کد خبر: 34538
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1397 - 14:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 انجمن کتابخانه‌های عمومی ابرکوه استان یزد برگزار شد

منبع : لیزنا
 فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی ابرکوه در نخستین جلسه این انجمن در سال جاری گفت: داشتن جامعه‌ای فرهیخته و دانا که بتواند چرخ‌های توسعه را بچرخاند نیز با میزان مطالعه مردم آن جامعه ارتباط مستقیم دارد.
 انجمن کتابخانه‌های عمومی ابرکوه استان یزد برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، محمد کاظمی‌نسب با اشاره به نقش مهم کتابخوانی در توسعه پایدار یک جامعه، گفت: توسعه در کشور ما  هم‌اکنون به مراحل دشوار خود رسیده و طی کردن گردنه‌های سخت توسعه، نیازمند مشارکت مردم است که این مشارکت نیز تنها از طریق ارتقای دانایی و آگاهی جامعه ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: داشتن جامعه‌ای فرهیخته و دانا که بتواند چرخ‌های توسعه را بچرخاند نیز با میزان مطالعه مردم آن جامعه ارتباط مستقیم دارد.

فرماندار خاتم با تأکید بر اینکه کتابخوانی را باید از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه کنیم، افزود: این رسالت تنها به نهاد کتابخانه‌های عمومی مربوط نمی‌شود، بلکه همه دستگاه‌های فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش باید برای ایجاد میل به مطالعه تلاش و حرکت کنند.

وی با ابراز تأسف از اینکه که دانش‌آموزان با کتاب‌های غیردرسی بیگانه هستند، تصریح کرد: اجرای طرح‌های جامع برای کتابخوان کردن این قشر از جامعه ضروری است که در همین راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی حرکت‌هایی خوب و مثبت نظیر نشست‌های کتاب‌خوان را طراحی و اجرا کرده است.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی ابرکوه تأکید کرد: نشست‌های کتاب‌خوان مدارس توانسته است ارتباط دانش‌آموزان با کتاب را بیشتر کند.

وی در پایان سخنان خود بیان داشت: آنچه مسئولان شهری باید به طور جدی دنبال کنند، بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی جامعه است که این امر نیز تنها در سایه ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی محقق می‌شود.

کتابخانه‌های عمومی رشد قابل توجهی در حوزه‌های زیرساختی در سه سال اخیر داشته‌اند

رقیه دوست فاطمی‌ها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از پنجمین سفر خود به شهرستان ابرکوه، اظهار داشت: ابرکوه، از دیرباز شهری ادیب‌پرور بوده است و مردمان این دیار اهل کتاب، شعر و ادبیات یوده‌اند.

وی به جایگاه ابرکوه در میان شهرستان‌های استان در شاخص‌های کتابخانه‌ای اشاره کرد و گفت: این شهرستان در بیشتر شاخص‌های کتابخانه‌ای در استان و حتی کشور جایگاه مطلوبی دارد و سه تن از کتابداران این شهرستان نیز موفق شده‌اند با تلاش خود در سال‌های 94 تا 96 رتبه‌های برتر کشوری را از آن خود کنند که از این نظر نیز شهرستان ابرکوه موفقیت کم‌نظیری را کسب کرده است.

دوست فاطمی‌ها با بیان اینکه تنها بودجه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی، نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها و بودجه‌های تملک و دارایی است، افزود: با وجود سختی‌های فراوانی که نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تأمین منابع مالی خود داشته و دارد، اقدامات قابل‌توجهی در حوزه‌های زیرساختی و نوسازی و تجهیز کتابخانه‌های استان در سه سال اخیر صورت گرفته است و این امر، نشان‌دهنده نگاه ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی به توسعه کیفی کتابخانه‌ها است.

وی همچنین خواستار توجه ویژه به ظرفیت خیران در حوزه تجهیز و بهسازی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان شد.

سیدعلیرضا رسولی، شهردار ابرکوه نیز در سخنانی از عزم شهرداری برای ایجاد نقاط مناسب کتابخوانی در فضاهای عمومی شهری، پارک‌ها و بوستان ها خبر داد و گفت: در حال حاضر 10 نقطه از شهر ابرکوه برای ایجاد پاتوق‌های فرهنگی و کتابخوانی جانمایی شده است و شهرداری ابرکوه نیز آماده همکاری با کتابخانه‌های عمومی و سایر دستگاه‌های فرهنگی برای راه‌اندازی این پاتوق‌ها در امکان عمومی و تفریحی شهر است.

در ادامه نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابرکوه، جمعی از اعضای این انجمن به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در این حوزه پرداختند.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب ویژه اقشار و طبقات مختلف مردم در ایام مختلف سال، پیش‌بینی راهکارهایی برای ارائه نسخه دیجیتال کتاب‌ها و منابع مکتوب در کتابخانه‌ها، اطلاع‌رسانی تازه‌های کتاب کتابخانه‌های عمومی از طریق پیامک و تبلیغات شهری و معرفی کتاب در تریبون‌های نماز جمعه، از جمله پیشنهادهایی بود که توسط اعضای حقیقی و حقوقی انجمن مطرح شد.

در ابتدای این جلسه نیز قاسم برزگر، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ابرکوه ضمن قرائت دستور کار جلسه انجمن، گزارشی از اقدامات مهم صورت گرفته توسط اداره متبوع خود در سال گذشته را ارائه کرد.

وی به اجرای موفق طرح کتابخانه‌گردی در اواخر سال گذشته اشاره کرد و گفت: این طرح با حضور چشمگیر مردم، مسئولان و اهالی کتاب درکتابخانه مجتمع فرهنگی هنری ابرکوه برگزار شد.

برزگر همچنین از مشارکت مطلوب مردم شهرستان در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد و افزود: در هفتمین دوره از این جشنواره، شاهد رشد سه برابری مشارکت مردم شهرستان بودیم و امیدواریم هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی نیز با استقبال و شرکت چشمگیر مردم همراه باشد.

در بخش پایانی جلسه انجمن کتابخانه‌های ابرکوه، از شهرداران ابرکوه، مهردشت و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به دلیل همراهی با اداره کتابخانه‌های عمومی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها قدردانی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: