کد خبر: 38997
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 اسفند 1397 - 11:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست نقد و بررسی کتاب «رویابازی» در تهران برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
 نشست نقد و بررسی کتاب «رویابازی» نوشته مهدی خطیبی با حضور نویسنده اثر در کتابخانه عمومی بسیج شهر تهران برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «رویابازی» در تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا، به همت خدیجه صحرایی، مسئول کتابخانه عمومی بسیج، جلسه نقد و بررسی کتاب «رویابازی» نوشته مهدی خطیبی با حضور نویسنده اثر، فرهاد عابدینی، منتقد و جمعی از علاقمندان در کتابخانه عمومی بسیج تهران برگزار شد.

خطیبی، نویسنده اثر در این نشست اظهار داشت: نخستین دفتر شعر بنده که «ترانه آدم و حوا» نام داشت، در سال ۸۴ به چاپ رسید و «رویابازی» سومین دفتر شعر من است.

وی  ادامه داد: شعر قدرت ویژه‌ای دارد. شعر سلاحی است که برای سال‌ها کاربرد خود را حفظ کرده است. همچنین جنبه استشهادی داشته و در کشور ما جایگاهش ویژه است که متاسفانه با کم توجهی مسئولان و رشد شبکه‌های اجتماعی آسیب دیده است.

خطیبی افزود: تغزل‌های این کتاب را صادقانه بیان کرده‌ام. این کتاب به بیان واقعیت‌های زندگی می‌پردازد. مخاطب می‌تواند هر برخوردی با شعر داشته باشد. دو نوع خواننده وجود دارد؛ خواننده‌ای که به دنبال لذت است و خواننده‌ای که متن را می‌خواند و مشکلات را بررسی می‌کند.

خطیبی با بیان اینکه شعر توضیح‌پذیر نیست، اظهار کرد: این مجموعه برای جوانان سروده شده و تغزلی زمینی است و مناسب سن گروه نوجوان نیست.

خطیبی به تئوری واکنش خواننده اشاره کرد و ادامه داد: برای درک متن باید به همه آنچه آورده شده است، دقت کرد. از سویی تربیت ذهن برای فهم شعر مدرن لازم است. حافظه شعری گاه بر تجربه شعری ارجحیت دارد. وقتی با شعر جدیدی روبه رو می‌شویم، نمی‌توانیم ساختار آن را بشکنیم. گاهی نیز در شعر مدرن از ناتوانی سخن گفته می‌شود.

وی اظهار کرد: تنها چیزی که برای افسردگی و تنهایی افراد می‌شناسم و معرفی می‌کنم، خانواده است. گاه اسم خاص را در اشعار استفاده کردم. استفاده از نام خاص گاه بیان کننده یک مفهوم خاص نیست و شاعر می‌خواهد معشوقی جدید و نه تکراری بیافریند.

در ادامه فرهاد عابدینی، منتقد نشست نیز عنوان کرد: دنیای شاعران با افراد دیگر متفاوت است. شاعران حساس‌ هستند. شاعر در کتاب رویابازی تا حدودی پیچیدگی رویا را به زندگی واقعی وارد کرده است. این کتاب با غزلی در ابتدا شروع می‌شود و با غزلی دیگر در خاتمه، پایان می‌یابد و شعر آزاد در متن آن دیده می‌شود.

نشست نقد و بررسی کتاب «رویا بازی» با تقدیر از نویسنده و منتقد اثر به کار خود پایان داد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: