کد خبر: 32630
تاریخ انتشار: شنبه, 23 دی 1396 - 16:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار شد

منبع : لیزنا
 جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با حضور اعضای انجمن در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد.
جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با حضور غلامرضا فتح آبادی، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی؛ محسن شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی؛ علی‌اکبر احمدی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی و جمعی از مسئولان در سالن جلسات معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در این جلسه گفت: در هفته کتاب و کتابخوانی ۶ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهداشده است. در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ مطالعه از ابتدای سال جاری تا پایان آذر، ۵۲۷ نشست کتاب‌خوان برگزارشده است و ۳هزار و ۷۵۹ نفر در این نشست‌ها، به ارائه کتاب پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اجرای فعالیت‌هایی از قبیل قصه‌گویی، قصه‌خوانی، جمع‌خوانی، معرفی کتاب، مسابقات نقاشی و روزنامه دیواری در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ مطالعه در استان، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۳۹ مسابقه با مشارکت ۱۲۷۴۱ نفر برگزارشده است؛ در همین فاصله زمانی ۶۱۲ جلسه جمع‌خوانی، گروه‌های مطالعاتی، روایتگری، کارگاه‌های مطالعه کتاب، معرفی تازه‌های کتاب و... برگزارشده که در این برنامه‌ها، ۴هزار و ۳۲۹ نفر شرکت داشتند.

احمدی با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب، پذیرایی با طعم کتاب، اجرای طرح کتاب بخوان جایزه ببر به‌عنوان دیگر برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: در اجرای این برنامه‌ها ۹هزار و ۲۸۳ نفر ما را همراهی کردند و از ابتدای سال، ۴۷هزار و ۵۳۲ نفر در کل برنامه‌های استان شرکت داشتند.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های ویژه کتاب‌خوان، برگزاری نشست کتاب‌خوان ویژه اقشار با محوریت مؤلفان استانی است که با مساعدت اداره کل ارشاد و دفتر اجتماعی استانداری برگزارشد؛ در این نشست کتاب‌هایی چون «تاریخ عراق»، «روزه کله‌گنجشکی»، «فرهنگ‌عامه استان مرکزی»، «روانشناسی سفر»، «فرزند پروری در دنیا و فرهنگ‌عامه استان مرکزی» ارائه و با استقبال خوب مردم مواجه شد.

وی افزود: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبتنی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، استخراج خاطرات ۸ سال دفاع مقدس و آشنایی نسل آینده با مقوله دفاع مقدس، تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی منعقدشده است.

احمدی ادامه داد: ارتقاء و نشر فرهنگ دفاع مقدس و انتقال به نسل آینده، همکاری در تولید کتاب گویا با موضوع دفاع مقدس، توجه به تمام افراد جامعه به‌ویژه نابینایان و جانبازان نابینا در راستای استفاده از خاطرات و زندگی‌نامه شهدا از طریق کتاب گویا، استفاده از ظرفیت‌ارگان‌های کشور برای تولید محصولات فرهنگی از موضوعات این تفاهم‌نامه است.

وی با اشاره به تصویب برنامه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور مورخ ۲۳ آبان سال جاری، گفت: همکاری دستگاه‌های مؤثر در امر کتابخوانی در سه محور فرهنگ‌سازی، ایجاد، گسترش و تجهیز کتابخانه‌ها و نظارت و پایش از مفاد این برنامه است.

احمدی ادامه داد: برگزاری نشست کتاب‌خوان ویژه شاعران بومی صاحب اثر از دیگر برنامه‌هایی است که با حضور تعدادی از شاعران استان برگزار می‌شود.

در ادامه محسن شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، نیز در این جلسه گفت: امروزه در کشور، فعالیت‌های زیادی در حوزه ترویج فرهنگ عمومی مطالعه، انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مطالعه در رشد کشور، افزود: استخراج و نظرسنجی، میزان فروش و مبادله کتاب، سطح مطالعه و فرهنگ هر جامعه را مشخص می‌کند.

غلامرضا فتح‌آبادی مدیرکل دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری مرکزی نیز با اشاره به لزوم تدوین برنامه‌های عملی و اجرایی توسط شورای توسعه فرهنگ عمومی گفت: ارزیابی برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی و رصد دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری نشان از برنامه‌های موفق این هفته دارد. در این هفته نهاد کتابخانه‌ها با همکاری انجمن عمومی کتابخانه‌ها و اداره کل ارشاد با اجرای برنامه‌های مفید به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی پرداخته است.

وی گفت: تنوع کتاب و توزیع در شهرستان‌ها، حضور فرمانداران، شهرداران و نمایندگان مجلس در برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی، انعکاس خوب اخبار و مصاحبه‌ها از طریق رسانه، حضور آموزش‌وپرورش در برنامه‌های ابتکاری و اطلاع‌رسانی از نقاط مثبت برنامه‌های هفته کتاب بود.

 

فتح‌آبادی با اشاره به فعالیت ۶۱ ارگان فرهنگی مربوط به کتاب در کشور و ضرورت برنامه‌ریزی این ارگان‌ها برای گسترش مطالعه، گفت: با ابلاغ برنامه‌های کارشناسی شده جلسه شورای توسعه فرهنگ عمومی استان، می‌توان ارگان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی را به اجرای برنامه‌ها، متعهد کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: