کد خبر: 38403
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 بهمن 1397 - 08:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 دومین نشست صمیمی رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با کارکنان

منبع : روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س)، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در دومین نشست صمیمی با کارکنان، به سؤالات و درخواست‌های آنان پاسخ داد.
 دومین نشست صمیمی رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با کارکنان

به گزارش لیزنا، مجتبی بذرافشان‌مقدم در ابتدای این نشست، به بیان سجایای حضرت فاطمه(س) پرداخت و اظهار داشت: آیۀ تطهیر، با اعلام پاکی ایشان از هرگونه رجس و ناپاکی؛ آیۀ مباهله، با قرار دادن ایشان در کنار رسول خدا(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و حسنین(ع) و اتمام حجت بر مخالفان و سورۀ کوثر با قرار دادن عنوان «خیر کثیر» برای حضرت، نشان‌ از جایگاه والای صدیقۀ طاهره(س) دارند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، همچنین با اعلام اینکه 20 کتابخانه در سطح شهر مشهد و 22 کتابخانه در شهرستان‌ها وابسته به آستان قدس رضوی است و به هموطنان ارائۀ خدمات می‌دهند، از احیای کتابخانۀ این سازمان در هندوستان در آیندۀ نزدیک خبر داد و گفت: به دلیل بُعد مسافت و حساسیت‌های دولت هندوستان، تاکنون کتابخانۀ هندوستان به درستی فعال نشده که پس از سفر چندی‌پیش جمعی از کارشناسان به هندوستان و هنچنین تأکیدات تولیت عظمای آستان قدس رضوی، این کتابخانه نیز در ماه‌های آینده فعال خواهد شد.

بذرافشان‌مقدم همچنین با اعلام اینکه هم‌اکنون 8هزار شیء در موزه درحال نمایش است، از ایجاد ساختمان جدید موزه در جنب صحن کوثر خبر داد که به دنبال این حرکت، موزه از حالت شیء‌محور به موضوع‌محور تغییرکارکرد خواهد داد. وی در ادامه،تفویض اختیار، احترام، صراحت، شفافیت و قابل‌اعتماد بودن را از جمله انتظارات کارکنان از مدیران برشمرد و بیان کرد: مدیران نیز متقابلاً از کارکنان انتظاراتی دارند که در نشست‌های بعدی به این امر نیز می‌پردازیم.

رئیس سازمان یادشده در این نشست از تدوین برنامۀ پنج‌سالۀ سازمان خبر داد و اعلام کرد: براساس سیاست‌های 30گانۀ آستان قدس رضوی که 19 بند آن مرتبط با سازمان کتابخانه‌ها است، برنامۀ پنج‌ساله تدوین شده است و چارت سازمانی نیز در راستای تحقق این اهداف تنظیم شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، از اهمیت مرکز نسخ خطی این سازمان یاد کرد و گفت: مخزن مخطوطات و بخش مرمت آثار، در درجۀ اول اهمیت در سازمان قرار دارد و اغلب، کتابخانۀ آستان قدس را با منابع غنی و ممتاز خطیِ آن می‌شناسند. وی همچنین تأمین منابع چاپی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در اردیبهشت‌ماه از نمایشگاه کتاب تهران بیش از یک میلیارد تومان کتاب چاپی خریداری شده است. وی تأکید کرد: بودجۀ اختصاص‌یافته برای منابع خطی و چاپی از یکدیگر مجزاست و این‌گونه نیست که از بودجۀ منابع چاپی برای خرید نسخ خطی صرف شود.

بذرافشان مقدم، مبحث خادم‌یاران را نیز محور بخشی دیگر از سخنان خود قرار داد و تصریح کرد: خادم‌یاران در سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با عنوان «کانون خادم‌یاران کتاب» در سطح کشور و کتابخانه‌های وابسته فعال شده‌اند و این درحالی است که همکاری خادم‌یاران با این مجموعه‌ها، به معنای بی‌کار شدن کارکنان این سازمان نیست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: