کد خبر: 22496
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 17 دی 1394 - 09:17

داخلی

»

خبردان

نمایش مجموعه مدالهای جهان پهلوان «تختی» در موزه آستان قدس

در گنجینه مدال موزه مرکزی آستان قدس رضوی، حدود 180 نشان قهرمانی از قهرمانان ورزشی و نخبگان علمی کشور به نمایش درآمده است که در این میان، مجموعه مدال های اهدایی مرحوم تختی نظر خیل عظیمی از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.
نمایش مجموعه مدالهای جهان پهلوان «تختی» در موزه آستان قدس

 

به گزارش لیزنا، مجید مهردوست، مسئول گنجینه مدال موزه آستان قدس رضوی اعلام کرد که در گنجینه مدال آستان قدس، حدود 180 مدال، کاپ، تندیس و کمربند قهرمانی ارزشمند از قهرمانان رشته های مختلف ورزشی و نخبگان علمی کشور نگهداری می شود که مربوط به سال های دهه ی شصت تا کنون است.

 

مجید مهردوست در ابتدا با بیان اینکه گنجینه مدال آستان قدس در دهه شصت با اهدای مدال های جهان پهلوان تختی از طرف خانواده ایشان شکل گرفت، گفت: "تعداد 36 عدد از مدال های قهرمانی «غلامرضا تختی» که محبوبترین ورزشکار ایرانی در قرن بیستم، نماد پهلوانی و فروتنی در فرهنگ ورزشی ایران و اولین کشتی گیر ایرانی بود که موفق شد در سه وزن مختلف، صاحب مدال های بازی های المپیک و مسابقات جهانی کشتی شود، در این گنجینه نگهداری می شود".

 

وی در این رابطه افزود: "ویترین اختصاصی جهان پهلوان تختی که با تصاویری از این پهلوان نامی کشور زینت داده شده است، شامل 10 عدد مدال المپیک، 2 عدد آسیایی، 11 عدد باشگاهی، یک عدد بازوبند پهلوانی مربوط به سال های 35 تا 37 شمسی و 12 عدد مربوط به دیگر رقابت ها است".

 

مهردوست درباره بازوبند پهلوانی مرحوم تختی گفت: روی نگین وسط این بازوبند، سوره فلق نقش بسته است و بر روی نگین های کناری، قسمتی از آیه 44 سوره غافر تراشکاری شده است. « و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد: و من امر خود را به خدا واگذار می کنم که خدا دانای به بندگان است».

 

مهردوست اعلام کرد: در یکی از ویترین های دیگر این گنجینه، تعداد 17 مدال از جانبازان و معلولان کشورمان قرار دارد که در رشته های گوناگون مانند پرتاب دیسک، نیزه و وزنه، تیراندازی با تفنگ و کمان و فوتسال صاحب مقام شده اند.

 

مسئول گنجینه مدال موزه آستان قدس رضوی با اشاره به این که دو ویترین در این گنجینه به مدال های کشتی گیران کشورمان اختصاص دارد، بیان کرد که مجموعه مدال های اهدایی قهرمانانی مانند امیر توکلیان، حسن حیدری، مجید خدایی، رضا سوخته سرایی، رضا رمضان زاده، سید محمود میران و عبدالرضا کارگر در این دو ویترین به نمایش درآمده است.

 

مهردوست خاطر نشان کرد که 35 مدال، کاپ و کمربند قهرمانی نیز از ورزش های دوچرخه سواری، فوتبال، تکواندو، کاراته و ووشو در این گنجینه به چشم می خورد و در این میان کمربند قهرمانی قوی ترین مرد جهان مرحوم روح الله داداشی و توپ طلای بهترین بهترین بازیکن فوتبال آسیای خداداد عزیزی در سال 1996، بیش از سایر اشیاء نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه بخشی از گنجینه به مدال ها و نشان های علمی اهدایی نخبگان کشورمان اختصاص دارد، گفت: 31 مدال و نشان علمی، شامل مجموعه مدال های علمی شادروان دکتر امرالله احمدی، شادروان رضا صادقی، برادران لائی، مجموعه مدال های اهدایی دانشجویان مرکز تحقیقات مکاتیورنیک دانشگاه آزاد، تندیس و نشان مسابقات بین المللی روبوکاپ و ... در این بخش وجود دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: