کد خبر: 39144
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 اسفند 1397 - 11:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان میزبان گردشگران فرهنگی شدند

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان
 همزمان با اجرای طرح کتابخانه گردی، مسئولان و مردم هرمزگان در کتابخانه های منتخب حضور یافتند و با خدمات کتابخانه های عمومی آشنا شدند.
کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان میزبان گردشگران فرهنگی شدند

به گزارش لیزنا، علی مشتاقی، رئیس شورای اسلامی روستای خالدین با حضور در کتابخانه عمومی محمد رسول الله (ص) بیان کرد: کتابخانه گردی، مسیر مهمی برای معرفی کتابخانه های عمومی به مردم است و اجرای چنین طرح هایی در کشور باعث حضور بیشتر مردم و مسئولان در کتابخانه های عمومی می شود.

وی حضور دانش آموزان و مردم روستای خالدین را در کتابخانه های عمومی با اهمیت دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه مردم این روستا بر صحبت کردن به زبان فارسی تسلط کامل ندارند، کتاب خواندن باعث می شود گنجینه لغات آنان افزایش یابد و به این ترتیب فارسی را به صورت راحت تر و روان تر صحبت کنند.

وی آیین کتابخانه گردی را نوعی دورهمی مطالعاتی و فرهنگی دانست و افزود: اجرای برنامه های فرهنگی و جنبی در کتابخانه های عمومی باعث جذب افراد به این مراکز خواهد شد.

 

حضور والدین در کتابخانه‌ها، باعث نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در فرزندانشان می شود

علی عدالتی، معاون مدرسه فلسطین روستای خالدین ضمن حضور در کتابخانه عمومی محمد رسول الله (ص) شهرستان قشم بیان کرد: حضور دانش آموزان و مسئولان در آیین کتابخانه گردی باعث آشنایی آنان با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی خواهد شد و آنان را با منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی و خدمات قابل ارائه در این مراکز آشنا خواهد کرد و آشنایی سبب ترویج فرهنگ کتابخوانی خواهد شد.

وی بر اهمیت نقش خانواده در نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی تأکید کرد و ادامه داد: والدین همواره به عنوان الگوهای رفتاری نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند.

عدالتی افزود: بی شک اولین عامل و یکی از مهم ترین عوامل موثر در ترویج فرهنگ کتاب خوانی، والدین هستند. وقتی پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از زمان خود را به خواندن و مطالعه اختصاص دهند، کودک و نوجوانی نیز می آموزد که مطالعه را از امورات ضروری زندگی قرار دهد.

 

خرسندم که امسال میزبان کتابخانه گردی هستیم

موزه احمد زاده، دهیار روستای برکه دوکا با حضور در کتابخانه عمومی خاتم الانبیا پارسیان بیان کرد: خرسندم که امسال، روستای برکه دوکا صاحب یک مکان فرهنگی ارزشمند شده است و وجود یک کتابخانه با کتابداری بسیار ساعی و کوشا، مقدمات برگزاری آیین کتابخانه گردی را در این روستا فراهم کرده است.

احمدزاده از مسئولان خواست که از اجرای این طرح حمایت کنند و با حضور در کتابخانه‌های عمومی به بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی بپردازند و در راستای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند.

وی از اثرات نیکوی حضور دانش آموزان در آیین کتابخانه گردی یاد کرد و افزود: حضور دانش آموزان به همراه معلمان خود باعث مأنوس شدن دانش آموزان با محیط کتابخانه و کتاب خواهد شد و کتابداران با معرفی خدمات کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در جذب آنان به این مکان فرهنگی اثرگذار باشند.

 

کتابخانه های عمومی، زبان فارسی روان را تسهیل خواهند کرد

محمد مجیدی، رئیس شورای اسلامی روستای برکه دوکا با حضور در آیین کتابخانه گردی بیان کرد: کتابخانه‌ علاوه بر اینکه گنجینه‌ای از دانش است، مکانی برای گردهمایی مردم برای تبادل فکر و اندیشه محسوب می شود؛ بالاخص کتابخانه‌های روستایی که به عنوان تنها پایگاه فرهنگی در سطح روستا به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی ادامه داد: حضور اقشار مختلف جامعه در کتابخانه‌های عمومی آشنایی آنان با شیوه‌های درست مطالعه و تفکر صحیح را به دنبال دارد و اجرای آیین کتابخانه‌گردی باعث می‌شود تا مردم بدانند چنین مکان ارزشمندی وجود دارد و می‌توانند به عنوان یک پایگاه فرهنگی با آن ارتباط برقرار کنند.

مجیدی نقش آموزش و پرورش را در ترویج کتابخوانی بسیار مهم دانست و ادامه داد: آیین کتابخانه‌گردی باعث آشنایی دانش آموزان با این مکان مقدس فرهنگی می شود و آموزش و پرورش باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که دانش آموزان فرصتی را در کتابخانه ها بگذرانند و حتی برخی از کلاس ها در این مراکز برگزار شود

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: