کد خبر: 33722
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 اسفند 1396 - 21:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

طرح ملی « کتابخانه گردی» در ۱۹ کتابخانه گیلان به اجرا درآمد

منبع : لیزنا
همزمان با ۱۷ اسفندماه سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی طرح ملی «کتابخانه گردی» باحضور چهره های مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی، هنری و اصحاب رسانه در ۱۹ کتابخانه استان گیلان برگزار شد.
طرح ملی « کتابخانه گردی» در ۱۹ کتابخانه گیلان به اجرا درآمد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، همزمان با ۱۷ اسفندماه سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، طرح ملی «کتابخانه گردی» همزمان با سراسر کشور از ساعت ۷:۳۰ صبح تا نماز مغرب در ۱۹ کتابخانه استان مازندران با حضور چهره های سیاسی، نظامی، انتظامی، فرهنگی، هنری، ورزشی، کودکان و نوجوانان همراه بود.

در شهر رشت نیز به دعوت هادی نوری مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان جمعی از مسئولان اعم از محمد ولی روزبهان رئیس سازمان کشور، غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس، جبارکوچکی نژاد؛ رئیس مجمع نمایندگان گیلان و نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی، علیرضا شعبان نژاد مدیرکل جهادکشاورزی، سرهنگ عباس بایرامی معاون همانگ کننده سپاه قدس گیلان، کامیار مهدی پور؛ معاون فرهنگی سپاه قدس گیلان، علی اکبر اوسط مقدم مدیرکل تجهیز، توسعه و نوسازی مدارس استان، محسن جعفری رئیس بسیج رسانه، جمال یاری مدیرکل تبلیغات اسلامی، آیت الله رودباری یکی از علمای برجسته گیلان و رئیس کتابخانه عمومی امیرالمومنین(ع) رشت، محمدحسین عاقل منش عضو شورای شهر رشت، انوش نصر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور و استاد اکبر خیرخواه نویسنده مطرح گیلانی، دکتر عباس صادقی ریاست دانشگاه علمی و کاربردی استان گیلان و امیر محمدپور؛ مدیرکل برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری گیلان و مدیرکل پیشین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان از جمله چهره های بودند که به این دعوت لبیک گفته و از نزدیک در کتابخانه میرزا کوچک رشت حاضر شدند.

 

 کتاب سرمایه ای که هیچگاه از بین نمی رود

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان و نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید با ابراز رضایت از انتخاب یک کتابخانه در منطقه کم برخودار شهر رشت، اظهار کرد: خوشبختانه براساس آمارها راندمان کتابخانه در این منطقه بسیار مطلوب است.

جبار کوچکی نژاد گسترش فضای کتابخانه ای در مناطق کم برخودار بسیار مهم است، افزود: برای اینکه بتوانیم کتابخوانی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم باید همه مسئولان تلاش کرده و این بحث را مختص به یک دستگاه خاص ندانند.

وی کتاب را ماندگارترین چیز در فرهنگ و بینش جامعه دانست و گفت: کتاب سرمایه ای است که هیچگاه از بین نمی رود.

 

افزایش بینش وآگاهی جامعه با افزایش کتابخوانی

رئیس سازمان چای کشور نیز در بازدید خود از کتابخانه میرزا کوچک رشت با اشاره به اینکه با توجه به گسترش فضای مجازی و اقبال از سوی مردم  باید برنامه ریزی شود تا کتابخانه های مجازی راه اندازی شود، اظهار کرد: با استفاده از این ظرفیت می توان ضریب کتابخوانی را افزایش و میزان دسترسی به کتاب را آسان تر کنیم.

محمد ولی روزبهان با بیان اینکه افزایش سرانه مطالعه در هرجامعه سبب افزایش آگاهی و بینش و بصیرت می شود، افزود: حضور کودکان در این فضای فرهنگی سبب ارتقای فرهنگ جامعه و نهادینه شدن بسیاری از مسائل می شود.

وی با اشاره به اینکه برای فرهنگ سازی در هر زمینه باید از سنین پایه آغاز شود، گفت: می توانیم برای استفاده از محصولات ایرانی نیز از فضای کتابخانه ها با ایجاد محتوای مناسب در این باره بهره گیری کنیم.

 

امروز کتابخانه های عمومی تقویت بینش و آگاهی کودکان و نوجوانان می شوند

یکی دیگر از نمایندگان مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در این بازدید ضمن تبریک این روز به همه مسئولان عرصه کتاب و کتابخوانی و قدردانی از زحمت مسئولان نهادکتابخانه های استان، اظهار کرد: وجود فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه سبب کاهش بسیاری از بزهکار و آسیب های اجتماعی در جامعه می شود.

غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه حضور در این فضا سبب سرگرمی، غنی سازی اوقات فراغت و تقویت بینش و آگاهی کودکان و نوجوانان می شود، گفت: در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و ترغیب کودکان و نوجوانان به حضور در این فضا سبب رشد و تعالی آنها می شود.

وی به مسئولیت خطیر مسئولان در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای گسترش کتابخوانی، افزایش سواد و آگاهی باید اقداماتی انجام شود.

به گفته این مسئول با توجه به نفوذ فرهنگی دشمن و سرعت انتقال مطالب بی پایه و اساس باید ریشه و عمق آگاهی جوانان جامعه افزایش یابد تا تحت تأثیر القائات قرار نگیرند.

همچنین این طرح درشهرهای دیگر استان گیلان نیز با حضور نمایندگان مجلس، فرمانداران، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی، ائمه جمعه و روسای ادارات و نیز چهره های فرهنگی، هنری، اصحاب رسانه و دوستداران کتاب برگزار و عضویت افتخاری ایشان توسط کتابداران صورت پذیرفت.

این طرح همزمان با سراسر کشور در کتابخانه های عمومی؛ شهرستان رشت؛ (۳باب کتابخانه عمومی) میرزا کوچک جنگلی(سلیمانداراب)، خاتم الانبیا(ص)، کودکان باران، آستارا؛ کتابخانه عمومی شهید داوود نشاطی)، آستانه اشرفیه؛ کتابخانه عمومی اهل البیت(ع)، املش؛ کتابخانه عمومی آیت الله ربانی املشی، بندر انزلی؛ کتابخانه عمومی امام جعفر صادق(ع)، تالش؛ کتابخانه عمومی ۱۷شهریور، رودسر؛ (۲باب کتابخانه عمومی)،   کتابخانه عمومی ابوجعفر هوسمی رودسر،   کتابخانه عمومی حاج سید علی اصغر شفیعی چابکسر، رودبار؛ کتابخانه عمومی شهید هدایت درویشوند، رضوانشهر؛ کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع)، سیاهکل؛ کتابخانه عمومی زنده یاد دکتر کتایون منتصر کوهساری، شفت؛ کتابخانه عمومی شهید چمران، صومعه سرا؛ کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع)، فومن؛ کتابخانه عمومی شهید دستغیب، لاهیجان؛ کتابخانه عمومی شهید باهنر، لنگرود؛ کتابخانه عمومی شمس گیلانی و در شهرستان ماسال؛ کتابخانه عمومی شهدای ماسال به اجرا درآمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: