کد خبر: 39589
تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 ارديبهشت 1398 - 09:11

داخلی

»

اخبار کتاب

شرایط نامناسب غرفه های کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب

منبع : لیزنا
 برخی از مسئولین غرفه های بخش کودک و نوجوان با اتمام سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از مشکلات این بخش سخن گفتند.
شرایط نامناسب غرفه های کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار لیزنا، بخش کودک و نوجوان هرساله از بخش‌های پرمخاطب نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به شمار می‌آید که متأسفانه چندان به آن توجه نمی‌شود و مشکلات مختلفی دارد. متولیان برگزاری نمایشگاه باید برای بهبود وضعیت این بخش و رفع نواقص آن اقدامات لازم را انجام دهند. در این گزارش به مشکلات این بخش در نمایشگاه کتاب امسال پرداخته‌ایم و امیدواریم متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب تا سال آینده برای بهبود وضعیت آن اهتمام ورزند.

محمد مهدی سید ناصری، قائم مقام مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر بخش قاصدک درباره مشکلات بخش کودک و نوجوان گفت: بخش تدارکات و بخش پشتیبانی نمایشگاه امسال بسیار ضعیف عمل کرد و این ضعف و عدم هماهنگی جای تعجب داشت. قرار دادن بخش کودک و نوجوان در زیرزمین مصلی و سرمای شدید هوا در روزهای نخستین نمایشگاه موجب نارضایتی خانواده‌ها شد. این دلیلی بود که در روزهای اول استقبال مناسبی از این بخش صورت نگیرد و موجب کاهش فروش محصولات شد. با وجود قرار دادن این بخش در فضای مسقف، با کمبود فضا مواجه شدیم. محل غرفه‌های ناشران عمومی هرسال مشخص است، اما غرفه‌های ناشران کودک و نوجوان مکان مشخصی ندارد و هرسال تغییر می‌کند و این باعث می‌شود که مردم نتوانند ورودی و خروجی مناسب خود را تشخیص بدهند.

وی درباره نامناسب بودن فضای غرفه‌های کودک و نوجوان عنوان کرد: به دلیل مسائل و فشارهایی که وجود دارد، متولیان نمایشگاه هنوز موفق نشده‌اند سالن مجهز و مناسبی را برای بخش کودک و نوجوان در نظر بگیرند. همچنین محیط نمایشگاهی شهر آفتاب بسیار مناسب‌تر است و کوتاهی سقف و عدم امکانات لازم در بخش غرفه‌های کودک و نوجوان برای ناشران مشکل ساز شده است.

میثم درویش، مدیر فروش انتشارات پرتقال نیز گفت: قرارگیری غرفه‌ها در سالن یا چادر برای ناشر چندان اهمیتی  ندارد و مهمترین موضوع متراژ غرفه‌ها است تا بتوانند محصولات خود را در فضای مناسبی عرضه کنند. در واقع برای ناشر مخاطب اهمیت دارد تا آنها بتوانند در فضای مناسبی از کتاب‌ها دیدن کنند و مشکل ازدحام و شلوغی باعث نشود که مخاطبان از کتاب‌ها بگذرند.

 وی افزود: نمایشگاه گسترده‌ای مانند نمایشگاه کتاب تهران به فضایی متناسب با خود نیاز دارد. در هر صورت مصلی برای کاربری دیگری ساخته شده است و برگزاری نمایشگاه در فضای غیرتخصصی محدودیت خاص خود را دارد.

نجاتی، مدیر بخش کودک سوره مهر درباره محاسن تجمیع غرفه‌های بخش کودک و نوجوان گفت: این اتفاق باعث شده است که همه ناشران دیده شوند و دسترسی‌ به همه بخش‌ها راحت است، اما باید به مناسب بودن چیدمان غرفه‌ها نیز توجه شود.  بسیاری از ناشران فضای مناسبی ندارند و دسترسی به آنها بسیار محدود است.

وی ضمن اشاره  به مشکل سردی هوا در چند روز اول درباره سایر مشکلات این بخش بیان کرد: باید نظم بیشتری در این بخش وجود داشته باشد، اطلاع رسانی دقیق نبود. همچنین تابلوهای کافی برای آشنایی با غرفه‌ها وجود نداشت و از اواسط نمایشگاه اقدام به نصب تابلوها کردند. تقریباً با گذشت نیمی از نمایشگاه اطلاع رسانی تکمیل‌تر شد.

عرفانیان عضو شورای کتاب کودک نیز اظهار داشت: متأسفانه بدترین بخش نمایشگاه هر سال به کودک و نوجوان تعلق می‌گیرد. امسال نیز فضا چندان مناسب برای کودکان نیست و کف نامناسب این بخش به کودکان آسیب می‌رساند. از طرفی ترتیب حروف الفبایی غرفه‌ها نیز درست پیش نمی‌رود و اطلاع‌رسانی نیز بسیار ضعیف است. بعد از گذشت چند روز از نمایشگاه اقدام به نصب اعلانات اول راهروها و بنرهای ابتدای بخش کردند. عدم اطلاع‌رسانی مناسب باعث سرگردانی خانواده‌ها شده است.

وی افزود: متأسفانه بعد از 32 سال تجربه هرسال اوضاع نامناسب است و از تجارب برای بهبود وضعیت نمایشگاه استفاده نمی‌کنند. شماره غرفه‌ها با ترتیب غرفه‌ها به هم ارتباطی ندارند و همچنین به غرفه‌هایی که سه وجه دارد فقط یک تابلو اختصاص داده شده است و از دو وجه دیگر نام غرفه مشخص نیست. اگر مدیران و متولیان نمایشگاه از تمام بخش‌ها بازدید کنند، متوجه مسائل و مشکلات موجود  می‌شوند و این مسائل کاملا حل شدنی است.

عرفانیان درباره تجمیع غرفه‌های کودک و نوجوان نیز گفت: اینکه غرفه‌ها امسال پراکنده نیستند یک حسن محسوب می‌شود، همچنین فضای مسقف به غرفه‌داران احساس امنیت در برابر بارندگی و سایر مسائل می‌دهد. از طرف دیگر دسترسی خانواده‌ها به غرفه‌های این بخش راحت‌تر شده است.

برخوردار، مسئول غرفه انتشارات فاطمی واحد طوطی با تقسیم بندی، مشکلات را به سه دسته مشکلات ناشران، خریداران و نمایشگاه بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی حاصل همکاری و تجربه یک فکر جمعی است، با وجود زحمات فراوان برای برگزاری اما نمایشگاهی در شأن مردم ایران نیست. نمایشگاه کتاب مشکلات مختلفی از نظر ایاب و ذهاب، امکانات، ایمنی و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی  دارد. سی و دو سال از برگزاری نمایشگاه می‌گذرد، اما هنوز ضعف‌هایی دارد و در بحث محل برگزاری غرفه‌ها به نظر واحدی نرسیده‌اند. این جا به جایی‌ها باید تمام شود و یک مکان ثابت برای برگزاری آن در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: مشکل بعدی بحث حمایت از کتاب‌فروشی‌ها است، نمایشگاه کمکی به فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها نمی‌کند. نمی‌توان به خاطر نقدینگی بیشتر کار آنها را مختل کرد. در نمایشگاه باید شرایطی برای معرفی و آشنایی مخاطبان با ناشران فراهم شود. تقویت کتاب‌فروشی باعث تقویت ناشر می‌شود. نمایشگاه باید محلی برای حضور ناشر و نویسندگان باشد تا بازدیدکنندگان با کتاب‌های جدید آشنا شوند و برای تهیه آنها به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: