کد خبر: 20627
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 مرداد 1394 - 18:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اطلاعیه اداره کل منابع نهاد درباره طرح انتخاب کتاب توسط کتابداران

اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با صدور اطلاعیه‌ای، نکاتی را درباره اجرای فرآیند طرح انتخاب کتاب توسط کتابداران عنوان کرد.
اطلاعیه اداره کل منابع نهاد درباره طرح انتخاب کتاب توسط کتابداران

 

به گزارش لیزنا،‌ اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این اطلاعیه‌ با اشاره به آغاز فرآیند انتخاب کتاب توسط کتابداران از روز شنبه دهم مرداد و اتمام انتخاب بیش از 420 کتابخانه تا پایان روز دوم این طرح (یکشنبه) اعلام کرد: با توجه به گستردگی عناوین و موضوعات ارائه‌شده برای انتخاب، امکان جستجو از طریق گزینه‌های مختلف همچون عنوان، موضوع، مؤلف، ناشر و... ‌در نرم‌افزار پیش‌بینی شده است. با این وجود لازم است کتابداران پیش از شروع فرآیند، از راه‌های ممکن مانند: نظرخواهی از اعضاء، مشورت با همکاران، سوابق کتب مورد نیاز اعضاء که در مخزن موجود نبوده، مراجعه و مشورت با کتابدارانی که در دوره مشاوره کتابدار حضور داشته و یا جزوه آن را در اختیار دارند و... نیازهای عنوانی یا موضوعی کتابخانه خود را مجدداً بررسی و سپس برای انتخاب به سامانه مراجعه کنند.



اداره کل منابع نهاد در ادامه این اطلاعیه با یادآوری انجام فرآیند انتخاب کتاب توسط مسئول هر کتابخانه اعلام کرده است: در صورت وصول اعتراض کتابداران درباره عدم رعایت این موضوع، اداره کل منابع اعتراضات رسیده را بررسی و سفارش کتابخانه مربوطه را باطل می‌کند. این دسته از کتابخانه‌ها (که سفارش آن‌ها باطل می‌شود) پس از انجام مشورت با کتابداران کتابخانه خود، باید مجدداً فرایند انتخاب را انجام دهند.



در بخش دیگری از این اطلاعیه با تاکید بر پیگیری اداره کل منابع نهاد در صورت بروز احتمالی اشکالات فنی تصریح شده است: با توجه به اینکه تمام فرایند انتخاب در سامانه «سامان» تعریف شده، برای کتابخانه‌هایی که به این سامانه اتصال دائمی ندارند از طریق ایجاد دسترسی موقت امکان انتخاب فراهم شده است، لذا به دلیل سراسری بودن این طرح ممکن است اشکالاتی از جنبه‌های مختلف درج اطلاعات و فنی پیش بیاید که کارشناسان منابع در سراسر کشور آمادگی انتقال به ستاد و پیگیری برای رفع آنها را دارند.



اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان این اطلاعیه ضمن تقاضا از کتابداران در انجام به موقع فرآیند انتخاب و ثبت نهایی و عدم موکول کردن آن به روز(های) آخر، ابراز امیدواری کرده است، پس از اتمام فرآیند انتخاب توسط کتابداران و انجام بررسی‌های لازم، کار سفارش و ارسال منابع به کتابخانه‌ها آغاز شود.

 

برچسب ها :
کتابدار
|
iran
|
1394/05/15 - 09:43
12
0
جناب آقای رمضانی عزیز حدود دو سال است برای کتابخانه های مشارکتی نشریه و کتاب ارسال نمی شود،نهاد چند بار از ارسال نشریه به این کتابخانه ها صحبت کرده ولی متاسفانه عملا چیزی صورت نگرفته است.خواهشمند است در فکر کتابخانه های مشارکتی هم باشید.
ر.ش
|
iran
|
1394/05/14 - 12:56
9
2
کاش از کتابدارایی هم که در مرخصی بودند تلفنی نظر خواهی میشد .
همکار
|
Iran
|
1394/05/13 - 15:31
1
12
با تشکر از ارزشی که برای کتابداران قائل هستید کاش میشد نشریات را هم به همین صورت انتخاب کنیم.اونوقت نور علی نور میشد.
کتابدار
|
Iran
|
1394/05/13 - 11:04
0
20
جناب آقای رمضانی این طرح مشکلاتش بیشتر از طرح کتاب من میباشد به چند دلیل :1- کتابخانه های روستایی و شهری که به صورت استیجاری میباشند و تجهیزات کافی و فضای کافی حتی برای کتابهای موجود خود ندارند چگونه است که مبلغ اختصاص یافته به آنها بیشتر از کتابخانه هایی است که ساختمان ملکی دارند و فضا و تجهیزات کافی برای آماده سازی کتابها موجود است .
2- کتابخانه های شهرستانها یی که فضا و قفسه کافی دارند و در فرم بازدید کارشناس مربوطه تائید کرده که فضا برای گسترش مخزن وجود دارد چرا باید مبلغ اختصاص یافته به آن کمتر باشد؟
3- کتابخانه هایی وجود دارند که کارشناس در فرم بازدید برای آنها قطع سهمیه کتاب در نظر گرفته ، به علت نامناسب بودن وضعیت ساختمان و کافی نبودن قفسه کتاب، اما اکنون طبق برنامه شما تا سقف375000تومان میتواند کتاب سفارش هد .!!!!!
لطفا مبالغ اختصاص یافته به کتابخانه ها را منطقی کنید .
پاسخ ها
کتابدار
| iran |
1394/05/14 - 16:35
سلام ما که برای کتابهای خودمان هم جا نداریم کاش اول قفسه می خریدید وبعد اجازه وجین می دادید ودر آخر سفارش کتاب انجام میشد.ممنون
حکتابدار
| Iran |
1394/05/13 - 18:41
کاملا حق با ایشان است مبالغ اختصاص یافته باید بر اساس درجه کتابخانه،ساختمان کتابخانه،ظرفیت قفسه ها، فضای مناسب کتابخانه جهت افزایش قفسه «برخی کتابخانه ها ظرفیت افزایش حتی یک قفسه هم ندارند و اصلا گسترش قفسه توصیه نمیشود و حتی در سهمیه تجهیزات نیز قطع سهمیه در نظر گرفته شده چرا که ساختمان کتابخانه مشکل فضا دارد»،تعداد امانات کتابخانه در ماه،تعداد اعضاء کتابخانه، تعداد جمعیت هر شهری به تناسب باید در ارسال کتاب مد نظر گرفت
م.ر
|
Iran
|
1394/05/13 - 07:55
18
10
بهتر بود از نظرات نیروهای فوق لیسانس کتابداری و دانشجویان دکتری در این طرح استفاده شود.
پاسخ ها
کتابدار تهران
| Iran |
1394/05/14 - 12:23
از پایان نامه هایی که در مورد مجموعه سازی است استفاده شود
کتابدار روستایی
|
iran
|
1394/05/13 - 07:12
0
9
سلام خدا قوت
برای کتابخانه ما که به سامان متصل نبوده وامکان انتخاب کتاب نداریم کتاب ارسال میشه؟کتابخانه ما روستایی تازه تاسیس وبه شدت به کتابهای پر مخاطب نیازمنده لطفا جواب بدید متشکرم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: