کد خبر: 37779
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 آذر 1397 - 12:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می‌شود

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
 کتابداران علاقه‌مندان به شرکت در «نخستین جشنواره قصه‌گویی  نهاد کتابخانه های عمومی کشور» تا ۱۵ آذر ماه فرصت دارند نسبت به ثبت نام و بارگذاری  فایل قصه گویی خود در سامانه جشنواره اقدام کنند.
جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می‌شود

 به گزارش لیزنا، با توجه به اهمیت و نقش موثر قصه‌گویی در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان و نوجوانان و به منظور توسعه و ترویج این واسطه فرهنگی اصیل و آموزش کتابداران در موضوع قصه‌گویی، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد «نخستین جشنواره قصه‌گویی  نهاد کتابخانه های عمومی کشور» را برگزار می‌کند.

اهداف و مخاطبان جشنواره

این جشنواره با اهدافی چون توسعه کمّی و کیفی قصه‌گویی به عنوان ابزاری تربیتی و فرهنگی در کتابخانه‌ها، شناسایی کتابداران قصه‌گو و ارزیابی میزان توانمندی و مهارت‌های آنان، سنجش مهارت‌ها و کارآمدی کتابداران در امر قصه‌گویی و همچنین توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان واسطه تربیتی، برای مخاطبان هدف خود شامل کتابداران علاقمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (نهادی و مشارکتی)، کتابداران علاقمند سایر دستگاه ها(شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون مساجد و ...) و مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، تربیتی برگزار می شود. در این جشنواره همچنین بخشی ویژه به قصه‌گویی پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها اختصاص یافته است.

محورهای موضوعی و زمان بندی اجرای جشنواره

محورهای موضوعی اعلام شده در این جشنواره شامل سه محور کلی «موضوع آزاد، دینی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس با درون‌مایه آموزشی، تربیتی»، «ادبیات عامه (فولکلور)، شاهنامه» و «قصه گویی با گویش محلی» است که کتابداران علاقه‌مند می‌توانند از میان این محورها، قصه‌های خود را ارائه کنند.

بر این اساس علاقه‌مندان شرکت در نخستین جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تا ۱۵ آذر ماه فرصت دارند تا نسبت به ثبت نام و بارگذاری فایل قصه گویی خود در سامانه جشنواره اقدام کنند. در ادامه این روند، بررسی آثار در سطح استان‌ها آغاز و واجدین شرایط اولیه تا ۳۰ آذر ماه معرفی خواهند شد. همچنین داوری قصه‌گویی و انتخاب برگزیدگان استانی توسط ادارت کل استانی در دی و اسفندماه ماه سال جاری انجام و به ستاد اعلام خواهد شد، و در نهایت نفرات برتر کشور طی مراسمی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ معرفی خواهند شد.

نکات قابل توجه برای شرکت در جشنواره

زمان‌های اعلام شده قابل تمدید نخواهد بود و شرکت کنندگان باید در زمان تعیین‌شده نسبت به ثبت‌نام و ارسال نمونه‌ای از اجرای قصه‌گویی خود در سامانه اقدام کنند؛ کتابداران علاقه‌مند باید به صورت تک نفره و در مدت زمان حداکثر ۱۰ دقیقه به بیان و اجرای قصه خود بپردازند و در ابتدای فایل ضبط شده مشخصات کامل خود را شامل (نام و نام خانوادگی، سن، نام کتابخانه یا ارگان مرتبط، شهر و استان) همراه نام کتاب، داستان مربوطه، بیان کنند.

همچنین شرکت کنندگان در صورت قصه‌گویی با گویش محلی لازم است خلاصه قصه را ابتدا به زبان فارسی ارائه دهند؛ شرکت‌کنندگان برای ضبط فایل ویدئویی می توانند با استفاده از گوشی‌ موبایل اقدام نمایند و حجم  فایل‌های ویدئویی ارسالی حداکثر تا حجم ۳۰ مگا بایت باشد.

تقسیم‌بندی کتابداران کشور در مناطق هشتگانه

در تقسیم‌بندی ارائه شده از کتابداران شرکت کننده از استان‌های مختلف کشور در فراخوان این جشنواره، هر یک از ستان‌ها در یکی از مناطق هشت‌گانه قرار گرفته‌اند که بر این اساس استان های گلستان، مازندران، گیلان، قزوین، با محوریت «استان گیلان»، استان های تهران، سمنان، قم، ‌البرز،  با محوریت «استان تهران»، استان های اصفهان، یزد، مرکزی، با محوریت «استان یزد»، استان های کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، با محوریت «استان همدان»، در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

همچنین کتابداران استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، با محوریت «آذربایجان غربی»، استان های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، با محوریت «استان خوزستان»، استان های فارس، هرمزگان، کرمان، بوشهر با محوریت «استان فارس» و در نهایت استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، با محوریت «استان خراسان رضوی» در این جشنواره شرکت می‌کنند.

شاخص‌های ارزیابی قصه‌ها و قصه‌گویی‌ها

داوری آثار ارسالی در دو حوزه قصه‌ها و قصه‌گویی‌ها صورت می‌گیرد که بر این اساس «شاخص‌های قصه» مواردی چون  انتخاب قصه متناسب با ارزش‌های اسلامی و ایرانی، برخورداری قصه از پیام متناسب با گروه سنی مورد نظر، بهره‌مندی قصه از قابلیت روائی و زبان تصویری قوی، میزان انسجام و توالی حوادث قصه و خلاقیت در سازماندهی و پرداخت قصه هستند.

همچنین «شاخص‌های قصه‌گویی» نیز شامل مواردی چون فضا سازی متناسب با هدف و محتوا برای شروع قصه، تدبیر در جمع بندی و اتمام قصه در زمان مناسب، توانایی و مهارت قصه‌گو در دستیابی به اهداف مورد نظر و انتقال پیام، نوآوری در شیوه‌ اجرا، توانایی بیان قصه متناسب با نیاز، درک و فهم و حوصله گروه سنی مخاطب، بیان قصه با صدایی رسا و مناسب و استفاده از لحن کلام به عنوان اصلی‌ترین ابزار و بهره‌گیری درست از آنها، احاطه و اشراف بر قصه، کاربرد ماهرانه واژگان و تعابیر مورد استفاده در آن، مهارت در استفاده مناسب از زبان بدن، به کارگیری روش‌های مناسب به منظور برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب و انتخاب پوشش مناسب و متناسب با اجرای قصه گویی است.

جوایز  برگزیدگان منطقه‌ای و ملی

در این جشنواره در هر یک از مناطق هشت‌گانه، چهار نفر به عنوان نفرات برگزیده انتخاب می‌شود که به هر یک  لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ۵ میلیون ریال اهدا می‌شود. همچنین جایزه ویژه در سطح منطقه‌ای شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷ میلیون ریال جهت اجراهای خاص (شاهنامه، گویش خاص و ...) به تشخیص داوران به دو نفر از برگزیدگان در هر منطقه اهدا خواهد شد.

همچنین سه نفر به عنوان برگزیدگان نخستین جشنواره قصه‌گویی  نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سطح ملی معرفی خواهند شد که به برگزیده اول این جشنواره لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ  ۲۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد. همچنین به برگزیده دوم جشنواره لوح تقدیر، تندیس  جشنواره، جایزه نقدی به مبلغ ۱۵ میلیون ریال و به برگزیده سوم لوح تقدیر، تندیس  جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

نخستین جشنواره قصه‌گویی  نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین در بخش ویژه خود  که به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های قصه‌گو اختصاص دارد، از ۲ نفر با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره وجایزه نقدی به مبلغ ۱۰میلیون ریال تقدیر خواهد شد.

 

کتابدار
|
Iran
|
1397/09/11 - 20:38
0
0
تا 15 ام وقت داره یا تا 23 ام؟؟؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: