کد خبر: 30450
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 شهریور 1396 - 12:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب‌خوان تخصصی رسانه در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد

منبع : لیزنا
 پنجمین نشست کتاب‌خوان تخصصی استان اردبیل با موضوع رسانه در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.
کتاب‌خوان تخصصی رسانه در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، پنجمین نشست کتاب‌خوان تخصصی استان اردبیل با موضوع رسانه و با هدف ترویج کتابخوانی در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد. در این نشست که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، مدیرکل ثبت‌احوال استان، مسئولین روابط عمومی و امور فرهنگی تعدادی از ارگان‌های اجرائی و جمعی از علاقه‌مندان انجام شد، ۴ تن از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان به معرفی کتاب‌های برگزیده خود در حوزه رسانه پرداختند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی ادبیات، هنر، تاریخ و علوم اجتماعی در سال گذشته، اظهار داشت: در نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی، سعی داریم اقشار خاص را با کتاب‌های تخصصی آن حوزه موضوعی آشنا کنیم. اصحاب رسانه، مهم‌ترین بازوی کتابخانه‌های عمومی در جامعه بوده و کتابداران برای اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، نیازمند حمایت و همراهی خبرنگاران و رسانه‌های گروهی هستند. انتظار مردم از نمایندگان افکار عمومی اینست که به مباحث روز در عرصه رسانه، مسلط باشند که نشست کتاب‌خوان تخصصی رسانه، فرصتی برای آشنایی با تعدادی از کتاب‌های مطرح در این حوزه است.

در ادامه این نشست، تعدادی از خبرنگاران کتاب‌خوان به معرفی آثار موردعلاقه خود پرداختند که در ادامه به‌مرور اجمالی آن‌ها می‌پردازیم؛

«جامعه‌شناسی روزنامه‌نگاری» نوشته برایان مک نیر/ ارائه توسط: شاهرخ شهابی

«جامعه‌شناسی روزنامه‌نگاری» عنوان کتابی است به قلم «برایان مک نیر» استاد و محقق علوم ارتباطات که علی‌اصغر کیا و محمد رسولی آن را به فارسی ترجمه کرده و از سوی انتشارات جامعه شناسان منتشر شده است. این کتاب عمدتاً به‌عنوان یک منبع یادگیری و آموزشی نوشته‌شده و مطالعه آن نه‌تنها برای دانشجویان، بلکه برای تمامی تولیدکنندگان عرصه رسانه‌های جمعی مفید و لازم است.

«شبکه‌های خشم و امید» نوشته مانوئل کاستلز/ ارائه توسط: الهام عبدالعلی اوغلی

«شبکه‌های خشم و امید؛ جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت» عنوان کتابی است به قلم مانوئل کاستلز استاد و محقق علوم ارتباطات که مجتبی قلی‌پور آن را به فارسی برگردانده و از سوی  نشر مرکز منتشر شده است. این کتاب به بررسی‌ِ تأثیر فناوری‌های نوین ارتباطی بر جنبش‌ها می‌پردازد.

نویسنده کتاب مانوئل کاستلز دانشمند ۷۵ ساله اسپانیایی‌تبار است که در دانشگاه‌های معتبر جهان به تدریس و پژوهش پرداخته و از نظریه‌پردازان برجسته در حوزه جامعه اطلاعاتی محسوب می‌شود. کتاب سه‌جلدی او که در سال ۱۹۹۹ منتشر شده، سرشار از اطلاعات و تحلیل‌هایی ممتاز درباره وضعیت جهان و تحولات آن از جنبه‌های گوناگون در جامعه شبکه‌ای است. هدف وی از نگارش این کتاب اینست که با بررسی تحلیلی مهم‌ترین رویدادهایی که به جوامع بشری شکل داده است، امکان فهم عقلانی تحولات حیرت‌انگیزی را که تأثیر آن بر تمامی جنبه‌های زندگی انسان دیده می‌شود، فراهم آورد.

«ژورنالیسم جوانی» نوشته وحید ضیائی/ ارائه توسط مؤلف اثر

«ژورنالیسم جوانی» مجموعه دوم یادداشت‌ها و نقدها و مقالات چاپ‌شده وحید ضیائی در مطبوعات کشور است که طی سال‌های ۷۸ تا ۸۶ منتشر شده است. این کتاب با ذکر منابع مقالات و یادداشت‌ها، مروری بر تاریخ و روند روزنامه‌نگاری حاکم در دهه هفتاد است. این اثر در سه فصل شامل نقدها و معرفی‌ها، سرمقالات و یادداشت‌های اجتماعی و نیز یادداشت‌های تخصصی ادبی در ۱۸۰ صفحه، توسط انتشارات نگین سبلان به‌تازگی منتشر شده است.

«کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن» نوشته ویرپی آکسمن و سانتو تیوونن/ ارائه توسط: شهرام آموزگار

 

کتاب «کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن» اثر ویرپی آکسمن و سانتو تیوونن، با ترجمه احسان موحدیان و احمدرضا شاه علی، توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد منتشر شده است. این کتاب شامل پنج مقاله است که هر یک به بررسی بخشی از جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبدیل تلفن همراه به یک رسانه قابل‌حمل و متحرک می‌پردازد. هر یک از مقالات کتاب علاوه بر دسته‌بندی موضوعی، دارای چکیده، مقدمه، نتیجه‌گیری و پی‌نوشت‌هایی است که به‌منظور راهنمایی خوانندگان در هر بخش ارائه شده است. مطالب این کتاب برای علاقه‌مندان به مباحث ارتباطات، رسانه، فناوری اطلاعات، علوم اجتماعی و سیاسی و دیگر رشته‌های مرتبط مفید خواهد بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: