کد خبر: 38320
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 دی 1397 - 11:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تجلیل از گلعلی بابایی، در طرح «چهل قلم» استان مازندران

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران
سردار گلعلی بابایی در آئین تجلیلی که به پاس ربع قرن تلاش های او در حوزه ادبیات دفاع مقدس در ساری برگزار شد، ادبیات پایداری را ابزاری قدرتمند برای انتقال فرهنگ ما به دنیا دانست.
تجلیل از گلعلی بابایی، در طرح «چهل قلم» استان مازندران

به گزارش لیزنا، گلعلی بابایی صبح امروز (دوشنبه 24 دی ماه) در طرح «چهل قلم» استان مازندران با بیان اینکه دفاع مقدس، سرداران و نظریه پردازان خود را از میان سربازان بدون آموزش پیدا کرد، اظهار داشت: بنده با ثبت خاطرات روزنوشت در دوران دفاع مقدس فعالیت خود را آغاز کردم و هرگز فکر نمی کردم روزی به این سطح از ثبت آثار دفاع مقدس ورود کنم و خوشحالم از اینکه توانستم در این راه پرافتخار وارد شوم.

وی افزود: من با نوشتن این کتاب ها سعی کردم این پیام را برای همگان داشته باشم که اگر به حماسه ها و اسطوره های شاهنامه فردوسی افتخار می کنیم، اسطوره های بی مانندی را در همین دوران درک کرده ایم که شناخته شده نیستند اما انسان هایی بزرگ برای معرفی هستند که باید برای شناساندن آنها تلاش کرد.

سردار گلعلی بابایی با اشاره به وجوه مختلف شخصیت و زندگی شهدا، گفت: اگر نامه های شهدا به همسرانشان را بررسی و از آنها کتاب هایی تدوین کنیم، بهترین کتاب ها را برای ارائه یک سبک زندگی مطلوب اسلامی خواهیم داشت و ثابت می کنیم که شهدا بریده از زندگی نبودند و به همسر و فرزندان و خانواده شان علاقمند بوده و با همین دلبستگی توانستند به وصال الهی برسند.

وی با تاکید بر اینکه شهدا، همه ناملایمات جنگ را برای به سرانجام رساندن مطلوب آن تحمل کردند، بیان داشت: ادبیات دفاع مقدس می تواند بسیاری از مشکلات و ناملایمات اجتماعی را برطرف کند و سبک زندگی مطلوبی را رواج دهد که مورد پذیرش جامعه هم باشد.

بابایی با اشاره به ترجمه کتاب های دفاع مقدس از جمله ۳ اثر خود به زبان عربی، اذعان داشت: استقبال بی نظیر مردم از کتاب های دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب بیروت، نشان داد که تا چه اندازه ادبیات پایداری، ابزاری قدرتمند برای انتقال فرهنگ ما به دنیاست و می تواند در تقویت جبهه مقاومت موثر باشد.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس در پایان اظهار داشت: امیدوارم خانواده های شهدا از ما راضی باشند و توانسته باشیم در ثبت و انتقال فرهنگ جهاد و مقاومت، تأثیر بگذاریم.

 آئین تجلیل از سردار گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر برجسته ادبیات پایداری با عنوان «چهل قلم» به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، صبح امروز (دوشنبه ۲۴ دی ماه) با حضور سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان، آرزو ولیپور مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران، حجت الاسلام سید ولی هاشمی، کارشناس ارشد ادبیات پایداری، جمعی از رزمندگان دفاع مقدس، خانواده های شهدای مدافع حرم، کتابداران و علاقمندان به ادبیات پایداری در ساری برگزار شد.

آرزو ولیپور مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران در این مراسم با بیان اینکه ویژگی شاخص سردار گلعلی بابایی، هم نفسی و همراهی با شهدای دفاع مقدس و شهدای جبهه مقاومت، همچون سردار شهید حسین همدانی است، اظهار داشت: همین ویژگی است که قلم او را جاودان و پویا کرده است و این افتخاری برای ایشان است که همزمان با اسلحه ای که در دست داشت، قلم را هم در دست گرفت و شروع به ثبت وقایع و خاطرات دفاع مقدس کرد.

وی با بیان اینکه سردار بابایی، تاریخ مجسم و گنجینه خاطرات دفاع مقدس است، به تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب همپای صاعقه اشاره کرد و گفت: اصطلاح نیوشیدن مطالب کتاب از سوی مقام معظم رهبری بسیار جای تامل دارد و امیدواریم تشویقی برای همگان باشد که از این کتاب ها بیشتر بهره مند شوند.

ولیپور افزود: مقام معظم رهبری در جایی دیگر در مورد کتاب ضربت متقابل فرموده اند: «از این کتاب می توان ۲۰ رمان نوشت» و این نشان می دهد در حوزه ادبیات پایداری چه اقیانوس بی کرانی وجود دارد که هنوز به آن ورود نشده است و باید اصحاب قلم، از گلعلی بابایی الگو بگیرند و وارد این میدان مجاهدت شوند.

در ادامه حجت الاسلام سید ولی هاشمی، در سخنانی اظهار داشت: جنگ ها تمام شدنی اند اما آنچه که پس از شروع جنگ، آرام آرام خلق شده و خودنمایی می کند، ادبیات برخاسته از جنگ است؛ این ادبیات معمولا با شلیک اولین گلوله به دنیا می آید، در دوره جنگ رشد می کند و در پایان جنگ ها به بالندگی و تکامل می رسند.

وی افزود: ادبیات جنگ اگر با تجربه توأم باشد، موفق تر است و این موضوع را می توان در آثار تولستوی که افسر توپخانه بود و یا آثار میخائیل شولوخوف، آندره مالرو و اریش ماریا رمارک به خوبی یافت.

این نویسنده ادبیات پایداری با بیان اینکه ادبیات پایداری ما برگرفته از ادبیات شفاهی شیعه است، بیان داشت: این ادبیات محصول منابر، تکایا، روضه، زیارتنامه و حتی ادعیه است، به خصوص ادبیات مرتبط با انقلاب اسلامی که می توان با مراجعه به شعارهای آن زمان، این مطلب را اثبات کرد.

حجت الاسلام هاشمی به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «ادبیات مقاومت، ما را از ادبیات وارداتی و ترجمه بی نیاز ساخت» اشاره و تاکید کرد: ادبیات مقاومت چه از سوی مردم خلق شود و چه از سوی هنرمندان یک جامعه، مخاطبانی جز توده مردم ندارد و جذابیت کار گلعلی بابایی هم به همین خاطر است که واقعیت جنگ را نشان می‌دهد و با صداقت با مردم سخن می گوید.

وی در پایان با قدردانی از قلم فرسائی سردار بابایی در حوزه دفاع مقدس، آثار وی را حاصل تجربه شخصی وی از جنگ دانست و گفت: آثاری که او آفرید حدفاصل و حلقه وصلی است بین آثاری که از درون دود و باروت نقش بسته بودند و آثاری که باید مورد توجه نسل‌های بعد قرار می‌گرفت و آن دود و باروت را به نسل‌های بعدی معرفی کرد.

سردار عبدالله ملکی، مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس هم در سخنانی به رزمنده و نویسنده بودن گلعلی بابایی اشاره کرد و اظهار داشت: برای او دفاع مقدس تمام نشده است و با همان سرانگشتانی که به سوی دشمن شلیک می کرد، قلمش را برای ثبت وقایع به خدمت گرفت و همچنان در حال دفاع از ارزش ها است.

وی افزود: امروز جامعه ما تشنه معارف دفاع مقدس است و خوشا به حال نویسندگان متعهدی که برای رفع این تشنگی در حال جهاد فرهنگی هستند و امیدواریم نسل جوان با الگوگیری از سردار بابایی و امثال او، به خروش این جریان فرهنگی بپیوندند و این مسیر نورانی را ادامه دهند.

ملکی با اشاره به رشادت های لشگر ۲۵ کربلا از مازندران در دوران دفاع مقدس، از گلعلی بابایی خواست تا برای ثبت آثاری فاخر از لشگر ۲۵ کربلا هم دست به قلم شود و کتاب های ماندگاری را به یادگار بگذارد.

گفتنی است در این مراسم، لوح سپاس علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به سردار گلعلی بابایی اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: