کد خبر: 39332
تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 فروردين 1398 - 10:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان
  استاندار گیلان بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیران در حوزه کتابخانه‌ها تأکید کرده و گفته است: در برخی مناطق متاسفانه علیرغم احداث مدرسه، دانش‌آموزی برای تحصیل در آن وجود ندارد. با استفاده از امکانات و بسترهای موجود و ایجاد مشوق‌های لازم در مسیر تقویت فرهنگ کتابخوانی و کتابخانه‌داری گام برداشته شود.
جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برگزار شد

به گزارش لیزنا، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان روز چهارشنبه (۲۱ فروردین) به ریاست مصطفی سالاری، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان؛ پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ ارسلان زارع، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار؛ علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار؛ هوشنگ عباسقلی زاده، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان؛ ساحره میرسیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری؛ مونا ابروفراخ، مدیرکل امور اجتماعی استانداری؛ فاطمه رفیعی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان؛ میرشمس مومنی زاده، فرماندار شهرستان رشت؛ ماکان پدرام، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان؛ فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ روزبه رحمانیان، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛ محمدحسن عاقل منش، رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت و مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان؛ زهرا بدن آرا و مجتبی رمضانی، معاونان توسعه کتابخانه ها و همکاری ها و اداری و مالی و مسئولان و کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی استان در استانداری گیلان برگزار شد.

مصطفی سالاری، استاندار گیلان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه برای رشد و توسعه همه جانبه باید متناسب با شرایط و براساس واقعیت‌ها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود، افزود: تمایل به احداث ساختمان بیش از پرداختن به اهداف و فعالیت‌های اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد و این محدود به مجموعه کتابخانه‌های عمومی نیست.

مصطفی سالاری به وجود تعداد زیادی از مدارس بلااستفاده در سطح استان اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی مناطق متاسفانه علیرغم احداث مدرسه، دانش‌آموزی برای تحصیل در آن وجود ندارد.

وی اداره کل اقتصاد و دارایی را موظف به تهیه لیستی از ساختمان‌های در حال فعالیت، بلااستفاده و متروکه موجود در دستگاه‌های اجرایی استان کرد و اظهار داشت: هیچ دستگاهی مالک خاص اموال عمومی کشور نیست و با مصوبه شورای برنامه‌ریزی امکان استفاده از ساختمان‌های بلااستفاده برای دستگاه های دیگر وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت استفاده بهینه از منابع، بناها و ساختمان‌های موجود تأکید و تصریح کرد: با هرگونه ساخت و ساز جدید مگر در موارد ضروری و اجتناب ناپذیر، مخالف هستم.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه از امکانات و بسترهای موجود باید در مسیر تقویت فرهنگ کتابخوانی استفاده شود، گفت: در سال ۹۸ اولویت تخصیص اعتبار با ۲ کتابخانه‌ در دست احداث با پیشرفت ۹۵ درصدی و یک کتابخانه با پیشرفت ۵۰ درصدی است.

سالاری افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف شده ضوابطی را تعیین کند تا تخصیص منابع در کمیته‌های برنامه‌ریزی، مبتنی بر اثربخشی اعتبارات، جلوگیری از هزینه‌کردن بی جهت و براساس اولویت مردم باشد.

استاندار گیلان بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیران در حوزه کتابخانه‌ها تأکید کرد و گفت: در حوزه نوسازی مدارس و بخش سلامت، تجربه موفقی در استفاده از خیران را شاهد بودیم که باید به احداث، مرمت و تجهیز کتابخانه‌ها نیز تسری پیدا کند.

اقدامات تبلیغی در جهت ترویج کتابخوانی باید به صورت مستمر انجام گیرد

وی  افزود: در جذب خیران علاقمند به فعالیت در احداث، مرمت و تجهیز کتابخانه‌ها باید دقت شود تا تمامی اقدامات از محل منابع آنان انجام گیرد و هزینه‌های جدید برای دولت تحمیل نشود.

مصطفی سالاری خاطرنشان کرد: از ظرفیت کتابخانه‌های موجود در مدارس که قابلیت استفاده ۲ منظوره برای دانش‌آموزان و عموم مردم را در بازه‌های زمانی متفاوت دارد نیز استفاده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان ترویج استفاده از کتابخانه‌های الکترونیکی را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: کاربرد کتابخانه‌های سیار در سطح روستاها بیشتر در حوزه امانت‌دادن کتاب است و استفاده از کتابخانه‌های الکترونیکی دسترسی به کتاب را برای روستاییان تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات تبلیغی در جهت ترویج کتابخوانی باید به صورت مستمر انجام گیرد افزود: در برگزاری جشنواره‌ها باید مشارکت مردمی و انعکاس مطلوب رسانه‌ای به صورت گسترده انجام گیرد.

وی همچنین شهرداری‌ها را ملزم به انجام وظایف قانونی خود نسبت به کتابخانه‌های عمومی و ترویج فعالیت‌های کتابخانه‌ای کرد.

اجرای طرح «بهارمهربانی» و جمع آوری کتاب و محصولات فرهنگی اهدایی مردم برای مناطق سیل زده کشور

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در این نشست در گزارشی از روند صعودی شاخص های کتابخانه ای در استان در مقایسه با سال های گذشته خبرداد و گفت: سرانه مطالعه گیلانی‌ها در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ در شاخص عضویت ۱۷.۵درصد، امانت کتاب ۳۶ و در شاخص منابع کتابخانه ای رشد ۲ درصدی داشته است.

پریسا کرمی همچنین برگزاری ۲۳۰۰ برنامه فرهنگی در سال گذشته با مشارکت دوستداران کتاب و کتابخوانی را در جذب مخاطب مهم عنوان کرد و گفت: برگزاری بیش از ۳۰۰ نشست کتاب خوان کتابخانه ای، ۱۶۰ نشست کتاب خوان دانش آموزی، ۳۰ نشست کتاب خوان ویژه، ۵۷۰ کارگاه آموزشی، ۶۰۰ دوره آموزشی قصه گویی، ۵۵ نشست نقد و رونمایی کتاب در کتابخانه های عمومی، ۵۸۰  نمایشگاه کتاب در مناسبت های مختلف و  ۶کارگاه تخصصی ویژه کارکنان مجموعه کتابخانه های عمومی از فعالیت‌های اجرا شده در سطح استان بود که به همت و تلاش کتابداران استان به انجام رسید.

کرمی در ادامه یکی از مهم ترین عوامل پویایی کتابخانه ها را حضور دانش آموزان دانست و گفت: با امضای تفاهم نامه همکاری با اداره کل آموزش و پرورش سعی کردیم در جهت تسهیل حضور و عضویت دانش آموزان در کتابخانه ها گام های خوبی برداریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در پایان از اجرای طرح «بهارمهربانی» و جمع آوری کتاب و محصولات فرهنگی اهدایی مردم جهت ارسال به مناطق سیل زده کشور در تمامی کتابخانه های عمومی استان خبرداد و گفت: این طرح ابتکاری از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به صورت همزمان در همه کتابخانه های عمومی در سراسر کشور در حال اجرا است.

در ادامه این نشست معاونان استاندار گیلان و مدیران دستگاه ها به بیان نظرات خود در زمینه های مورد بحث پرداختند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: