دهد. نویسنده دربارۀ این کتاب چنین گفته است:«مظفرالدین شاه کتابداری به نام لسان الدوله را به ریاست کتابخانه منصوب می‎‌کند. هر نسخه و اوراقی از نسخ معروف در موزه های جهان است مربوط به این دوره که این فرد از کتابخانه‌ها خارج کرده است. در این دوره پنج هزار جلد از نسخ نفیس کتابخانه گلستان به سرقت میرود. شخصیت اصلی دلال کتاب است که در این اثر به کتاب‌سازی، کتاب‌داری و صحافی می‌پردازد و مخاطب را با زوایای دیگر از تاریخ کتاب‌پردازی آشنا می‌کند.»

جذابیت اصلی این رمان در این است که نویسنده جامعه‌ای کتاب نخوان را به تصویر کشیده است که در آن جامعه کتاب کالایی است برای تجارت، و مشتری‌های آن عمدتاً فرنگیان هستند. کتاب آینه‌ای تمام قد پیش‌روی افراد جامعه قرار می‌دهد تا خود را در آن ببینند و تصویری راز‌آلود را نشان می‌دهد که خواننده باید آن را کشف کند.

«بی کتابی» که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است در دهمین دورۀ جایزۀ جلال آل احمد در بخش رمان برگزیده شده است.

 

   مارک و پلو/ نشر مثلث

منصور ضابطیان برنامه‌ساز و مجری تلویزیون ماجرای سفرهای خود به کشورهای مختلف را در قالب رمان « مارک و پلو» توسط نشر مثلث به چاپ رسانده است. یکی از دلایل جذابیت این کتاب نثر روان و لحن صمیمانۀ آن است. نکتۀ مهم دربارۀ این کتاب این است که صفحات مربوط به هر سفر بسیار کم است و در واقع می‌توان با چند صفحه مطالعه دربارۀ هر کشور اطلاعاتی مختصر اما مهم دربارۀ آن کشور به‌دست آورد. نویسنده درباره هدفش از نوشتن این کتاب می‌گوید: «همۀ این کتاب دربارۀ سفرهای من به دورترین نقاط دنیاست. سفرهایی جذاب که دوست دارم تا پایان عمر ادامه یابد. با این حال تأکید می‌کنم یک وجب از خاک سرزمین مادری‌ام به همۀ این سرزمین‌های دیده و نادیده می‌ارزد. من در اینجاست که معنا می‌یابم و قد می‌کشم و می‌توانم تجربه‌هایم را با هم‌زبانانم قسمت کنم.»

 

 پیام آور ستارگان/ نشر مرکز

« پیام آور ستارگان» کتابی است اثر گالیلئو گالیله برای علاقه‌مندان به علم نجوم که نقشی بی همتا در تاریخ و فلسفۀ علم و حتی تاریخ اندیشۀ بشری ایفا می کند. امیر حسن موسوی، مترجم کتاب، تلاش کرده است تا تصویری واقعی از این دانشمند قرن هفدهم ارائه دهد. بخش اول کتاب بحث های مربوط به فلسفۀ علم گالیله و مناقشاتی پیرامون علم و دین را شامل می شود. بخش دوم ترجمه متن اصلی کتاب وجود دارد و در بخش سوم حاوی مباحث تاریخ علمی است تا مقصود گالیله را بیان کند و در این بخش به خطاهای  وی اشاره شده است. این کتاب را نشر مرکز منتشر کرده است.

 

یک عاشقانۀ آرام/ انتشارات روزبهان

«یک عاشقانۀ آرام» رمان مشهور نادر ابراهیمی است که انتشارات روزبهان آن را منتشر کرد و با وجود گذشت سال‌ها از چاپ نخستین آن هنوز مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کند.  کتاب زندگی زوجی است که می‌خواهند زندگی عاشقانۀ خود را از روزمرّگی نجات دهند. این کتاب روابط انسانی را به شکلی عارفانه و عاشقانه به گونه‌ای به تصویرکشیده است که با هربار خواندن آن می‌توان به ابعاد تازه‌ای از آن دست یافت.

 

 یادآوری/ شهرستان ادب

رباعیات عاشقانه و عارفانه محمد مهدی سیار، شاعر و ترانه سرای کشور، با عنوان «یادآوری» توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است. یکی از نکات مثبت این کتاب طراحی جلد نوآورانه و زیبای آن است که مخاطب را به سوی خود می‌کشد. دقت شاعر در انتخاب کلمات و بافت شعر و سبک شعری او که برگرفته از فلسفه و معرفت است، هر انسان صاحب ذوق را به وجد می‌آورد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: