کد خبر: 30466
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 شهریور 1396 - 09:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

۱۰۱ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شابکا دریافت کردند

منبع : لیزنا
مراسم اعطای شناسگر استاندارد بین‌المللی کتابخانه‌های ایران (شابکا) با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاونان و مدیران در کتابخانه فرهنگ‌سرای سرو برگزار شد.
۱۰۱ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شابکا دریافت کردند

به گزارش لیزنا بر  اساس اعلام رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم اعطای شناسگر استاندارد بین‌المللی کتابخانه‌های ایران (شابکا) با حضور محمود صلاحی رییس، حجت‌الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی و معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری، سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه در کتابخانه فرهنگ‌سرای سرو برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسن ناصری پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری نخستین سخنران مراسم بود که با تبریک عید غدیر و سالروز ولادت امام موسی کاظم (ع) گفت: از مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری تشکر می‌کنم که توانمندی کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری را به اثبات رساندند. برخی می‌گفتند کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شرایط استاندارد کتابخانه‌های عمومی را ندارد، ولی با تلاش همکاران مشخص شد که این موضوع درست نیست. اعطای نشانگر شابکا این پیام را دارد که ۱۰۱ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری بین‌المللی شده و کار بعدی عضویت در انجمن بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی (ایفلا) است که امیدوارم به آن هم دست پیدا کنیم.

وی افزود: یکی از امتیازهای کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری داشتن کتابداران متخصص است و امیدوارم ارتقای آنها هم پیش‌بینی شود تا بتوانند با قوت و انگیزه بیشتری کار کنند. در حوزه خرید کتاب هم با اداره کل ارشاد استان تهران تفاهم‌نامه امضا شده و به زودی انجام می‌شود. به مدیران و همکاران این موفقیت را تبریک می‌گویم و امیدوارم بتوانیم در حوزه کتاب و کتابخوانی قدم‌های موثری برداریم.

صلاحی: اعطای نشان شابکا به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری افتخار بزرگی است

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری، کتاب را فرهنگی‌ترین کالا معرفی کرد و گفت: هیچ کالایی فرهنگی‌تر از کتاب نداریم. راحت‌ترین چیزی که در اختیار ماست هم کتاب است. شاید برای رسیدن به محصولات فرهنگی دیگر سختی‌هایی در راه باشد، ولی هیچ کس نمی‌تواند بهانه کند که کتاب در دسترس نیست. ممکن است برخی کتاب‌ها گران باشد، ولی راه‌های زیادی برای دست‌یابی به کتاب وجود دارد. امروز یک شهروند تهرانی با صرف زمانی کوتاه به یک کتابخانه می‌رسد.

وی افزود: یک ضلع مهم کتابخانه‌ها کتابدار است که باید تلاش کنیم جایگاه این عزیزان را ارج بنهیم. امروز کتابخانه‌ها منظم شده و زمان ارائه خدمت در آن افزایش یافته است. به ویژه برای کنکوری‌ها امکان خوبی برای درس خواندن در سالن مطالعه فراهم شده است.

رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به خدمات این سازمان در حوزه کتاب گفت: کتاب‌های کتابخانه‌ها فهرست‌نویسی شده و در حال حاضر با همت مدیریت امور کتابخانه‌ها نشان شابکا به ۱۰۱ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری اعطا شد که افتخار بزرگی است. این افتخارات برای ۲۰ سال زحمت همه مدیران است و به شخص و دوره خاصی تعلق ندارد. به اعتقاد من جوایز و دستاوردهای سازمان فرهنگی هنری باید در کتابی جمع‌آوری و ثبت شود.

در پایان این مراسم، لوح شناسگر شابکا به صورت نمادین به کتابخانه‌های مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و فرهنگ‌سراهای خاص اهدا شد. همچنین لوح مربوط به کتابخانه فرهنگ‌سرای سرو توسط رییس سازمان فرهنگی هنری در این کتابخانه نصب شد.

شابکا کد ۱۲ رقمی است که به تک‌تک کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی اختصاص پیدا می‌کند و کتابخانه ملی ایران عهده‌دار ثبت این شناسگر بین‌المللی است و طبق استاندارد بین‌المللی ایزو ۱۵۵۱۱ می‌تواند شناسگرهای معتبر بین‌المللی را برای کتابخانه‌های ایران تعیین کند. از مزایای شماره شابکا می‌توان به امکان ایجاد ارتباط و همکاری با مؤسسات بین‌المللی، کسب اطلاعات فنی و علمی و اعمال آنها در سطح ملی و بین‌المللی، انجام مشاوره علمی و تکمیل و به‌روزرسانی پایگاه ملی و بین‌المللی ISIL اشاره کرد.

 

برای بازدید و مشاهده شابکای کتابخانه‌های کشور می‌توانید به پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی ایران به این نشانی مراجعه کنید. با مراجعه به این پایگاه می‌توانید اطلاعات کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شامل مساحت، تعداد عناوین کتاب، ساعت کار، مشخصات کارکنان و نشانی آنها را مشاهده کنید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: