کد خبر: 33996
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 فروردين 1397 - 09:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب خوان فرمانداران استان گیلان برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست کتاب خوان ویژه فرمانداران استان گیلان در راستای تقویت باورهای عمومی جامعه نسبت به این فرهنگ ارزشمند و با ارائه ۴ عنوان کتاب در رشت برگزار شد.
نشست کتاب خوان فرمانداران استان گیلان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، نشست کتاب خوان ویژه فرمانداران شهرستان‌های مختلف گیلان عصر روز چهارشنبه (۲۲فروردین) در جهت ترویج فرهنگ ارزشمند مطالعه و اعتلای هرچه بیشتر این فرهنگ به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در رشت برگزار شد.

در این نشست صمیمی که با حضور هادی نوری؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، معاونین و مسئولین این اداره کل، فرمانداران استان، روسای ادارات و مسئولین کتابخانه ها و کتابداران گیلان، اصحاب رسانه و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد، ۴ نفر از فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان گیلان ضمن معرفی ۴ عنوان کتاب در قالب موضوعات آزاد به تحلیلی و بررسی موضوعی کتابهای مورد نظر خود پرداختند و بر ضرورت گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه تأکید کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در ابتدای این نشست کتاب خواندن را موثرتر از موسیقی در ایجاد آرامش دانست و گفت: کتاب انسان را از دنیای فعلی جدا می‌کند و فرد را به دنیایی بدون تنش و التهاب می‌برد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، با اشاره به جایگاه کتاب در ارتقای فرهنگی جامعه، یادآور شد: جامعه یک سیستم به هم متصل و مرتبط است و لذا شرایط پرالتهاب در حوزه مالی و اقتصادی می تواند نشان از وجود تنش یا بحران در سایر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی نیز باشد. 

این مقام مسئول، ایجاد آرامش در فرد را نخستین کارکرد کتاب دانست و عنوان کرد: تحقیقات سال ۲۰۰۹  یکی از دانشگاه های معتبر دنیا به ما می‌گوید کتابخوانی موثرترین راهکار برای کاهش، مقابله و درمان اضطراب و استرس است. در واقع افرادی که کتاب می‌خوانند درجه استرس‌شان به مراتب کمتر از کسانی است که مطالعه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تنوع موضوعی تنش‌زاست، ادامه داد: مدیران اجرایی ما کاملا درگیر گروه‌های مختلف با انواع و اقسام مشکلات هستند و بی تردید این تنوع موضوعی در تصمیمات آنان تاثیرگذار است لذا باید یک فضای ساختاری ایجاد کنیم تا از استرس آنان بکاهد و آرامش‌بخش باشد، زیرا آرامش منجر به تصمیمات خردمندانه و مبتنی بر نظرات کارشناسانه خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های گیلان، به نتایج تحقیقات جدید اشاره کرد و با اشاره به نقش ویژه کتاب در ایجاد همدلی، خاطرنشان کرد: کسانی که کتاب می‌خوانند احساس همدلی بیشتری نسبت به دیگران دارند لذا اگر می‌خواهیم کارهایمان در حوزه اجرایی به‌سامان شود و برنامه‌هایمان تحقق پیدا کند، باید احساس همدلی نسبت به همدیگر داشته باشیم.

فرمانداران مان فرصتی برای خوداندیشی و بازآفرینی خود ندارند

وی از آگاهی‌بخشی به عنوان سومین کارکرد کتاب یاد کرد و متذکر شد: اگر فرمانداران که با موضوعات متنوع و گروه‌های متعدد سر و کار دارند، خود را با کتاب مجهز نکنند، مانند اقیانوسی بزرگ با عمق یک متر خواهند بود. در واقع کتاب به ما اطلاعات می‌دهد و اطلاعات منجر به کسب آگاهی می‌شود.

نوری، با بیان اینکه انسان‌های دارای آگاهی تصمیمات خردمندانه می‌گیرند، به چهارمین کارکرد کتابخوانی اشاره کرد و گفت: کتاب باعث افزایش تمرکز می‌شود. امروزه ایجاد اطلاعات و انتقال اطلاعات در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد و همه خانواده‌ها را درگیر خود کرده است و مدیران از این مقوله مستثنی نیستند لذا همگان به تمرکز حاصل از مطالعه و کتابخوانی نیاز داریم.

این استاد دانشگاه در پایان وضعیت کاری فرمانداران را ویژه تلقی کرد و گفت: باید فرمانداران و مدیران اجرایی را از جلسات متعدد آزاد کرد تا فرصت بازآفرینی برای آنان مهیا گردد.

معرفی کتاب "توسعه گردشگری روستایی" نوشته ایواندا جورج توسط فرماندار شهرستان تالش

فرماندار شهرستان تالش نیز در این نشست کتابخوانی به معرفی کتاب ارائه ‌شده‌ خود پرداخت و افزود:‌ کتاب "توسعه گردشگری روستایی" نوشته ایواندا جورج و از انتشارات مهکامه است که به موضوع اهمیت و توسعه مقوله گردشگری به‌ویژه گردشگری روستایی می‌پردازد.

عیسی مهدوی با تأکید بر ظرفیت‌های عظیم استان گیلان در بحث گردشگری عنوان کرد:‌ طبق سیاست‌های دولت، ‌گیلان پهنه‌ای با مزیت گردشگری است که این ظرفیت به‌خوبی در سراسر آن به‌ویژه مناطق روستایی قرار دارد و می‌تواند در صورت توجه زمینه توسعه استان را فراهم کند.

معرفی کتاب "بانک تهیدستان" اثر محمد یونس توسط فرماندار شهرستان رضوانشهر

فرماندار شهرستان رضوانشهر نیز در این نشست فرهنگی به معرفی کتاب موردنظر خود پرداخت و اظهار داشت:‌ کتاب "بانک تهیدستان" اثر محمد یونس از سری انتشارات دنیای اقتصاد است که در مورد شرایط و ویژگی‌های خاص اجتماعی در جامعه سنتی کشور بنگلادش می‌پردازد.

عسگر حسنی‌پور با اشاره به کسب جایزه صلح ۲۰۰۶ توسط نویسنده این کتاب بیان داشت:‌ این کتاب در مورد خاطرات واقعی پروفسور محمد یونس از زبان خود وی و فقر حاکم بر این کشور حکایت دارد که با کار شبانه‌روزی موفق به زدودن چهره نازیبای فقر از کشور خود شد.

کتاب "راه دیگر" اثر ارناندو دسوتو نویسنده اهل کشور پرو توسط فرماندار شهرستان رودسر

فرماندار شهرستان رودسر نیز در این نشست کتابخوانی ضمن معرفی کتاب مورد نظر خود عنوان کرد:‌ کتاب "راه دیگر" اثر ارناندو دسوتو نویسنده اهل کشور پرو و از انتشارات نشرنی است که به بررسی اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور پرو و دیگر کشورهای آمریکای لاتین می‌پردازد.

علی وارسته با بیان اینکه این کتاب در ۳۰۰ هزار نسخه چاپ و به ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده است تصریح کرد: ‌فقر، ‌ حقوق مالکیت و سرمایه‌داری از موضوعاتی است که نویسنده به بررسی آن‌ها در کشور زادگاه خود پرداخته و راه‌های برون رفت آن را به‌خوبی متذکر می‌شود.

معرفی کتاب "صد سال دگر، ‌ اقتصاد دانان پیشرو آینده را پیش‌بینی می‌کنند" اثر ایگناسیو پالاسیوس هویرتا توسط فرماندار شهرستان لنگرود

فرماندار شهرستان لنگرود نیز در این نشست فرهنگی کتابخوانی به معرفی کتاب موردنظر خود پرداخت و بیان داشت:‌ کتاب "صد سال دگر، ‌ اقتصاد دانان پیشرو آینده را پیش‌بینی می‌کنند" اثر ایگناسیو پالاسیوس هویرتا از انتشارات کارآفرین است و به بیان تحولات دنیا تا سال ۲۱۱۳ می‌پردازد.

رضا جوادپور با اشاره به اینکه این کتاب حاوی نظر ۱۰ نفر از دانشمندان علوم اقتصادی جهان است گفت:‌ مسائلی که در کتاب مورد نظر مطرح می‌شود به تشریح شرایط و ویژگی‌های جهان در صد سال آینده و تحولات اقتصادی، ‌ فرهنگی، ‌ اجتماعی، ‌ محیط زیستی و سایر موضوعات دیگر می‌پردازد.

نشست کتاب خوان فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان گیلان در راستای برگزاری سلسله نشست‌های کتابخوانی مدیران، ‌ مسئولان و نخبگان گیلانی است که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و با هدف آشنایی بیشتر و بازبینی اذهان عمومی در مورد کتاب به عنوان منبع غنی اطلاعات و قدیمی‌ترین دوست انسان برگزار می شود.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: