کد خبر: 38230
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 دی 1397 - 12:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه های آموزشی در کتابخانه های عمومی استان قم

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه کتابخانه های عمومی استان قم
با حضور کودکان و نوجوانان کتابخوان، سلسله نشست های داستان نویسی همراه با کارگاه های آموزشی در کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.
کارگاه های آموزشی در کتابخانه های عمومی استان قم

به گزارش لیزنا، سه نشست داستان ‌نویسی مقدماتی با حضور رقیه ندیری، نویسنده و مدرس این نشست در کتابخانه علامه امینی برپا شد.

در نخستین نشست، رقیه ندیری از نویسندگان بومی، تعریف مختصری درباره داستان ارائه کرد و گفت: داستان اصطلاحی عام برای روایت است که می تواند شامل حکایت‌های مذهبی نیز باشد

وی بیان کرد: روایت در داستان به معنی ساختار و چارچوب متن بر اساس حوادثی است که با توجه به رابطه علت و معلولی شکل می گیرد و بی توجهی به آن مشکلاتی را در روند داستان به وجود می آورد. ایجاد خرده روایت ها و کشمکش ها در داستان برای مخاطب بسیار جذاب است و نویسنده‌ باید اندیشه ها و احساساتش را با بیان ماجراهای هیجان انگیز به تصویر بکشد تا مخاطب با آن همذات پنداری کند.

ندیری افزود: داستان شامل سه نقطه آغازین، میانی و پایانی است و سوژه نیز نخستین جرقه‌ برای نوشتن یک داستان است که نویسنده با شاخه سازی و خلق حوادث گوناگون آن را گسترش می دهد. ما باید هنگام داستان نویسی علاوه بر رعایت نکات مذکور، زمان و مکان مناسب و همچنین اشیای مختلف و توجه به دنیای پیرامون را نیز در نظر بگیریم.

دومین کارگاه آموزش داستان نویسی در بخش مرجع کتابخانه علامه امینی و با حضور رقیه ندیری، نویسنده و مدرس این نشست تشکیل شد. در این نشست، وی درباره واژه های  جدید و معانی و مترادف آن ها صحبت کرد و به کاربرد ضرب المثل ها و نقش آن در جذابیت داستان اشاره کرد و افزود: «سوژه» و «پیرنگ» نیز از عناصر مهم داستان نویسی است که باید به آن توجه شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با داستان برقرار کند.

 

نشست آموزش داستان نویسی

سومین نشست آموزش مقدماتی داستان ‌نویسی نیز با حضور نوجوانان و جوانان در بخش مرجع کتابخانه علامه امینی و به مربیگری رقیه ندیری، نویسنده و منتقد تشکیل شد.

در آغاز نشست، اعضا واژگان سخت و دشوار را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و با استفاده از فرهنگ نامه، معانی و ریشه آن را پیدا کردند. در ادامه هر یک از اعضا با انتخاب ضرب المثلی به بررسیِ جایگاه و کاربرد مثل ها پرداختند. سپس رقیه ندیری، نویسنده و مدرس، برای هنرجویان تازه کار نکات مهمی را درباره اهمیت و ویژگی سوژه همچون تازگی، قابلیت گسترش و عدم تعادل بیان کرد.

وی گفت: گره افکنی، کشمکش، نقطه اوج و گره گشایی از دیگر عناصر مهمی است که باید در داستان رعایت شود.

 

زنگ بازی های فکری و برگزاری دو کارگاه آموزش کاردستی در کتابخانه علامه امینی

در نخستین کارگاه، زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی ساخت «اوریگامی خروس» را با بهره مندی از ابزار کم هزینه ای همچون کاغذ رنگی، هنر تا زدن کاغذ، با هدف پرورش مهارت های دست ‌ورزی خود آموزش داد. در ادامه به تفکیک گروه سنی، بازی‌ های فکری و سرگرمی متناسب در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

در دومین کارگاه نیز بتول آصفری، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی، طراحی و ساخت «انار» و «درخت کاج» را با استفاده از کاغذهای رنگی آموزش داد. سپس کودکان به ابتکار خود به قصه گویی خلاق از شخصیت داستانی به عنوان «انار و دانه هایش» پرداختند.

 

بازدید دانش آموزان از کتابخانه علامه امینی همراه با معرفی کتاب

در بازدید ۷۰ نفری دانش‌آموزان دبستان «ائمه اطهار» از کتابخانه علامه امینی، بتول آصفری، کتابدار این کتابخانه درباره بخش های مختلف کتابخانه و برنامه های متنوع فرهنگی آن و همچنین انواع خدمات کتابخانه ای توضیحاتی را ارائه کرد. وی سپس در یک دورهمی صمیمانه به آموزش و ساخت اوریگامی «لاک‌پشت» با استفاده ازکاغذهای رنگی پرداخت و پرسش هایی را نیز با موضوع لاک پشت ها برای دانش آموزان مطرح کرد.

گفتنی است، معرفی و روخوانی از کتاب «هربرت و هری» نوشته‌ پاملا آلن از دیگر برنامه های جانبی بود.

 

کارگاه آموزش کاردستی در کتابخانه عمومی نرگس

در دهمین کارگاه کاردستی، الهام دهقان، مسئول کتابخانه نرگس با استفاده از ابزار ساده همانند مقوا، پنبه، چسب و قیچی به آموزش ساخت ماسکِ صورت به شکل خرگوش اقدام کرد. وی همچنین با استفاده از چوب بستنی، آبرنگ، مقوا و کاغذ های رنگی، درست کردن حیواناتی مثل ببر، شیر و فیل را آموزش داد. سپس کودکان با کاردستی های خود به قصه گویی و نمایش پرداختند.

اجرای طرح کتابخانه سیار توسط کتابدار کتابخانه نرگس

طرح کتابخانه سیار که بیش از یک ماه است توسط زینب کرمی، کتابدار کتابخانه نرگس در منطقه پرجمعیت پردیسان و در چند مجتمع مسکونی اجرا می شود، با استقبال خوب آپارتمان نشین ها روبه رو بوده است. اجرای این طرح همچنان توسط این کتابدار فعال ادامه دارد. بعلاوه در روزهای جمعه برنامه های متنوع فرهنگی و امانت کتاب در منزل زینب کرمی، کتابدار کتابخانه نرگس برقرار است.

 

نمایشگاه کتاب با موضوع دهه بصیرت در کتابخانه امام علی(ع)

به مناسبت دهه بصیرت، طیبه قربانی رضوان، مسئول کتابخانه امام علی(ع) نمایشگاه موضوعی کتاب و عکس را با عنوان «فتنه شناسی و افشای طراحان فتنه» برگزار کرد. وی همچنین در این نمایشگاه کتاب «فتنه تغلب» نوشته مصطفی غفاری را نیز برای مطالعه و آگاهی بخشی معرفی کرد.

 

کارگاه های آموزشی کاردستی و نقاشی در کتابخانه امام علی (ع)

در کارگاه های کاردستی، ساخت «مرغک و جوجه طلایی» و «پنگوئن» با استفاده از  اشکال هندسی، چسب، قیچی، کاغذ و فوم های رنگی به کودکان آموزش داده شد.

در کارگاه نقاشی نیز، کودکان ضمن آشنایی با انواع میوه های فصل زمستان و نام  آنها، شیوه نقاشی و رنگ آمیزی و ترسیم این میوه های زیبا را یاد گرفتند و با خواص آنها آشنا شدند.

 

بازدید دانش آموزی از کتابخانه همراه با معرفی کتاب در کتابخانه امام علی (ع)

دانش آموزان مدرسه دخترانه «شهید فهمیده» از کتابخانه امام علی (ع) و بخش های مختلف آن بازدید کردند و با شیوه جستجوی منابع و نحوه امانت دهی کتاب و دیگر خدمات کتابخانه ای و برنامه های فرهنگی آن آشنا شدند. در ادامه، معصومه بداقی، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه امام علی (ع)، داستان «خانه من یا تو» برگرفته از کتاب «داستان های فلسفی ۱» نوشته میشل پیکمال را قصه خوانی کرد.

 

نشست های آموزش داستان نویسی ویژه سه گروه سنی در کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای قم

نشست آموزش داستان نویسی ویژه بزرگسالان توسط مرضیه نفری، نویسنده، مدرس و مسئول کتابخانه حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد

در این نشست مرضیه نفری، نویسنده و مدرس درباره فرایند شکل گیری یک اثر خوب صحبت کرد. وی سه شرط اولیه را، آموزش، دیدگاهی درست نسبت به دنیای واقعی و همچنین مطالعه مفید عنوان کرد و اظهار داشت: نخستین گام، تزکیه ذهن است تا فکر ما خالی از اطلاعات مختلف باشد تا سازماندهی درستی داشته باشیم و بتوانیم یک داستان نو با سوژه ای ناب خلق کنیم.

وی سپس گفت: خواندن و مطالعه کتابی ارزشمند است که ما را به سمت خوبی ها هدایت کند و اثربخش باشد.

این نویسنده و مدرس این نشست در پایان درباه طبقه بندی اطلاعات، اقتباس و باورپذیری و همذات پنداری مخاطب با داستان مطالبی را بیان کرد.

نشست آموزش داستان نویسی ویژه نوجوانان و جوانان، توسط مرضیه نفری، نویسنده و منتقد برگزار شد. وی در این نشست آموزش خلاقیت در داستان نویسی را با عنوان «تو چه احساس داری؟» آغاز کرد. سپس کودکان ضمن ابراز احساسات خود همچون گذشت، شادی، ناراحتی و کمک به دیگران، داستان نویسی کردند و به اجرای بازی و نمایش پرداختند. نفری در ادامه به شخصیت پردازی، توجه به جزئیات و خلق شخصیت های زنده و پویا در تولید یک داستان خوب اشاره کرد.

 

در ادامه داستان های اعضا خوانده و به نقد و بررسی گذاشته شد.

گفتنی است بازی با مکعب سوما و رقابت با یکدیگر از دیگر برنامه های جانبی کتابخانه بود.

 

بازدید دانش آموزان مدرسه دخترانه «واعظی» از کتابخانه آیت الله خامنه ای

۳۲ نفر از دانش آموزان پایه ششم دبستان دخترانه «واعظی» از کتابخانه آیت الله خامنه ای و بخش های مختلف آن بازدید کردند. در این بازدید، دانش آموزان با حضور در بخش نابینایان با خط بریل و شیوه نگارش آن و همچنین نرم افزار سخنگوی جاز آشنا شدند.

سپس بازدیدکنندگان با حضور در بخش مرجع، با انواع فرهنگنامه ها، روزنامه ها، سی دی‏ ها، مقالات، مجلات و دیگر منابع اطلاعاتی و شیوه استفاده از آنها آشنا شدند. در پایان، ضمن بیان تفاوت های میان کتاب و مجله، نشانه کتاب نیز به رسم یادبود به دانش آموزان اهدا شد.

 

تقدیر از دانش آموزان عضو بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای در دبستان پسرانه «شاهد گلدوست»

نیره خدادادشهری، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای با حضور در مراسم صبحگاهی مدرسه «شاهد گلدوست» ضمن معرفی خدمات کتابخانه عمومی و بخش های مختلف آن و همچنین اطلاع رسانی برنامه های فرهنگی، از سه نفر از دانش آموزان پایه پنجم این مدرسه که عضو فعال و کتابخوان کتابخانه بودند، تقدیر کرد. گفتنی است این دانش آموزان علاوه بر مطالعه ۴۰۰ عنوان کتاب و معرفی آن به دیگران، در برنامه های فرهنگی کتابخانه نیز حضور فعال داشتند.

 

کارگاه های آموزش بازی فکری «تانگو» و کاردستی در کتابخانه عمومی الزهرا (س)

کارگاه آموزش بازی فکری «تانگو» و نشست حافظ خوانی به همت رخساره محمدی و زهره آقایی از کتابداران بخش کودک و نوجوان کتابخانه الزهرا (س) برگزار شد.

در این کارگاه، کتابداران با استفاده از مقوا و قیچی و با بهره مندی از مطالب آموزشی کارگاه اندیشه ورزی، مراحل بازی «تانگو» (تنگرام) و ساخت آن را به اعضا آموزش دادند. سپس اعضای در گروه های دو نفره با در دست داشتن اشکال هندسی، تصاویر زیبایی همچون گل ها و گیاهان، حیوانات و انسان ها را خلق کردند

گفتنی است این بازی فکری شامل ۷ قطعه مربع و هندسی به نام تانس است که مدل های متفاوتی را به همراه دارد. این بازی در تقویت و خلاقیت هوش کودکان و نوجوانان و همچنین ایجاد دقت، تمرکز و تفکر در موضوعات پیچیده تاثیر بسزایی دارد.

در نخستین کارگاه آموزش کاردستی، با استفاده از ابزار کم هزینه و ساده همانند کاغذ و قیچی، اعضای کتابخانه ساخت «کتاب جادوی کاغذ اوریگامی» و «پرنده و قاب عکس» را یاد گرفتند.

در دومین کارگاه آموزشی نیز با بهره مندی از وسایلی همچون نمد، چسب، کش و قیچی، اعضا به ساخت «کش نمدی»، «طالبی اوریگامی» و «قاب عکس» اقدام کردند.

یادآور می شود غزل خوانی از اشعار دیوان حافظ شیرازی و تفال به آن از دیگر برنامه های جانبی پس از اتمام این کارگاه بود.

 

زنگ اسباب بازی، نقاشی و رنگ آمیزی در بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی الزهرا (س)

در زنگ بازی، گروه های سنی مختلف با انتخاب اسباب بازی های مورد علاقه خود ساعتی را به بازی و شادی پرداختند. سپس مسابقه نقاشی و رنگ آمیزی برگزار شد و در پایان به برگزیدگان، کارت امتیاز تعلق گرفت.

 

نمایش پانتومیم در کتابخانه عمومی الزهرا (س)

در این نشست، هر یک از شرکت کنندگان از واژگانِ طنز کتاب های خوانده شده خود،  پانتومیم اجرا کردند.

 

بازدید نوسوادان از کتابخانه الزهرا

در این بازدید، ۷۰ نفر از بانوان نوسواد نهضت سواد آموزی همراه با مربیان خود از کتابخانه عمومی الزهرا(س) بازدید کردند. در این بازدید مسئول کتابخانه درباره خدمات کتابخانه ای و همچنین برنامه های فرهنگی توضیحاتی ارائه کرد.

 

کارگاه آموزشی  مهارت های کارآفرینی برای بانوان عضو کتابخانه شهدای روستای نایه

این کارگاه آموزشی با مشارکت جهاد کشاورزی و کتابخانه شهدای روستای نایه و به مربیگری مریم یوسف خواه برگزار شد.

در این کارگاه، فرم هایی در ۶ برگ با عنوان «طرح زندگی من» توسط مرکز جهاد کشاورزی به بانوانی که دارای ایده ی نو و خلاق بودند، ارئه و از آنان درباره کارآفرینی و تولیدشغل سوال شد.

 

کارگاه آموزش نقاشی در کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) قم

در این کارگاه، زهرا جوادی دانا، کتابدار کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) قم، شیوه نقاشی از طبیعت و فضای آزاد را به اعضا آموزش داد. وی گفت: از آنجا که کودکان، در این سن فاقد اطلاعات کامل و واقعی هستند، از قدرت تخیل خود استفاده می کنند. بنابراین نخستین گام برای یادگیری نقاشی خلاق خیال پردازی است چرا که به کشف دنیای جدید و نوآوری در تصویرسازی ها کمک می کند.

 

کارگاه آموزش خوشنویسی در کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) قم

زهرا موحدی، مدرس کارگاه خوشنویسی به آموزش واژه «میم» با استفاده از مداد پرداخت.

 

اجرای طرح خلاق شو (کارگاه اندیشه ورزی) در کتابخانه یادگار امام (ره)

محدثه رنجبری شیرازی، مسئول کتابخانه عمومی یادگار امام (ره)، بازی فلسفیِ ثابت کن را با عنوان «خلاق شو» برگزار کرد. وی گفت: در این بازی نوجوانان به صورت گروهی به انجام فعالیت های مشترک می پردازند و در هر یک از برنامه ها ضمن مشورت و کمک به یکدیگر، دلایلی متقن را برای انجام کارهای پیشنهادی خود به منظور اقناع سازی فرد مقابل و اثبات گفته هایشان بیان می کنند.

محدثه رنجبری شیرازی، مسئول کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) بیان کرد: بازی های فلسفی و سالم که هدفمند باشد به تقویت هوش کودک و نوجوان و همچنین مهارت‌های اجتماعی و شکل گیری اعتماد به نفس کمک می کند.

 

دو نشست آموزش داستان نویسی همراه با معرفی کتاب در کتابخانه مریم

در نخستین نشست داستان نویسی، فاطمه نفری مدرس و نویسنده، در آغاز کتاب های «جای خالی سلوچ» نوشته محمود دولت آبادی؛ «کلیدر» محمود دولت آبادی؛ «خانم دالوین» نوشته ویرجینیا وولف؛ «سه قطره خون مجموعه داستان های هدایت»؛ «گریه های مسیح» نوشته مجید ولی پورکلشتری؛ «کوری» نوشته ژوزه ساراماگو؛ «لبخند من انتقام من است» نوشته جوا آودیچ؛ «هزار خورشید تابان» خالد حسینی را معرفی کرد.

فاطمه نفری، مدرس و نویسنده، سپس به شیوه بازنویسی و بررسی داستان، خلق اسطوره و ضرورت شناخت آن و همچنین خواندن داستان های اسطوره ای و افسانه ای تاکید کرد و افزود: اسطوره در ادبیات فارسی به افسانه شباهت دارد، با این تفاوت که اسطوره ها وجود داشته اند و بعدها به افسانه تبدیل شده اند.

فاطمه نفری، مدرس و نویسنده در ادامه به نقش رستم در شاهنامه فردوسی اشاره کرد و گفت: این شخصیت در منطقه سیستان زندگی کرده است ولی در روایت های شفاهی و شاهنامه اندکی دچار دگرگونی شده و این اسطوره دارای قدرتی ماورایی همراه با نقاط ضعف و قوت بود.

وی در پایان گفت: آشنایی با اسطوره ها و شناخت نمادها به ارتقای سطح دانشِ داستان نویسی کمک شایانی می کند.

 

نشست داستان نویسی در کتابخانه مریم

در دومین نشست، فاطمه نفری، نویسنده و منتقد کتاب های «سال های بنفش» نوشته ابراهیم حسن بیگی؛ «دا» نوشته سیده زهرا حسینی؛ «ظانم دالوی» نوشته ویرجینیا وولف؛ «تهوع» نوشته ژان پل سارتر؛ «هر صبح می میریم» از سید احمد بطحایی؛ «سنگی که نیفتاد» نوشته محمد علی رکنی؛ «دخیل هفتم» نوشته دکتر رودگر؛ «بیگانه» نوشته آلبرکامو؛ «عامه پسند» نوشته بوخوسکی؛ «دنیای سوفی» نوشته یوستین گار؛ «در قندآباد» نوشته سید سعید هاشمی؛ «مامان را ببخشید» نوشته هادی خورشاهیان را معرفی کرد.

وی سپس در راستای مباحث پیشین درباره اسطوره ها و مشاهیر ایران زمین به ویژه شخصیت های شاهنامۀ فردوسی سخن گفت و به تجزیه و تحلیل و بررسی آنها پرداخت.

در پایان اعضا، ضمن خوانش داستان های خود، آن ها را به نقد و بررسی گذاشتند.

 

آموزش استفاده از کتاب های مرجع برای دانش آموزان مدرسه ناصردیوان توسط مسئول کتابخانه مریم

در بازدید دانش آموزان مدرسه «ناصر دیوان» از کتابخانه مریم، زهره محمدی به معرفی «لغت نامه دهخدا» پرداخت و چکیده ای از  زندگی نامه وی را بیان کرد.

محمدی گفت: فرهنگ لغت، لغت نامه، فرهنگنامه و دایره المعارف، کتابی کامل و کاربردی است که در آن معانی واژه های یک زبان معین با توضیحات مربوط به ریشه، تلفظ یا دیگر اطلاعات مربوط به آنها به ترتیب حروف الفبای همان زبان گردآوری می شود.

در پایان نیز نشست پرسش و پاسخ درباره کتاب های مرجع و نحوه استفاده از آنها ارائه شد.

 

کارگاه آموزش تفکر فلسفی و نقاشی در کتابخانه آیت الله خامنه ای شهر جعفریه

 کارگاه آموزش تفکر فلسفی با حضور شماری از دانش آموزان و با خواندن دو بیت مشهورسعدی «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک پیکرند» تشکیل شد.

در این کارگاه دانش آموزان عضو کتابخانه، ضمن بیان مباحث چالش انگیز و فلسفی در رابطه با این شعر، به خاطرات مشابه خود در تایید آن با ارائه دلایلی منطقی پرداختند

یادآور می شود برگزاری کارگاه آموزش نقاشی به مربیگری زکیه صیاد نیز از دیگر برنامه های جانبی کتابخانه آیت الله خامنه ای شهر جعفریه بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: