کد خبر: 38670
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 بهمن 1397 - 09:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تجلیل از استاد محمدرضا سرشار در شیراز استان فارس برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس
 آیین تقدیر از محمدرضا سرشار در طرح چهل قلم نهاد کتابخانه های عمومی کشور امروز پنج شنبه در استان فارس برگزار شد و از تازه ترین اثر وی نیز رونمایی شد.
تجلیل از استاد محمدرضا سرشار در شیراز استان فارس برگزار شد

به گزارش لیزنا، آیین تقدیر از محمدرضا سرشار نویسنده و پژوهشگر استان فارس و گوینده محبوب برنامه «قصه ظهر جمعه» به همراه رونمایی از آخرین کتاب این نویسنده، ‌ با شرکت مسئولان استانی، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر امروز پنج شنبه ۱۸ بهمن ماه در شیراز برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در آغاز این نشست با بیان اینکه سرشار ۴۰ سال نام نیک از خود در انقلاب بجا گذاشته است، گفت: برنامه چهل قلم برای تقدیر از نویسندگان برجسته و متعهد برگزار می شود. این برنامه در شیراز نیز با تقدیر از کسی برگزار می‌شود که متعلق به استان فارس است.

روح الله منوچهری با بیان اینکه سرشار بیش از ۱۵۰ کتاب ارزشمند دارد، اضافه کرد: کتاب های محمدرضا سرشار در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، ادبیان انقلاب و نقد از آثار ماندگار ادبیات کشور است.

وی  با بیان اینکه محمدرضا سرشار در قالب طرح کتابخانه‌گردی از سه کتابخانه عمومی شهر شیراز بازدید کرده است، ‌ گفت: حضور ایشان موجب شادمانی اعضا کتابخانه های عمومی شد.

سپس مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: ظهرهای با طراوت جمعه با محمدرضا سرشار و قصه ظهر جمعه، صدای مرد قصه گو و آرامش صدای او با دل ها پیوند می خورد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در ادامه عنوان کرد: قصه های سرشار ما را از همه چیز باخبر می کرد. او با ابزار تربیتی متناسب با مخاطب ایجاد پرسش می کرد

وی افزود: او شنیدن و خواندن را آموخت و محبت را در کودکان و نوجوانان رویاند و کمک کرد رویاهایمان را بسازیم.

سپس مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه مهمترین ویژگی سرشار قصه گویی و صداپیشگی است افزود: اگر قصه نبود انسان دیگرگونه تعریف می شد.

کورش کمالی سروستانی قصه را روایت دین، خدا و مردم دانست و عنوان کرد: استاد سرشار با خوش آوایی بزرگترین عنصر ارتباط یعنی قصه را با صدا همراه کرد تا بخشی از تاریخ شفاهی انقلاب را به ما منتقل و حفظ کند.

در ادامه رییس حوزه هنری فارس با بیان اینکه محمدرضا سرشار معلم حقیقی نسل ماست، به شهر کازرون زادگاه محمدرضا سرشار اشاره کرد و افزود: کازرون شهر عاشق و اندیشه پروری است؛ کازرون سند پذیرش متفکرانه پیام ناب اسلام برای دین مداری است.

وی با بیان اینکه ابواسحاق تبلیغ اسلام را در کازرون آغاز کرد و گفت: به تعبیری طی دو سال ۲۴ هزار کازرونی مسلمان شدند و وقتی به اسلام پیوستند، بالیدند.

کرم الهی ادامه داد: ندای حق طلبی و حق گزینی وقتی از کام امام شنیده شد مردم کازرون از معدود شهرهایی است که سایه می گسترانند.

وی اضافه کرد: به تعبیر رهبری، سرشار حق کبیری بر انقلاب اسلامی دارد؛ جام اندیشه وی از تفکر امام(ره) برخاست. رییس حوزه هنری در پایان قلم سرشار را با نرگس زارهای کازرون مقایسه کرد که در ایران زبانزد است.

محمدرضا سرشار نیز در این مراسم با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پاسداشت یاد شهدای انقلاب، گفت: حال و هوای ما را کسانی باید بدانند که در دوران استبداد پیش از انقلاب بودند.

سرشار وصف حال دوران انقلاب را عجیب دانست و گفت: کسانی که می خواهند وصف حال این روزها را بدانند کتاب در «کوچه باغ های نشابور» شفیعی کدکنی را بخوانند.

وی در ادامه، افزود: آنچه مهم است کارهایی است که از ما باقی خواهد ماند.

خالق کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» علی اکبر کسایی و سید علی اصغر دستغیب را الگوی خود در دوره جوانی عنوان کرد و افزود: برنامه‌های ما در مسجد از جمله در نمایش رادیویی و تبلیغ در روستا از جمله فعالیت های ما بود. برای نسل ما اخلاق، دین و استقلال کشور مسئله بود.

سرشار دموکراسی را پذیرفتن مسئولیت انتخاب دانست و گفت: در این کشور آزادی وجود دارد و باید با رعایت و انصاف این گونه باشد؛ انقلاب به ما زندگی دوباره بخشید.

وی در ادامه بخشی از داستان «هنرستان» با عنوان «هستم اگر می روم» را که بر اساس خاطرات دوران تحصیل خود در هنرستان آیت الله طالقانی شیراز نوشته شده، برای حاضرین خواند

نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان در بخش دیگری در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس طرح چهل قلم را قدردانی از اهالی قلم دانست و گفت: هر گونه قدردانی مشوقی برای هنرمندان است. انسان وقتی احساس کند، قدر کارش شناخته می‌شود، انگیزه بیشتری برای ادامه پیدا می‌کند.

سرشار با تأکید بر اینکه در زمینه نوشتن برای کودکان باید وارد عالم کودکی شد، گفت: نویسنده کودک باید بداند که کودکان چگونه به دنیا نگاه می‌کنند. داشتن تجربه از کودکی، نشست و برخواست با کودکان و مطالعه درباره کودکی در این زمینه کمک می‌کند.

 در پایان این مراسم از پوستر معرفی «برخی از آثار محمدرضا سرشار» و آخرین اثر این نویسنده با عنوان «مجموعه میزگردهای نقد ادبیات داستانی» رونمایی شد. همچنین ضمن قرائت لوح تقدیر علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این لوح سپاس به محمدرضا سرشار اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: