کد خبر: 33723
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 اسفند 1396 - 21:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سومین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برگزار شد

منبع : لیزنا
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: تشویق مردم به کتابخوانی در گرو فرهنگ سازی و توجه به زیرساخت های کتابخانه های این استان است.
سومین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان، سعید ناجی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی  استانداری سمنان درسومین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان  افزود: با فرهنگ سازی و تشویق مردم به کتابخوانی می توان تعداد اعضای کتابخانه های استان را افزایش داد.

وی گفت: همکاری دستگاه های مربوط برای توسعه شاخص کتابخانه ها که منجر به ارتقای کتابخوانی در استان می شود، ضروری است.

ناجی با تاکید بر نقش تشکل های مردم نهاد در راستا تحقق فرهنگ کتابخوانی، ادامه داد : ایجاد تشکل های مردمی به منظور عضوگیری و جذب حمایت های مالی برای ساخت کتابخانه های استان موثر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی  استانداری سمنان به نقش تاثیرگذار کتاب در تفکر افراد اشاره و اضافه کرد : شاخص های توسعه فرهنگی با ترویج امر کتابخوانی و تحول افراد تحقق می یابد.

ناجی ادامه داد : تنوع و کیفیت کتاب های موجود در کتابخانه های باید با توجه به نیازهای روز مخاطبان باشد.

وی با بیان اینکه تعداد کتابخانه‌ها با افق ۱۴۰۴ فاصله زیادی دارد تأکید کرد: کمبود فضای کتابخانه در استان باید با بهره‌گیری از ظرفیت شهرداری‌ها برای ساخت کتابخانه‌های عمومی جبران شود.

ناجی با تأکید بر اینکه کار و فعالیت در حوزه عضوگیری باید باقوت بیشتری انجام شود اعلام کرد: افزایش تعداد کتابخانه‌ها و ظرفیت آن‌ها در دستور کار مسئولان قرار گیرد و تعداد کتب و تنوع و کیفیت آن به‌ویژه کتاب‌های اهدایی باید در اولویت نخست قرار گیرد.

در ادامه مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز، با اشاره به اجرای برنامه‌های خلاقانه برای ارتقای سرانه مطالعه در استان سمنان در این اداره کل گفت: برنامه‌های خلاقانه‌ای در همین خصوص در دستور کار قرار داده‌ایم، بحث بازدید همکاران کتاب‌خانه از مدارس و مهدهای کودک و بازدید اعضای مدارس از کتاب‌خانه‌ها از برنامه‌هایی است که به جد پیگیری می‌شود.

 نور علی غلامحسین نیا سماکوش کتاب‌خوانی و برگزاری مسابقه  قرار دادن کتاب در خودروهای عمومی (اتوبوس و مینی‌بوس) مسیرهای بین روستاها تا شهرهای اطراف، برگزاری کلاس‌های نقاشی، خوشنویسی، شاهنامه خوانی و ... را از دیگر فعالیت ها برشمرد.

وی افزود: آشنایی و آگاهی نشست‌های کتاب‌خوان تاثیر به سزایی در افزایش اطلاعات اقشار مختلف جامعه از کتاب‌ها و نویسندگان خواهد داشت.

سما کوش تصریح کرد: ۴۶۷ مسابقه فرهنگی، ۲۹۰ جلسه مطالعاتی و ۷۸۲ برنامه ترویجی ازجمله اقدامات این اداره کل  در سال جاری بوده است.

وی  از  اصحاب رسانه و مطبوعات استان  خواستار  اختصاص ستون ویژه در نشریه خود، نسبت به معرفی کتاب‌های نویسندگان استان شد.

وی با اشاره به این مطلب که برگزاری برنامه‌های فرهنگی شامل نقد کتاب، نشست کتاب‌خوان، رونمایی کتاب و برگزاری مسابقات فرهنگی می‌تواند در ترویج فرهنگ مطالعه موثر باشد، اظهار داشت: باید دانش‌آموزان و معلمان از کتاب‌ها و امکانات کتابخانه‌ای بهره‌مند شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ مطالعه باید به یک دغدغه همگانی تبدیل شود، بیان داشت: نهادینه کردن فرهنگ مطالعه نیاز به برنامه‌ریزی دارد و باید همه مسوولان، مردم به ویژه نهادهای فرهنگی کمک کنند.

سماکوش همچنین از برگزاری همایش خیرین کتابخانه‌ساز استان سمنان در خردادماه ۹۷ خبر داد و گفت: خیرین در سراسر کشور و از جمله استان سمنان منشاء خدمات شایانی در این حوزه بودند اما با وجود ظرفیت بالای کتابخانه‌های عمومی کمتر از این ظرفیت استفاده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با بیان اینکه طرح‌های فرهنگی اهدای کتاب و افزایش اعضای کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اجرایی می‌شود گفت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون بالغ‌بر ۴۰۰۰ نفر تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان افزایش یافت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: