کد خبر: 31577
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 آبان 1396 - 15:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

هفته کتاب 25/ هنرمندان کتاب پیشنهاد می کنند

این کتاب شما را به مطالعه کتاب نفس‌تان مشتاق می‌کند

منبع : لیزنا
حسام‌الدین سراج، خواننده موسیقی سنتی، به مناسبت هفته کتاب مطالعه «قرآن كریم» و «طوبای محبت» را پیشنهاد کرد.
این کتاب شما را به مطالعه کتاب نفس‌تان مشتاق می‌کند

به گزارش لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب)، حسام‌الدین سراج «قرآن كریم» و «طوبای محبت» را بهترین و جالب‌ترین كتاب‌های مورد علاقه خود عنوان کرد و گفت: كتاب «طوبای محبت» مسائلی را كه انسان‌ها با آنها درگیر هستند به‌ شیوه‌ای بسیار ساده و جذاب مطرح كرده ‌است؛ یعنی مطلبی را که به عنوان یک پیچیدگی رفتاری یا روحی یا معضلات اجتماعی دارید، این کتاب با چند جمله و چند کلمه حل می‌کند.

سراج با توصیه مردم به کتابخوانی افزود: مطالب موجود در فضای مجازی معمولا منقطع هستند و قبل یا بعدی ندارند اما کتاب زمینه‌ای دنباله‌دار است که همواره مانند یک مونس و همدم کنار شما حضور دارد و در مجموع یک فرهنگ ویژه‌ای را به شما می‌دهد به همین دلیل کتاب دارای اهمیت بسیاری است.

نگاهی به کتاب «طوبای محبت» و نویسنده‌اش

محمداسماعیل دولابی 1282 - 1381، عارف عرفی‌گرای شیعی و در محافل پیرامون خود نماینده درک متفاوت و فراگیری از دین با تکیه بر مفاهیم محبت و زیبایی بود و این بیان جدید باعث جذب جوانان و قشر تحصیل‌کرده در جلسات هفتگی وعظ او بود، درحقیقت وی در جلساتی که سال‌ها در تهران برگزار می‌کرد به بیان مفاهیم عرفانی به روش تخاطب دو سویه (با مخاطب) می‌پرداخت.

تاکنون چند کتاب بر اساس سخنرانی‌های عرفانی این مرحوم منتشر شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب «طوبی محبت» اشاره کرد. در مجموعه «طوبای محبت»، مطالب درعین آنکه از مفاهیم عمیق عرفانی و اخلاقی بهره گرفته‌اند‌ اما با استفاده از تمثیلات از بیانی بسیار ساده، جذاب و شیوا برخوردار هستند و به دل هر مخاطبی می‌نشیند.

سری كتاب‌های «طوبی محبت» مجموعه سخنرانی‌های حاج محمداسماعيل دولابی است که در زمان حیات ایشان در قالب کتابی منتشر نشده در دست علاقه‌مندان موجود بود. هرچند حاج محمداسماعیل دولابی در سال 1381 پس از انتشار کتاب طوبای اول رحل اقامت در جوار حضرت حق را برگزید، اما موسسه فرهنگی طوبای محبت که به همت فرزند ایشان تاسیس شد، توفیق آن را یافته تا همچنان خود را حاضر در محضرش بداند و به نشر آثار این فقید اهتمام ورزد.

بهترین منبع برای شناخت گفتار و شخصیت این بزرگ، شش جلد کتاب «طوبای محبت» است که حاصل تلاش بی‌وقفه سالیان انتشارات محبت و موسسه فرهنگی طوبای محبت است.

نخستین جلد این مجموعه در زمان حیات دولابی و جلدهای بعد طی سال‌های 1382 تا 1390 به همت پسر ارشد این فقید گردآوری و منتشر شدند. جلد اول مجموعه «طوبای محبت» شامل 15 مجلس، جلد دوم شامل 14 مجلس، جلد سوم شامل 10 مجلس، جلد چهارم شامل 9 مجلس، جلد پنجم شامل 8 مجلس و جلد ششم شامل 6 مجلس است که هر جلد از این کتاب‌ها به طور متوسط 200 صفحه از سخنرانی‌های این بزرگ را دربرمی‌گیرند.

کتاب مصباح الهدی، روش عرفانی اهل محبت و ولاء

مهدی طیب شاگرد حاج میرزا محمداسماعيل دولابی، از گفتارهای او کتابی موضوعی با نام «مصباح‌الهدی» گردآوری کرده که این کتاب حاوی چکیده مطالبی است که طیب طی حدود 20سال، از محضر این عارف بزرگ معاصر شیعی، استفاده کرده است.

کتاب «مصباح الهدی، در نگرش و روش عرفانی اهل محبت و ولاء» توسط مولف حتی المقدور با همان ادبیات گفتاری ساده و صمیمی و موثر محمداسماعیل دولابی به تحریر درآمده است و برای فراهم شدن زمینه استفاده بیشتر، نکات متنوع بیان شده طی سالیان مزبور به صورت موضوعی دسته بندی شده است.

بخشی از جلد دوم کتاب «طوبای محبت»

 

کارهایی که خدا برای ما انجام داده خیلی بزرگ است اینکه از طفولیت با چه کسانی نشست و برخاست داشته‌ایم، با چه کسانی بوده‌ایم چه کارها کرده‌ایم و سرانجام از کجا سر در آورده‌ایم. این‌ها را دقت کنید، کتاب نفس خودتان را بخوانید. این بالاترین کتاب‌هاست اِقراکِتابَکَ، کتاب مال شما است، قرآن مال شماست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: