کد خبر: 34741
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 خرداد 1397 - 15:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

زیباترین کتابخانه های اروپا از نگاه یک عکاس +عکس

منبع : لیزنا
یک عکاس فرانسوی مجموعه ای از تصاویر منحصر به فردترین و زیباترین کتابخانه های اروپا را ایجاد کرده است.
زیباترین کتابخانه های اروپا از نگاه یک عکاس +عکس

به گزارش لیزنا به نقل از سایت loveopium.ru، این عکاس فرانسوی سال ها به دنبال کتابخانه های منحصر به فرد در اروپا بوده است. اکنون در مجموعه «تیبو پواریه» (Thibaud Poirier) تصویر 25 کتابخانه وجود دارد که برخی از آنها نه فقط یک کتابخانه، بلکه یک موزه محسوب می شوند.

تصاویر 15 کتابخانه از این مجموعه در زیر آمده است:

1. کتابخانه سوربن (Bibliothèque de la Sorbonne) در فرانسه

 

2. کتابخانه Saint Genevieve یکی از بزرگترین کتابخانه های عمومی در پاریس است. این کتابخانه در سال های 1843-1851 ساخته شد.

 

3. کتابخانه فرانسوی La Salle Labrouste

 

4. کتابخانه شهر اشتوتگارت (Stuttgart Library): هر کدام از اجزای بی نظم این ساختمان یازده طبقه ای حاوی اطلاعات خاصی مانند کتاب ها، آلبوم ها و سی دی ها هستند.

 

5. کتابخانه دانشگاه کویمبرا در پرتغال (University of Coimbra)

این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه پرتغال و یکی از قدیمی ترین دانشگاه ها در اروپا است که در سال 1290 با فرمان پادشاه دنیس اول تأسیس شده. در تاریخ 22 ژوئن 2013 این دانشگاه در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

 

6. Biblioteca Casanatense در رم؛ تاسیس 1701

 

7. دانش شهر پاریس - هتل دیل (Bibliothèque de l'Hotel de Ville de Paris)؛ تاسیس 1890. این یک کاخ با شکوه در سبک نئو رنسانس است که در منطقه چهارم پایتخت فرانسه واقع شده و یک کتابخانه بزرگ در ساختمان آن وجود دارد.

 

 8. کاخ مافرا (Palácio Nacional de Mafra) تاسیس 1755 بزرگترین کاخ سلطنتی در پرتغال است. این کاخ در حومه مافرا به سبک باروک برای شاه ژوان پنجم و همسرش و به یادبود تولد اولین فرزند آنها در سال 1711، ساخته شده است.

مجموعه کاخ شامل یک کلیسا، یک کتابخانه بزرگ سلطنتی و یک صومعه فرانسیسکن می شود.

 

9. کتابخانه  Grimm Zentrumدر برلین؛ تاسیس 2009

 

10. کتابخانه El Ateneo در بوینس آیرس آرزانتین. این یک کتابخانه نیست، بلکه یکی از مشهورترین کتاب فروشی ها در پایتخت آرژانتین و به گفته روزنامه گاردین بریتانیا یکی از زیباترین کتابفروشی ها در جهان است.

 

11.کتابخانه ملی فرانسه (Bibliothèque Nationale de France)؛ تاسیس 1868

کتابخانه ملی فرانسه یکی از قدیمی ترین کتابخانه ها در اروپا است. این کتابخانه سلطنتی در لوور حتی تحت فرمان چالرز پنجم ایجاد شده بود و 1هزار 200 نسخه خطی داشت.

 

12. Biblioteca Angelicaیکی از بزرگترین مجموعه های کتاب و نسخ خطی نادر در جهان است و 200 هزار جلد مجموعه از کتاب های عتیقه، آثار برجسته قرن های 15-18 میلادی است دارد.  کتابخانه به نام اسقف آنجلو روکا نامگذاری شده است؛ کسی که وظایفه اش بررسی نشریات واتیکان بود. او همچنین در سال 1604 کتابخانه ای را تأسیس و 20هزار جلد کتاب به آن اهدا کرد و سپس هزینه اش را پرداخت نمود.

 

13. کتابخانه و موزه گیمه (Bibliothèque de Musée Guimet)، یکی دیگر از کتابخانه های زیبای پاریس

 

14. کتابخانه پزشکی (Bibliothèque de Médecine)، باز هم در پاریس. این شهر ملو از کتابخانه های زیباست!

 

15.کتابخانه  Trinity College در دوبلین، پایتخت ایرلند. یکی از زیباترین کتابخانه جهان است. بنای این ساختمان در سال 1712 تا 1732 احداث شد. ساختمان شامل 5 طبقه است و کتاب هایی که بیش از هزار و 200 سال پیش منتشر شده، اینجا ذخیره کرده اند. این کتابها بخوبی محافظت و نگهداری می شوند و نشانه ای از هنر ایرلندی ها در قرون وسطی هستند. سالن کتابخانه 64 متر طول دارد و در کنار قفسه کتاب ها، مجسمه هایی از نویسندگان و دانشمندان مختلف قرار دارد.

 مترجم: زهرا شریفی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: