کد خبر: 31586
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 آبان 1396 - 10:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

هفته کتاب ۲۵/ سینما، تئاتر و کتاب

کتاب خواندن «دِ موده» شده است

منبع : لیزنا
هارون یشایایی، دبیر نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران و از پرافتخارترین تهیه‌کنندگان دهه‌های اخیر سینمای ایران گفتگویی با ستاد خبری هفته کتاب درباره کتاب و کتابخوانی و جایگاه آن در سینمای ایران داشت.
کتاب خواندن «دِ موده» شده است

یشایایی کار حرفه‌ای سینما را با تبلیغات آغاز کرد و پس از موفقیت در تولید و پخش فیلم‌های تبلیغاتی سینما کار تهیه کنندگی فیلم‌های سینمایی را از سال 1358 با فیلم «جایزه» آغاز کرد. وی تهیه فیلم‌های ماندگاری مانند هامون، ساخته داریوش مهرجویی و ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی را درکارنامه دارد.

ناخدا خورشید یکی از فیلم‌های موفق و درخشان تاریخ سینمای ایران است که یک کار اقتباسی است. در این مصاحبه درباره وضعیت اقتباس از کتاب در سینمای ایران نیز از او سوالاتی پرسیدیم.

 

در خانه سینما، چه قدر به مسئله کتاب اهمیت داده می‌شود؟

خیلی اهمیت داده می‌شود. خانه سینما یک کتابخانه بزرگ در طبقه پایین ساخته است که از آن استفاده بسیار می‌کنند.

 

در فعالیت‌هایشان چطور؟

خانه سینما توجه دارد که کتاب بخوانیم. کتاب‌های مربوط به سینما را آنجا جمع کرده‌اند. کتابخانه خانه سینما مانند دایره‌المعارف کامل سینما است. اگر کسی بخواهد مراجعه بکند با کتاب‌های بسیار خوبی مواجه خواهد شد. اینکه کسی مراجعه می‌کند یا نه را نمی‌دانم.

 

چرا فکر می‌کنید کسی به کتابخانه مراجعه نمی‌کند؟

نمی‌دانم. علاقه به کتابخواندن بسیار کم شده است. همه گوشی‌های موبایل در دست دارند. هر چه که بخواهند همان جا می‌پرسند و به جواب می‌رسند. خواندن د موده شده است.

 

یعنی فکر می‌کنید فضای مجازی باعث شده است که مطالعه کمتر شود؟

بله. قطعا. مطالعه خیلی کمتر شده است. البته اطلاعات زیادی به دست می‌آورند ولی اسم آن را نمی‌توان مطالعه گذاشت. به طور مثال یک سرچ می‌کنند بر روی اسم یک نفر. اسم این را نمی‌توان مطالعه گذاشت. البته این روشی است که رایج است و نمی‌توان به آن ایراد گرفت.

 

از وضعیت کتابخوانی بگذریم. شما قطعا راضی به نظر نمی‌رسید. در مورد تولید آثار مکتوب سینمایی فکر می‌کنید وضعیت چطور است؟

ببینید یک فیلمنامه متاثر از خوانده‌های نویسنده است. به نظر من بیشتر فیلم‌نامه‌هایی که تولید می‌شوند خیلی ضعیف هستند. معلوم است که نویسنده آن‌ها به اندازه کافی مطالعه نداشته است. یک نویسنده باید بخواند و اطلاعات کافی داشته باشد. ادبیات ایران را بداند، تاریخ و افسانه‌های ایران را بداند. من داور بودم و دیدم که فیلم‌ها از نظر قصه‌گویی بسیار ضعیف شده‌اند. باید به فیلم‌سازان یادآوری کنیم که اگر کتاب بخوانند جریمه نمی‌شوند بلکه به نفعشان است.

اگر کسی می‌خواهد به فرهنگ ایران خدمتی بکند باید تبلیغاتی انجام شود که مردم بیشتر به کتاب رو بیاورند و کمتر از فضای مجازی استفاده کنند. کتاب و فضای مجازی همدیگر را نفی نمی‌کنند. از شما خواهش می‌‎کنم که مردم را تشویق به کتابخواندن بکنید! نسل جوان باید کتاب بخواند. فرقی نمی‌کند، هر کتابی که دوست دارد بخواند.

هدف هفته کتاب هم دقیقا همین ترویج کتابخوانی و یادآوری اهمیت کتاب به مردم است.

خیلی هم عالی.

 

سوال دیگری که دارم درباره اقتباس در سینمای ایران است. امروزه این اتفاق خیلی کم می‌افتد. آیا این از ضعف ادبیات ماست یا فیلم‌سازان ما علاقه‌ای به اقتباس ندارند؟

به نظر من سخت‌ترین کار سینما همان قصه‌گویی است. در سینما به خواندن و پرداختن به ادبیات ایران کمتر توجه می‌شود. در حالی که ما ادبیات بسیار غنی داریم ولی متاسفانه به آن پرداخته نمی‌شود. حالا نمی‌گویم از داستان رستم و سهراب اقتباس کنند ولی می‌شود با تاثیرگرفتن از ادبیات فارسی مطالب زیادی تولید کرد.

 

شما خودتان زمانی فیلم ناخدا خورشید را تهیه کردید که از اقتباس‌های موفق سینمایی به حساب می‌آید.

اقتباس خیلی خوب است به شرطی که درست انجام شود و کپی نباشد. در اقتباس از کارهای خارجی باید فرهنگ بومی ما رعایت شود. اتفاقا ناخدا خورشید نمونه بسیار خوبی از اقتباس است. این فیلم ادبیات و فرهنگ ایران را با اقتباس معرفی می‌کند.

 

شما فعالیت‌های اجتماعی زیادی هم دارید دو کتابخانه هم تاسیس کرده‌اید. انگیزه شما در این فعالیت‌ها چیست؟

نظر من این است که فضای مجازی افکار نسل جوان را تخریب کرده‌اند. همه جا که می‌روی، در تاکسی، در مترو و در خیابان همه یک گوشی در دستشان است. خواندن به عنوان یک فرهنگ باید تشوق شود. خواندن به مفهوم یادگیری و مطالعه و نه صرفا به معنای مراجعه.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: