کد خبر: 39195
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 اسفند 1397 - 09:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اهدای رسائل فلسفی-عرفانی به قدمت قرن 12 به کتابخانه آستان قدس رضوی

منبع : روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
مجموعه‌ای ارزشمند از رسائل فلسفی-عرفانی از مؤلفین مختلف که قدمت آن به قرن دوازدهم برمی‌گردد، توسط زوج تهرانی به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.
اهدای رسائل فلسفی-عرفانی به قدمت قرن 12 به کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، مجموعه‌ای ارزشمند از رسائل فلسفی-عرفانی از مؤلفین مختلف، به دست «محمد حسین سیاح»، شهروند تهرانی و نسخه‌ای قدیمی از کتاب لغت عربی به فارسی «نصاب الصبیان» به دست «ناهید حاج عباسی» وقف کتابخانۀ مرکزی حرم مطهر رضوی شد که قدمت این نسخه‌ها به حدود 350 سال قبل برمی‌گردد.

محمد حسین سیاح که خود مجموعه‌دار نسخ خطی است، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در دانشگاه رشتۀ روانشناسی خوانده‌ام و در حال حاضر طلبۀ حوزۀ علمیه هستم؛ به همین سبب در مباحث مختلف علوم دینی و معارف اسلامی، معرفت نفس، ادبیات و عرفان، پژوهش می‌کنم و در این راستا، با مراجعه به بسیاری از گنجینه‌های کتب خطی، از منابع ارزشمند آن‌ها بهره می‌برم.

وی افزود: گاهی پیش آمده نسخۀ نفیسی را در دست افراد سودجود دیده‌ام که به‌راحتی آن را خرید و فروش می‌کنند و حتی گاهی این نسخه‌ها از این طریق، سر از خارج کشور درمی‌آورد.

وی با بیان این‌که بسیار برایم دردناک است که این نسخه‌های ارزشمند تلف شود یا به دست نامحرمان بیفتد، ادامه داد: در چنین مواردی، تا آنجا که در توان مالی‌ام بوده، این نسخه‌ها را در راستای حفظ میراث مکتوب ملی، از این افراد خریداری کرده و آن را به مرکزی مطمئن مانند کتابخانۀ حرم مطهر رضوی تقدیم می‌کنم.

این پژوهشگر علوم دینی با ابراز این‌که در حال حاضر نسخه‌های خطی ارزشمندی را جمع‌آوری کرده‌ام که تصمیم دارم به‌زودی آن‌ها را نیز به کتابخانۀ امام رضا(ع) اهدا کنم، آمادگی خود را برای همکاری با مرکز نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی مبنی بر معرفی افراد مجموعه‌دار کتب خطی و جذب منابع کهن خطی اعلام کرد.

این زوج تهرانی در پایان انگیزۀ خود را از اهدای این مجموعۀ نفیس به کتابخانۀ آستان قدس رضوی، عشق امام رئوف دانستند و گفتند: همۀ آرزویمان این است که ناممان در صحن و سرای امام رضا(ع) ثبت شود و در عمری که خداوند به ما عطا کرده، اهدای این نسخه‌ها را توفیقی از جانب خداوند می‌دانیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: