کد خبر: 32563
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 دی 1396 - 09:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در نشست کتاب‌خوان ویژه روسای ادارات و کارمندان شوش استان خوزستان برگزار شد

منبع : لیزنا
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به اهمیت مطالعه گفت: بهترین راهکار برای حفظ انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و دستاوردهای آن، توسعه کتابخوانی و افزایش بصیرت از طریق مطالعه است.
در نشست کتاب‌خوان ویژه روسای ادارات و کارمندان شوش استان خوزستان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، نشست تخصصی کتاب‌خوان ویژه روسای ادارات شوش با حضور منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان؛ عدنان غزی، سرپرست فرمانداری شوش و جمعی از مسئولین و کارمندان ادارات شهرستان شوش در سالن اداره تبلیغات این شهرستان برگزار شد.

 در این نشست منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به‌ضرورت توجه به توسعه پایدار در همه ابعاد برای رفع مشکلات کشور گفت: توسعه پایدار از مهم‌ترین نیازهای کشور در ابعاد مختلف است؛ توسعه فرهنگی مبنای سایر ابعاد توسعه به شمار می‌رود که در این میان حوزه کتاب و کتابخوانی رکن اصلی توسعه فرهنگی قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مطالعه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)  ادامه داد: در دهه‌های اخیر نیز بهترین راهکار برای حفظ انقلاب و ارزش‌ها و دستاوردهای نظام  اسلامی، توسعه کتابخوانی و افزایش بصیرت از طریق مطالعه است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان دلایل دوری جامعه ما از کتابخوانی را در سه گروه بررسی کرد و گفت: اولین دلیل دوری از کتاب، نبود مسئله در جامعه است؛ در سال‌های ۵۷ تا ۵۹ به‌واسطه انقلاب شکوهمند اسلامی، کتابخوانی در کشور دارای آمار بالایی بود، چراکه مسائل مهمی در بطن جامعه به چشم می‌خورد.

وی در بیان دومین دلیل، ادامه داد: جامعه شناسان، «خواندن» را به سه گروه تقسیم می‌کنند. خواندن به معنای سواد در کشور، کیفیت نازلی دارد و چه‌بسا افراد زیادی وجود داشته باشند که علی‌رغم داشتن مدرک تحصیلی، توانایی خواندن و نوشتن ندارند؛ بنابراین تا این بخش از خواندن که در دل نظام آموزشی شکل می‌گیرد، اصلاح و بهبود نیابد، نمی‌توان انتظار داشت که افراد به مطالعه آزاد و متون علمی روی‌آورند.

رستمی سومین دلیل برای عدم گرایش مردم به کتابخوانی را برداشت اشتباه و سطحی از مفهوم فراغت دانست و ادامه داد: امروزه معنای فراغت در بین مردم بیشتر جسمانی و تغذیه‌ای است و تعاریف عرفی از فراغت در بین خانواده بیشتر به تفریح و حضور در مکان‌ها دیدنی خلاصه می‌شود، درصورتی‌که فراغت برای شکوفایی ذهن و تفکر انسان در مقابل کار و تلاش روزانه است؛ به معنای دیگر فراغت باید باعث رشد و شکوفایی افکار و آماده‌سازی ذهن برای بهتر و مؤثر عمل کردن در امور زندگی و کار باشد.

وی افزود: بر همین اساس، کتاب و خواندن یکی از مهم‌ترین و بهترین فعالیت‌ها در اوقات فراغت شهروندان جوامع پیشرفته به‌حساب می‌آید و در کشور ما به‌واسطه برداشت جسمانی از فراغت، عادت به مطالعه در افراد جامعه، شکل نمی‌گیرد.

وی ترویج کتابخوانی در جامعه را از ضروریات زندگی امروز دانست و افزود: آگاهی حاصل از کتاب خواندن، باعث تعالی جامعه و رفع بخش زیادی از مشکلات در کشور می‌شود و همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولین باید، کتابخوانی را مانند یک فریضه در جامعه معرفی کنند.

در این نشست عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش با اشاره به امر به خواندن به‌عنوان خطاب خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اکرم (ص) گفت: جامعه امروز با دیروز تفاوت زیادی دارد؛ درحال‌حاضر دنیای مجازی با مطالبی سطحی و بدون استناد یکی از مهم‌ترین هجمه‌های فرهنگی را به کشور ما تحمیل کرده است.

وی در ادامه به جایگاه فرهنگ در جامعه کهن ما، گفت: فرهنگ در رأس همه امور است و کتاب و کتابخوانی نیز در رأس فرهنگ قرار می‌گیرد و می‌توانیم به‌واسطه انس و الفت بیشتر با گوهر گران‌بهای کتاب از حوادث و آسیب‌ها در امان مانده و جامعه به رشد و تعالی برسانیم.

در این نشست شش عنوان کتاب به شرح زیر توسط مسئولین شهرستان، با سایر شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشته شد.

«بشقاب‌های سفره پشت‌باممان» نویسنده محسن عباسی ولدی، ناشر جامعه الزهرا/ ارائه‌دهنده: محمدجواد حسینوند (رئیس اداره تبلیغات اسلامی)

این کتاب، حاوی پژوهشی در زمینه ابعاد اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی استفاده از ماهواره و بایسته‌های مربوط به آن است؛ کتاب با ارائه مباحثی درباره ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در مورد کارکردهای مثبت و منفی استفاده از ماهواره آغاز می‌شود و با اشاره به نحوه مواجهه با این پدیده، این موضوع را بر اساس ارزش‌های اسلامی حاکم بر جامعه ایران، موردبحث و بررسی قرار می‌دهد.

«علی بن ابی‌طالب(ع) (تاریخ تحلیلی نیم‌قرن اول اسلام)» نویسنده عبدالفتاح­ عبدالمقصود، ناشر: سایه سخن/ ارائه‌دهنده: ناصر منصوری (مسئول دفتر نماینده شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی)

 موضوع این کتاب، زندگی حضرت علی(ع) است. این اثر، نخستین مجلد از مجموعه ۸ جلدی «امام علی بن ابی‌طالب(ع)» است که مشتمل بر شرح بخشی از زندگی حضرت علی(ع) از بدو تولد تا زمان زمامداری عثمان بن عفوان است.

«خدمات متقابل اسلام و ایران» نویسنده مرتضی مطهری، ناشر: صدرا /ارائه‌دهنده: محمود مرادی (رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهر الوان)

عبدالحسین زرین‌کوب در کتاب مشهور«دو قرن سکوت» از رفتار اعراب مسلمان در ماجرای فتح ایران و اسلام آوردن ایرانیان، انتقاد می‌کند و در مجموع ورود اسلام به ایران را با «غارت و کشتار» توأم می‌داند اما شهید مطهری در کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام» از عملکرد اعراب مسلمان در ایران دفاع کرده و معتقد است «اگر ایرانیان با اعراب همکاری نمی‌کردند، حکومت ساسانیان فرونمی‌ریخت و اسلام در ایران فراگیر نمی‌شد

«لطفاً گوسفند نباشید» نویسنده محمود نامنی، ناشر: نامن/ معرفی کننده: فروغ پوراحمدی (مشاور فرماندار در امور بانوان و خانواده)

این کتاب شامل اندیشه‌ها، سخنان، داستان‌های کوتاه و تجربیاتی بی‌بدیل است که به دلیل کوتاهی مطالب و تفکیک آنها از یکدیگر حتی برای افرادی که اندک زمانی برای مطالعه دارند، قابل‌استفاده است.

«پایی که جا ماند» نویسنده سید ناصر حسینی پور، ناشر: سوره مهر/ معرفی کننده: یوسف زمانی اصل (شهردار شوش)

 

پایی که جا ماند، مجموعه‌ای از یادداشت‌های روزانه سید ناصر حسینی پور از زندان‌های مخفی عراق است که در ۱۵فصل، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. سید ناصر حسینی پور این کتاب را به گروهبان عراقی، ولید فرحان، سرنگهبان اردوگاه ۱۶ تکریت، که نویسنده را در زمان اسارت شکنجه می‌داده، تقدیم کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: