کد خبر: 36290
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 18 مرداد 1397 - 13:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه‌های روستایی و شهری قم

منبع : لیزنا
 به همت کتابداران استان قم، هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه های روستایی و شهری با استقبال خوب کودکان و خانواده ها همراه شد.
برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه‌های روستایی و شهری قم

 به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، مسابقه نقاشی از منابع کودک هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با عناوین «مهمان خراسان» گردآوری سعید بیابانکی و «مژده گل: داستان هایی از زندگی امام رضا(ع)» نوشته محمود پوروهاب، توسط فاطمه شجاع، مسئول کتابخانه آیت الله خامنه ای شهر جعفریه و سمیه صفری، مسئول کتابخانه امام محمدباقر(ع) روستای حیدرآباد همراه با قصه گویی، با حضور کودکان و نوجوانان انجام شد. در ادامه هر یک از کودکان قصه ها و اشعار مورد علاقه خود را برای دوستانشان بلندخوانی کردند.

کتابخانه عمومی روستای شهدای فردو

منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی توسط مرضیه بابایی، مسئول کتابخانه عمومی روستای شهدای فردو معرفی شد.

گفتنی است پس از معرفی این منابع و آشنایی کودکان و نوجوانان با اهداف جشنواره، به پیشنهاد مسئول کتابخانه، نشست دورهمی با اعضا با هدف جمع خوانی و شعرخوانی از کتاب های «مهمان خراسان» گرآوری سعید بیابانکی و «مژده ی گل» نوشته محمود پوروهاب تشکیل شد. پس از این نشست، کودکان به نقاشی از کتاب های رده سنی خود با موضوع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداختند.

کتابخانه ملاصدرا شهر کهک

سیدکاظم موسوی، کتابدار کتابخانه عمومی ملاصدرا شهر کهک، با آموزش شیوه شرکت در بخش آنلاین جشنواره، اعضای کتابخانه را به مشارکت در مسابقه کتابخوانی رضوی تشویق کرد .

در ادامه کتابداران نشانی سامانه اینترنتی جشنواره را در اختیار دیگر مراجعه کنندگان قرار دادند. همچنین مسابقه نقاشی از کتاب های کودک جشنواره رضوی و کتب «قصه های قرآنی» نوشته سیدمحسن قدسی پور برگزار شد.

گفتنی است بازدید قرآن پژوهان کانون امام علی(ع) از بخش های مختلف کتابخانه، نمایشگاه موضوعی کتاب همراه با نصب پوستر، بنر، توزیع بروشور و تبلیغات بخش الکترونیکی و تشریح جشنواره رضوی به عنوان مسابقه ای خانواده محور از دیگر برنامه های جانبی بود.

کتابخانه عمومی امام حسین (ع) روستای طایقان

در دورهمی کودکانه، مسابقه نقاشی از منابع کودک هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه امام حسین (ع) روستای طایقان با شعور و شعف خاصی برگزار شد.

در این نشست فاطمه کمیجانی از مربیان مجرب در حوزه کودک، به شعر خوانی و قصه گویی از کتاب های «مهمان خراسان» گردآوری سعید بیابانکی و «مژده گل» نوشته محمود پوروهاب پرداخت. وی در ادامه قصه هایی از کتاب «داستان هایی از زندگانی امام رضا(ع)» و نیز اشعار ی را برای بچه ها خواند و از کودکان ۴ تا ۱۱ سال خواست بر اساس مشاهدات و برداشت های خود از داستان ها و شعرها به نقاشی و تصویرسازی بپردازند.

گفتنی است پخش بروشور و نصب پوستر و بنر جشنواره رضوی و صحبت با خانواده ها و نوجوانان برای شرکت در این مسابقه از دیگر فعالیت های این کتابخانه بود.

کتابخانه عمومی شهید چمران بخش سلفچگان

به میزبانی کتابخانه عمومی شهید چمران بخش سلفچگان، نشست های کتابخوانی هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور کودکان، نوجوانان و بانوان در کتابخانه عمومی شهید چمران بخش سلفچگان برپا شد.

در نشست کتاب خوان ۵ نفر از اعضا به معرفی کتاب های خوانده شده خود پرداختند. فاطمه بنی حسن با معرفی کتاب «مهر ولایت در آسمان ایران» نوشته آیت الله علی کریمی جهرمی؛ ملیحه عبدالله با معرفی کتاب «به سپیده یک رویا» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی؛ طاهره درودگر با معرفی کتاب «ماه هشتم» نوشته مهدی غلامعلی؛ نیره عبدالله با معرفی کتاب «کاش تورا می دیدم» نوشته مژگان شیخی؛ حانیه عبدالله با معرفی کتاب «مسافر هشتم» اثر مژگان شیخی تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

نشست قصه گویی و شعرخوانی ازمنابع جشنواره رضوی با همکاری حلقه صالحین و بسیج حضرت خدیجه (س) و کتابخانه شهید چمران بخش سلفچگان

عفت بخشی پور، مسئول کتابخانه شهید چمران بخش سلفچگان گفت: با رایزنی های انجام شده با بسیج حضرت خدیجه کبری(س) و حلقه صالحین و تشویق اعضا و خانواده ها، نشست قصه گویی و شعرخوانی ویژه گروه سنی ۴ تا ۱۱ سال در پایگاه بسیج  برپا شد که بازخورد مثبتی را نیز به همراه داشت.

وی در پایان گفت: در این نشست، کودکان با شور و اشتیاق فراوانی اشعار و قصه های مورد نظر خود را خواندند و ضمن به اشتراک گذاری آن ها با یکدیگر به نقاشی و تصویرسازی از آن کتاب ها پرداختند.

کتابخانه عمومی شهدای روستای صرم

نشست کتاب خوان با حضور شماری از علاقمندان با معرفی کتاب های هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و کتاب خوان ماه در کتابخانه روستایی شهدای صرم برگزار شد.

در این نشست لیلا حقانی صرمی با معرفی کتاب «ماه هشتم» نوشته مهدی غلامعلی؛ زهره نجفی با معرفی کتاب  «حریم عفاف» نوشته حسین رشیدی؛ معصومه حقانی با معرفی کتاب «به سپیدی یک رویا» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی؛ زینب عباسی فرد با معرفی کتاب «مسافر هشتم» نوشته مژگان شیخی؛ زهره کارگر با معرفی کتاب «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی؛ زینب حقانی با معرفی کتاب «کاش تورا می دیدم» نوشته مژگان شیخی و زهرا شیخ هادی با معرفی کتاب «مژده گل» نوشته محمود پور وهاب  تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

همچنین در راستای جذب کودکان و نوجوانان به شرکت در مسابقه کتابخوانی رضوی، نمایشی خلاق از داستان «درخت کوچک بادام» از کتاب «مژده گل» نوشته محمود پور وهاب، توسط اعضا اجرا شد.

گفتنی است برگزاری مسابقه نقاشی جشنواره رضوی و تشویق و راهنمایی مراجعه کنندگان به شرکت در بخش الکترونیکی مسابقه رضوی از دیگر برنامه های فرهنگی این کتابخانه بود.

شرکت اعضا در بخش آنلاین جشنواره رضوی در کتابخانه عمومی مریم قم

کتابداران کتابخانه مریم نیز، ضمن توضیح و تشریح اهداف هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و دعوت از عموم برای مشارکت هر چه بیشتر و صرفه جویی در مصرف کاغذ، مراجعه کنندگان را پس از راهنمایی و آموزش های لازم به شرکت در بخش الکترونیکی جشنواره رضوی تشویق و منابع این مسابقه ملی را برای گروه های سنی مختلف معرفی کردند.

کتابخانه عمومی امام صادق(ع) فرهنگیان قم

 نشست های جمع خوانی، شعرخوانی و قصه گویی از منابع کودک و نوجوان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه عمومی امام صادق(ع) فرهنگیان با حضور شماری از کودکان و نوجوانان، با هدف انس با کتاب و کتابخانه در کتابخانه امام صادق(ع) فرهنگیان برگزار شد.

در این نشست آمنه جوکار، کتابدار این کتابخانه با بهره مندی از کتاب های «مهان خراسان» گردآوری سعید بیابانکی و «مژده گل» نوشته محمود پوروهاب برای کودکان قصه گویی و شعرخوانی کرد. وی سپس مسابقه نقاشی این جشنواره را ویژه گروه سنی ۴ تا ۱۱ سال برگزار کرد.

در نشست دورهمی نوجوانان نیز،  جوکار با معرفی منابع هشتمین جشنواره رضوی ویژه این گروه سنی، از نوجوانان خواست از کتاب های  «مسافر هشتم» و «کاش تو را می دیدم» نوشته مژگان شیخی جمع خوانی کنند.

جشن دهه کرامت و برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه عمومی نرگس قم

در مراسم جشن ویژه دهه کرامت و برپایی نمایشگاه موضوعی کتاب، ریحانه صادقی یکتا از کتابداران پویای کتابخانه،  ضمن توضیحاتی درباره شخصیت والای امام رضا(ع) و هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، به معرفی کتاب های «مسافر هشتم» و «کاش تو را می دیدم» نوشته مژگان شیخی، «مژده گل: داستان هایی از زندگی امام رضا(ع)» نوشته محمود پوروهاب و «مهمان خراسان: مجموعه اشعار» گردآوری سعید بیابانکی پرداخت. وی سپس شیوه های شرکت در مسابقه را برای مخاطبین تشریح کرد.

در ادامه، اشعاری از کتاب «مهمان خراسان»  و داستان هایی از کتاب «مژده گل» توسط اعضا جمع خوانی و بلندخوانی شد.  پس از آن ساخت کاردستی و نقاشی با موضوع گنبد حرم مطهر امام رضا(ع) توسط اعضا انجام پذیرفت.

هشتمین جشنواره رضوی در بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای قم

منابع هشتمین جشنواره رضوی به همت کتابداران فعال بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی حضرت آیت الله خامنه ای، معرفی و بررسی شد.

در یک دورهمی دوستانه،  رقیه زارعی، مسئول بخش کودک و نوجوان،  ضمن تشریح جشنواره رضوی و چگونگی شرکت در مسابقه، کتاب «مهمان خراسان: مجموعه شعر درباره امام رضا (ع)» گردآوری سعید بیابانکی و «مژده گل: داستان هایی از زندگی امام رضا(ع)» نوشته مجید پوروهاب و در حوزه نوجوان کتاب «کاش تو را می دیدم: فرازهایی از زندگی حضرت معصومه (س) و حوادث تاریخی زمان ایشان» نوشته مژگان شیخی را معرفی و بلندخوانی کرد

وی سپس با تقسیم بندی گروه های سنی، منابع جشنواره را در اختیار کودکان قرار داد تا به نوبت داستان ها و شعرهای مورد علاقه خود را بخوانند و بر اساس خلاقیت های ذهنی خود، به نقاشی و تصویرسازی از داستان های کتاب بپردازند.

کتابخانه امام حسین(ع) شهر دستجرد

دو عنوان کتاب از منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در نشست کتاب خوان با حضور شماری از بانوان در کتابخانه امام حسین(ع) شهر دستجرد معرفی و بررسی شد.

در این نشست فاطمه داداشی با معرفی کتاب «بینوایان» نوشته ویکتور هوگو؛ محدثه دده بیگی با معرفی کتاب «اعتماد به نفس» نوشته گیل لیندن فیلد؛ نرگس علی مددی با معرفی کتاب «تعطیلات زورکی» نوشته جف کینی؛ حبیبه زینب هاشمی سیاوشانی با معرفی کتاب «بانوی ملکوت» نوشته آیت الله علی کریمی جهرمی؛ زهرا بختیاریان با معرفی کتاب «مژده گل: داستانهایی از زندگی امام رضا (ع)» نوشته محمود پوروهاب؛ زینب زینلی با معرفی کتاب «به سپیدی یک رویا» نوشته فاطمه سلیمانی ازندریانی؛ تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند. در پایان دو عنوان کتاب معرفی شده از جشنواره رضوی در این نشست نقد و بررسی شد.

گفتنی است تشریح جشنواره رضوی و اهداف آن و تشویق مسئولین در جلسه شورای اداری بخش خلجستان و نماز جمعه به شرکت در مسابقه به ویژه در بخش الکترونیک از دیگر فعالیتهای این کتابخانه بود.

عباس زینلی، مسئول کتابخانه در این باره گفت: حدود ۱۰۰ نفر از اعضا در بخش الکترونیک و ۵۰ نفر در بخش الکترونیک با آموزش کتابداران شرکت کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: