کد خبر: 34657
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 خرداد 1397 - 09:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اولویت‌های پژوهشی نهاد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اعلام شد

مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته اولویت پژوهش در نهاد کتابخانه های عمومی

منبع : لیزنا
دفتر پژوهش و آموزش در معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با هدف تشخیص و احصاء نیازها در چارچوب مأموریت، چشم‌انداز و راهبرد سازمانی خود، در اطلاعیه ای اولویت‌های  پژوهشی نهاد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ را اعلام کرد.
مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته اولویت پژوهش در نهاد کتابخانه های عمومی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شورای عالی پژوهش نهاد پس از بررسی و جمع‌بندی‌ تمامی الزامات اسنادی و نیازشناختی، در اطلاعیه ای با رویکرد آسیب‌شناسانه و مسئله‌محور و متمرکز بر جامعه خدمت‌گیران «مناطق روستایی، عشایری، کم‌برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی و نواحی و حاشیه‌های شهری کمتر توسعه‌یافته» (به‌عنوان گروه هدف) را به عنوان بالاترین اولویت پژوهش در نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اعلام کرد.

در اطلاعیه دفتر پژوهش و آموزش نهاد، محورهای موضوعی پژوهش‌ها به شرح زیر ارائه شده است:

۱. مبانی نظری «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته» (ارزش‌ها، کارکردها، شاخص‌ها، آینده‌نگاری‌)

۲. منابع «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته» (نیاز اطلاعاتی به تفکیک مخاطبان و گروه‌های خاص، الگو، زنجیره، فرایند، اثربخشی، مدیریت هزینه، تحلیل منابع موجود و مقایسه با شاخص‌ها و استانداردها)

۳. فضای «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته» (مکان‌یابی، الگوی معماری و کالبد، امکان‌سنجی احداث و توسعه، جلب مشارکت‌های مردمی، امنیت محیطی، اثرسنجی فضا بر کاربر/ مطالعه)

۴. مطالعات کاربران «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته» (شناخت نیازها و مطالبات کاربران و غیرکاربران)

۵. خدمات «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته» (اطلاع‌رسانی، مشاوره، فرهنگی، آموزش، نوآوری)

۶. مدیریت «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته» (سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و اقتصاد)

۷. فناوری اطلاعات و رسانه در «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته»

۸. کتابدار عمومی و صلاحیت‌های حرفه‌ای کتابداری عمومی در «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته»


همچنین در این اطلاعیه درباره شیوه‌های اجرایی و سازوکار بهره‌مندی از حمایت‌ها نیز آمده است: با تأکید مجدد بر اولویت طرح‌های کاربردی، ثمربخش و کم‌هزینه، متذکر می‌گردد معیار تشخیص و تمایز طرح پژوهشی بزرگ و کوچک، حجم کار تعریف شده، شرح خدمات و کارایی قابل انتظار از طرح و البته هزینه‌هایی (شامل هزینه کارکنان، وسایل، تجهیزات، سفر، برگزاری کارگاه و جلسه) است که وابسته به موضوع، روش، ابزارها، گستره و مدت زمان پژوهش، برآورد و تعیین می‌شود.

اولویت موضوعی، شاخه‌های موضوعی دارای اولویت و قالب‌های پژوهشی (طرح کوچک و بزرگ، پایان‌نامه و رساله، هم‌اندیشی و ارائه به صورت سخنرانی و همایش) و... در جدول زیر ارائه شده است.

گروه هدف

اولویت موضوعی

شاخه‌های موضوعی دارای اولویت

قالب پژوهشی

طرح پژوهشی بزرگ

(تا ۵۰۰ میلیون ریال)

طرح پژوهشی کوچک

(تا ۷۰ میلیون ریال)

پایان‌نامه

(۲۰ تا ۴۰ میلیون ریال)

سخنرانی و همایش

(تأمین بودجه از محل اعتبارات استانی)

خدمت کتابخانه عمومی در مناطق روستایی، عشایری، کم‌برخوردار؛

و

سکونتگاه‌های غیررسمی، نواحی و حاشیه‌های کمترتوسعه‌یافته شهری

مبانی

نظریه‌ها

   

*

*

تاریخ

   

*

*

تاریخ و فلسفه

   

*

*

اهداف

   

*

*

ارزش‌ها

   

*

*

کارکردها و قوانین

   

*

*

آینده‌پژوهی

   

*

*

منابع

دسترس‌پذیری

 

*

*

 

الگوی مجموعه‌سازی(ارزیابی، انتخاب، تأمین و ...)

 

*

*

 

فضا

مکان

*

*

*

 

ساختمان (معماری)

 

*

*

 

طراحی داخلی

 

*

*

 

تجهیزات

 

*

*

 

مطالعات کاربران و غیرکاربران

نیازهای اطلاعاتی

 

*

*

 

رضایت

*

 

*

 

دسترسی

*

 

*

 

وفادارسازی

*

 

*

 

خدمات

آموزش مادام‌العمر(سوادآموزی، سواد اطلاعات، مهارت‌آموزی و...)

*

*

*

 

اطلاع‌رسانی (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی)

*

*

*

 

مشاوره (خدمات مرجع، خواندن، مشاوره خوانندگان و ...)

*

 

*

 

نوآوری (کتابخانه؛ به‌مثابة مرکز نوآوری، خدمت نوآورانه و...)

*

*

*

*

مدیریت

سیاست‌گذاری

   

*

*

استانداردها

 

*

*

 

دستورالعمل‌ها

 

*

*

 

اقتصاد

 

*

*

*

آمار

 

*

*

 

فناوری اطلاعات و رسانه

خدمات اینترنت

   

*

 

کتابخانة دیجیتال و مجازی

   

*

 

کتاب الکترونیکی

   

*

 

کتابدار عمومی و صلاحیت‌های حرفه‌ای

شرح وظایف، نظام ارزیابی و تشویق و ارتقا

*

*

*

 

آموزش ضمن خدمت

 

*

*

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: