کد خبر: 16202
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 مرداد 1393 - 18:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

چرا كتابداران كتابخانه ملي ساكتند؟

   محسن جعفری مذهب
چرا كتابداران كتابخانه ملي ساكتند؟

لیزنا (گاهی دور / گاهی نزدیک 91):محسن جعفری مذهب، عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران: در روزهاي اخير خوانديم كه حدود 500 نفر از اعضاي كتابخانه ملي ايران ضمن نوشتن نامه‌اي به رياست محترم جمهور، به حذف شيفت شب اعتراض نموده‌اند. اعلان تعطيل شيفت شب در ماه گذشته توسط معاون پژوهشي سازمان اعلان و اخيراً توسط معاون كتابخانه ملي سازمان تأكيد شده بود. عجيب است غير از اين دو (كتابدار) مسئول در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، هيچ كتابدار ديگري از اين عمل حمايت نكرده است (يا من نشنيده و نخوانده‌ام). توجيهات دو معاون مذكور هم بيش از آنكه درباره وظايف ذاتي كتابخانه ملي باشد به هزينه‌هاي اضافي و بيجاي شيفت شب برمي‌گشت كه در زمان حال بسيار تأثير گذارتر است.

 

زماني كه در زمان دو رياست سابق سازمان، كتابخانه ملي ايران از كتابخانه مادر و ملي و سياستگذار به قرائتخانۀ معمولي تبديل شد و سيل جوانان محتاج مطالعه براي كنكور به كتابخانه ملي سرازير شد مسئولين سازمان اصلاً نگران امروز نشدند و معترضان به تبديل كتابخانه ملي به كتابخانه عمومي و قرائتخانه (به تعداد انگشتان يك دست از جمله من) مغضوب قرار گرفتند. زماني كه يادداشت «كتابخانه و قرائتخانه عمومي شبانه روزی عباس آباد» را نوشتم كسي از من حمايت نكرد و زماني كه اعضا اتحاديه تشكيل دادند يادداشت «اتحاديه اعضاي كتابخانه و قرائتخانه عمومي شبانه‌روزی عباس آباد» را نوشتم و اخطار كردم به زودي اين‌ها عزل و نصب رئيس سازمان را خواهند خواست كه ظاهراً اكنون مي‌خواهند. آن زمان كه آن بدعت‌ها در نابودي اساس سازمان ايجاد شد كتابداران سازمان (غير از همان انگشت‌شمار) ساكت بودند و امروز كه شايد قدمي در احياي وظايف اساسي سازمان برداشته ميشود باز هم ساكتند.

 

از نويسندگان نامه انتظار چنداني نداريم كه عوام خواهان خدمات بيشترند و پول يارانه را بر سرمايه‌گذاري زيربنايي ترجيح مي‌دهند. اما عجيب است كه مدعيان كتابداري سازمان ساكتند. بعضي وقتها فكر مي‌كنم شايد حق بعضي‌ها باشد كه اين بلاها سرشان مي‌آيد!

برچسب ها :
پيمان
|
Iran
|
1393/05/20 - 16:27
0
3
كتابدارن ساكت هستند براي اينكه اساتيد آنها هم ساكت هستند.مديران آنها نيز ساكت هستند. قدرت ندارند براي اينكه كتاب نميخوانند و سواد كافي ندارند. شما واقعا توقع داريد كه كتابداران كتابخانه ملي به اين مسائل فكر كنند؟ آنها فعلا نشان داده اند كه همه ي فكر و ذكرشان و زندگي اشان رفتن سه روزه به شمال است و مشهد.اينهمه مثلا دكتر كتابداري در كتابخانه ملي هست. از ديوار صدا درمي آيد از اينها نه. شما از اينها توقع داري كه حرف بزند ؟آدم دلش براي شاگردان اينها ميسوزد كه از اينها بايد چيز ياد بگيرند.دكتر جعفري مذهب شما توقع زيادي از اين جماعت خاموش و كم سواد داريد. همه با هم نميتوانند يك نامه بنويسند وپاي آن را امضا كنند. باور كنيد شهامت اينكار را ندارند. نه زن و نه مردشان.نه مدير و نه كارمندشان.دركتابخانه ملي به اندازه تعداد انگشتان دو دست شايد افرادي ببينيد كه شهامت دارند براي همين در دوره قبل رييسش همه جوره تاخت. حالا شما به كارمندان گفتيد ولي بهتر بود از مديران هم ميپرسيديد و ميديدي كه آنها هم توانايي ندارند. دكتر جعفري مذهب شما آب به خانه مورچگان ريختيد.
کتابدار کتابخانه
|
Iran
|
1393/05/18 - 11:52
1
8
سلام
نه من سواد اطلاعاتی زیادی دارم نه توانم بالاتر از رئسای نهاد یا کتابخانه ملی است ولی در حد سواد خودم میگم که هر کتابخانه ای نیاز به قرائت خانه دارد ولی کتابخانه ملی رسالتی متفاوت دارد کتابخانه ملی مرکز جمع آوری اطلاعات و به نوعی مرکز اطلاعات علمی و پژو هشی است بهتر نیست سیاستی چیده شود که بخش قرائت خانه کتابخانه های عمومی فعال تر شود
ناشناس
|
Iran
|
1393/05/17 - 09:56
0
8
همانطور كه مي دانيد، اين رسم غلط درزمان زعامت آقاي [...]. در آن زمان تعداد از همكاران به اصطلاح كتابدار ما براي هر دليلي به حلقه قدرت نزديك بودند و به اصطلاح به عنوان بازوي كارشناسي عمل مي نمودند و اعمال و كردار و گفتار و افكار آقاي [...] را هرچه بود تاييد مي كردند. كساني كه در عرض كمتر از يك ماه 150000 كتاب دپويي مخازن را بدون هيج كونه كار كارشناسي در قفسه ها قرار دادند و آن را يكي از افتخارات خود قلمداد كردند. كساني كه رياست يك كارشناس كشاورزي را بر مديريت كتب خطي و نادر كتابخانه ملي تاييد كردند. طنز روزگار اينجاست؛ حالا كه عزم رياست و مسئولين وقت كتابخانه بر براندازي اين رسم غلط است، همين همكاران محترممان در تاييد رويه جديد مطلب مي گذارند و از رياست و معاونت سازمان تشكر ميكنند كه در پي برداشتن شيف شب هستند. سوالي كه براي بنده و برخي از همكاران به وجود آمده اينجاست كه چطور مي شود يك "انسان" در كمتر از يك سال دو تصميم كامل متعارض در يك حوزه را تاييد نمايد و نام خود را "كارشناس" در آن حوزه بگذارد.
روشن
|
Iran
|
1393/05/16 - 18:32
4
1
خانم نادر منش:
استدلال لول معاونين كتابخانه ملي، عدم صرفه اقتصادي بود.
البته بعدا روابط عمومي سازمان به مسئله اصلي پرداخت
پاسخ ها
روشن
| Iran |
1393/05/16 - 23:06
سركار خانم
مقصود يادداشت اين بود كه چرا كتابداران كتابخانه ملي ساكتند (مگر مسئولين كتابدار كه نميتوانند ساكت باشند).
ممكن است بفرماييد چند تن از كتابداران كتابخانه ملي در بحث عطف شركت كرده اند؟
سمیرا نادر منش
| Iran |
1393/05/16 - 21:00
جناب روشن : با یک جستجوی ساده به مطالب زیادی در تایید نظر من می رسید : یکی در همین لیزنا
http://www.lisna.ir/Talk/15881-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
و دیگری در عطف که مفصلا به آن پرداخته اند
http://www2.atfmag.info/
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/16 - 09:47
0
6
به همان علتی ساکتند که کتابداران کتابخانه های عمومی!
حقوق و مزایا بزرگترین مشکل ماست
مشکلات دیگرمان بیشتر و فنی تر است
كتابدار
|
Iran
|
1393/05/16 - 08:58
0
12
اين تازه اولش ،چرا چون جامعه كتابداري داره ترسو، عافيت طلب واساتيد فقط دغدغه حقوقشون ،رتبه علمي و همايش را دارند و آيندگان هيچ اهميتي ندارد .شايد خيلي ها به من اعتراض كنند كه اينگونه نيست ،من فقط يك نمونه نام ميبرم چرا زمان مديريت پيشين كه كتابخانه تخصصي كتابداري تعطيل شد از هيچ جا ما صداي اعتراض نشنيديم چرا اساتيد دانشگاه هاي معتبر اعتراض نكردن چرا از هيچ جا حتي يك نامه نوشته نشد كه همه اساتيد و حتي دانشجويان زير آن را امضا و به يك جاي معتبر ارسال شود.چرا انجمن كتابداري كه در قلب كتابخانه ملي اتاق داره حمايتي جانانه نكرد ……خيلي چراهاي ديگر ……
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/05/17 - 14:25
حرف حق جواب نداره، اعتراضم نداره. کاملا درست میفرمایید. بلایی که سر نهاد اومد رو چرا مثال نمیزنید؟ مگه کسی کاری کرد؟
سمیرا نادر منش
|
Iran
|
1393/05/16 - 06:25
0
3
استاد عزیز
با نظر شما کاملا موافقم . ما کتابداران باید تحرک بیشتری از خود نشان دهیم و منفعلانه عمل نکنیم . اما من شاهد بودم که به این دو مورد تاحدودی قبلا توجه شده بود :
---- در مصاحبه ها و گفتگوهای معاونین محترم سازمان بحث وظیفه ذاتی سازمان پرداخته بودند.
----- در یک شماره عطف استادانی مثل دکتر خسروی دکتر فتاحی دکتر افشار و... به این مساله توجه کرده بودند و توضیخات مبسوطی داده اند .
علي نيا
|
Iran
|
1393/05/15 - 18:42
0
11
به عنوان يك كتابدار عرض مي كنم كه وظيفه كتابخانه ملي را خيلي ها عوضي گرته اند. وظيفه اين نهاد ملي اطلاع رساني از مجموعه ملي كشور است نه قرائت خانه اي براي پشت كنكوري هاي ارشد و يا افرادي كه با مقاصد ديگري در مجموعه حاضر مي شوند. تعطيل شيفت شب عملي درست بوده است . اگر كسي اهل مطالعه است تا ساعت ده شب مي تواند كار خود را به انجام برساند
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/05/16 - 08:33
با سلام
شما که این را بگویید کتابدران مظلوم نهاد کتابخانه های عمومی چه بگویند؟!!!!
عبداله زاده
|
Iran
|
1393/05/15 - 16:14
3
9
با تشکر از استاد گرامی وظیفه کتابخانه های عمومی هم تبدیل شدن به قرائت خانه برای کنکور نیست. همه می دانیم رفت و امد برخیها به بهانه ی کنکور چه دردسرهایی برای ما کتابداران دارد کاش سالنها به صورت زوج و فرد در تمام کشور اداره شوند. مدیریت آنها به ویژه در کتابخانه های بزرگ سخت و طاقت فرساست
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/15 - 08:58
1
15
سلام استاد بزرگوار
جمله شما دقیقا درسته، خیلی وقتا حقمونه هرچی سرمون میاد. من کتابدار کتابخانه عمومی هستم. ازتون میخوام اتفاقات رخ داده در ماه های اخیر رو در نهاد پیگیری بفرمایید، مثلا کامنتهایی رو که همکاران ما در همین لیزنا میگذاشتند برای آقای ملک احمدی و اعتراضات از رتن نا حق ایشون و پذیرفتن کسی که 6000 نفر موافق نبودن و الان تعریف و تمجیدها و کلماتی که در وصف ایشون به کار میبرن. بعضی وقتها از انسان بودن خودم بیزار میشم. حرف من قضاوت روی اشخاصی مثل ملک احمدی و مختار پور نیست، حرف من حرفهایی هست که بی اساس زده میشه و حرفهای اساسی که یا زده نمیشه یا استمرار نداره.انگار جماعت ما چیزی در مغزشان به صورت ایدار شکل نگرفته، هر صبح که بلند میشند همه افکار و عقاید و باورها و همه چیزشان همین امروز و بنا به اتفاقات همین امروز شکل میگیره.حقمونه هرچی سرمون میاد.
کتابدارمعلق
|
Iran
|
1393/05/15 - 08:40
2
5
راحلش آسان است یک قرائت خانه بزرگ ایجاد بشه غیر کتابخانه ملی -اخه این مدیریت میخواد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: