کد خبر: 33735
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 اسفند 1396 - 09:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب «پرواز از تپه های اوین» در استان مرکزی رونمایی شد

منبع : لیزنا
 کتاب «پرواز از تپه های اوین» زندگینامه شهید کاظم ذوالانواری، به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی رونمایی شد.
کتاب «پرواز از تپه های اوین» در استان مرکزی رونمایی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، عبدالعلی ذوالانواری مولف کتاب «پرواز از تپه های اوین» در آیین رونمایی از این کتاب که با حضور علی اکبر احمدی سرپرست کتابخانه های عمومی استان مرکزی در سالن جلسات جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، با بیان اینکه در این کتاب بیشتر تاریخ شفاهی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: کار جمع آوری، تنظیم و چاپ این کتاب حدود ۳ سال به طول انجامید.

وی با اشاره به شرایط مبارزات انقلابی مردم ایران افزود: تصور شرایط آنزمان برای کسانی که آن دوران را تجربه نکرده اند غیر ممکن است.

ذوالانواری به خاطرات خود از دوران مبارزه اشاره کرد و با بیان اینکه در سال ۱۳۵۰ در مشهد، زمانی که در سلول انفرادی بودم به صورت اتفاقی متوجه شدم که مقام معظم رهبری نیز در همان زندان در سلول انفرادی زندانی هستند، گفت: دوران پر از خفقان آنروز فضای خاصی را بر کشور مستولی کرده بود. در آن زمان که مردم در شرایط سختی زندگی می کردند دربار در قالب وزارتخانه اداره می شد و وزیر و ردیف بودجه داشت.

وی افزود: در آن زمان بسیاری از مردم در بی خبری نگه داشته می شدند و از سویی فضا برای فساد فراهم شده بود. رژیم طاغوت از سوی افراد نوآور، خلاق و اهل مطالعه احساس خطر می کرد و به همین دلیل این افراد مورد برخورد قرار می گرفتند و در چنین شرایطی شهید ذوالانواری و امثال او در برابر این رژیم قد علم کردند.

ذوالانواری با بیان اینکه رژیم طاغوت از ابزارها و فضاهای مختلف برای رصد تمامی تحرکات و شناسایی انقلابیون استفاده می کرد، گفت: علیرغم این اقدامات بسیاری از جوانان مبارز با پشتوانه امام راحل و دیگر رهبران دینی به فضای مبارزه وارد شده و در این مسیر حرکت کردند.

برادر شهید کاظم ذوالانواری با تاکید بر مظلومتی شهید ذوالانواری، اظهار کرد: وی مدتی در تشکیلات مجاهدین عضو بود تا اینکه در سال‌ ۵۲ این تشکیلات دچار انحراف شد البته در آنزمان شهید ذوالانواری در زندان بود، اما مجاهدین سعی کردند فعالیت‌های این شهید را به نفع خود مصادره کنند، براین اساس می توان گفت که این شهید مظلوم واقع شد.

ذوالانواری با بیان اینکه در ۳۱ فروردین ۱۳۵۴ شهید ذوالانواری به همراه ۸ انقلابی دیگر در تپه های اوین تیرباران شده و به شهادت رسید، افزود: قبل از انقلاب حتی قبر این شهید نیز مشخص نبود و اجازه برگزاری هرگونه مراسم ترحیم وی به خانواده داده نشد ولی پس از پیروزی انقلاب قبور این ۹ نفر شناسایی شد.

وی با اشاره به تلاشی که در این کتاب برای تبیین درست رویدادها و رفع مظلومیت از این شهید صورت گرفته است، افزود: کتاب "نامی که ماند" پیش از این با همین موضوع توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی به چاپ رسید اما با توجه به اینکه آن کتاب آنچنان که باید گویا نبود نسبت به گردآوری و تالیف کتاب پرواز از تپه‌های اوین اقدام کردیم که در قالب روایت داستانی به موضوع پرداخته است.

احمدی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی نیز در این آیین با بیان اینکه انسان های بزرگ آثاری از خود به جای می گذارند که بر زندگی آنها و زندگی دیگران تاثیرگذار است افزود: نویسندگان جزو این دسته افراد هستند که با برجای گذاردن آثار ماندگار سالیان بسیاری افراد زیادی را از برکات اقدام خود متنعم می کنند.

احمدی اظهار نمود: اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در راستای ترویج سیره شهدا و آگاهی مردم از فعالیت‌های شهدایی مانند کاظم ذوالانواری و حمایت از ناشران و نویسندگان بومی، آمادگی خرید تعدادی از کتاب «پرواز از تپه های اوین» را پس از طی مراحل اداری برای توزیع در کتابخانه های عمومی استان را دارد.

وی همچنین با اشاره به ۱۷ اسفند سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نکاتی را در خصوص طرح ملی کتابخانه گردی و اهداف این طرح بیان کرد.

 

سرپرست کتابخانه های عمومی استان مرکزی در پایان گفت:  فعالیت‌های ویژه کتابخانه‌های عمومی استان در چند سال اخیر این اماکن را به پاتوق فرهنگی تبدیل کرده است و ترویج فرهنگ کتابخوانی باید در دستور کار تمامی دستگاه های مرتبط قرار گیرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: