کد خبر: 20396
تاریخ انتشار: شنبه, 13 تیر 1394 - 11:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

صدای هیس کتابدار مدرسه

آزاد پاکنژاد
صدای هیس کتابدار مدرسه

(لیزنا، گاهی دور/گاهی نزدیک ۱۲4):آزاد پاکنژاد، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور مشهد :

 

برخورداری از کودکی شاد و آرام، دغدغه و آرزوی هر پدر و مادری است. از معدود آثاری که به طور کاربردی، بسیار صمیمی و با نثری روان برگرفته از دغدغه های یک متخصص اطفال در این زمینه نگارش یافته، کتابی با عنوان «چگونه کودکی شاد و آرام داشته باشیم» از دکتر هاروی کارپ[1] (متخصص اطفال) با ترجمه لعیا موسائی است. تاکید اصلی این اثر، پرداختن به موضوعی است که چندان به طور جدی مورد توجه واقع نشده است: آرام سازی نوزادانی که به ویژه در سه ماهه اول فراوان جیغ می کشند و گریه می کنند. ایشان به عنوان راهکاری عملی با اتکا به تحقیقات شخصی و مطالعه و بررسی این امر در جوامع مختلف دنیا، بهترین راهکار را جهت آرام سازی کودکانِ جیغ جیغو، شبیه­سازی شرایط رحم مادر برای نوزاد عنوان می کند و پس از قنداق کردن و تکان دادن -با شرایط خاصی که مولف در نظر دارد- سومین مرحله و یکی از اصلی ترین مراحل آرام سازی را، مهارت در ایجاد صدای "ش ش ش" برای نوزاد بیان کرده است. به عقیده وی این صدا دقیقا همان صدایی است که جریان خون داخل رحم مادر در طور دوران بارداری برای نوزاد ایجاد کرده است و با شنیدن آن خیلی سریع به آرامش می رسد و گریه و جیغ را فراموش می کند.

 

جالب اینجاست که ایشان در زیر سرتیترِ «چرا صدای "ش ش ش" کودک شما را آنقدر خوشحال می کند؟» و در زیر عنوان فرعی آن «روزی روزگاری... چگونه والدین در زمان ها و جوامع دیگر از صدای هیسسسس[2] استفاده می کرده اند»، اینگونه نوشته اند: «آیا به یاد می‌آورید کِی [چه وقتی] کتابدار مدرسه به شما هیس گفت؟ ... همه انسان ها برای گفتن ساکت باش، به یکدیگر هیس می‌گویند...» و در ادامه جایی که نحوه گفتن "ش ش ش" را در گوش نوزاد آموزش می دهد، اینگونه قید کرده اند: «بلافاصله صدای هیس س س را بالا ببرید تا به سطح گریه کودک برسد. سعی کنید مثل عصبانی‌ترین کتابدار دنیا به نظر برسید... این صدا به گوش یک کودک صدایی محبت آمیز است». هنر مولف در نگارش این سطور در آنجا پیداست که صدای آرام بخش هیس را قبل از هر مثال دیگری، از زبان کتابدار دلسوز مدرسه به تصویر می کشد و این، نقطه عطف مدرسه و این اثر است. و این امر حاکی از فرهنگی پیشرفته مبتنی بر عادت به مطالعه و توجه به اهمیت و جایگاه کتاب، کتابخانه و کتابدار در نظام آموزشی محل زندگی مولف است.

 

اما در محیط آموزشی ما، پدیده ها اندکی وارونه­اند. از طرفی محیط کلاس به سانِ پیست دومیدانی است که یادگیری فوت و فن تست زنی، محک زیرک بودن است و پرورش سبک زندگی، عشق به علم و مهارتهای تفکر و اسلوب درست رشد و تعالی انسان­مدار چندان در اولویت نیست؛ و از طرف دیگر پست کتابدار از مدارس حذف می گردد. در کشوری که نگاه ها به قله های صعود علمی بر مبنای نقشه جامع علمی کشور، دوخته شده است، عملا هیچ منطقی برای حذف پست کتابدار نمی توان قائل شد چرا که به مثابه "خشت اول چون نهاد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج"، چنین دورخیزهای علمی، تکیه بر خشت اولِ بسیار محکمی را می طلبد. این امر به وضوح، ناشی از سطحی نگری به مقوله فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و عدم درک درست و عمیق آن است. نظام آموزش و پرورش به دنبال حذف پست کتابدار، به عنوان سرپوش و توجیهی برای این قضیه، کتابچه ای راهنما در قطع جیبی و در حد بسیار پیش پا افتاده و ابتدایی برای مدارس تهیه و ارسال نمود تا معاونان پرورشی پس از مطالعه آن، وظیفه کتابدار را انجام دهند!

 

شاید با گریزی به دهه 1950 بتوان عمق تفاوت نگرش به بنیادهای آموزشی را در جوامع مختلف، بیشتر درک کرد. آن­زمان که شوروی سابق موفق به پرتاب جت به آسمان شد، چندان به مزاق آمریکایی­ها خوش نیامد و اقدامی تاریخی را که آمریکا انجام داد، اسلوب واضحی از اهمیت آموزش ابتدایی و یادگیری مادام العمر نظام آموزش و پرورش در هر کشور را به نشان داد. آمریکایی­ها کل نظام آموزش و پرورش کشور خویش را از بنیان، بازنگری و بازپژوهی نمودند، و نتیجه آنی است که اکنون مشاهده می کنیم.

 

گذری بر پیشینه های متعدد مرتبط با کتابخانه های مدارس نشان می دهد که اکثر اين پژوهشها مواردی نظیرِ هدفهاي كتابخانه، نتايج حاصل از همكاري بين كتابدار و معلمان و راهبردهاي عملي براي اين همكاري را مد نظر داشته اند. يافته‌هاي آنها، همچنين اهميت پيوند برنامه‌هاي كتابخانة مدرسه را با برنامه آموزشي مدرسه مشخص مي‌كند (پریرخ و میرحسینی 1390).

 

گسترش سریع کتابخانه های مدارس، پس از جنگ جهانی دوم به وقوع پیوست. در جوامع توسعه یافته امروزی، پس از تغییر و توسعه نظام های تعلیم و تربیت سنتی، لزوم توجه به کتابخانه و مراکز اطلاعات آموزشگاهی از ضرورت های اجتناب ناپذیر بوده است. نمونه بارز چنین جوامع در کشورهای آسیایی، کشور ژاپن است که در این زمنیه در رأس کشورهای آسیایی قرار دارد. قطعا می توان بین پیشرفت جهان­شمول ژاپن به عنوان کشوری آسیایی و ایجاد کتابخانه های مدارس در آن، رابطه­ای ناگسستنی قائل شد. در بسیاری از کشورها، نظیر استرالیا، مفهوم کتابخانه به عنوان یک واحد آموزشی و کتابخانه مدرسه به عنوان یک مرکز مواد آموزشی، کاملا شناخته شده است. در اغلب کشورهای اروپایی کتابخانه مدرسه توسط نیروی کتابدار-معلم اداره می گردد و آموزش­های خاصی در مراکز تربیت معلم برای معلمان در نظر گرفته می­شود. معمولا معلمان زبان و ادبیات بیشتر در این زمینه می توانند ایفای نقش نمایند. در فرانسه ایجاد کتابخانه مدرسه در سال 1860 به عنوان قانون به مدیران مدارس ابلاغ گردید (سعیدی 1385).

 

پژوهشی که توسط پریرخ و میرحسینی با عنوان «ارزشيابي تحصيلي، نظام نوين آموزش ابتدايي در ايران و جايگاه كتابخانه هاي مدارس در آن: گزارشي از يك پژوهش» با هدف تبیین جایگاه پرورش مهارتهای یادگیری مادام العمر کتابخانه مدرسه در طرح توانمندی نظام آموزشی صورت گرفت، نشان داد که در این طرح جایگاه خاصی برای کتابخانه در نظر گرفته نشده است، ولی از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس، وجود کتابخانه و استفاده از منابع غیردرسی برای پیشبرد آموزش، ضروری است و از طرفی، نتایج مقایسه وضعیت کتابخانه ای مدارس با استانداردهای جهانی نشان داد که این کتابخانه ها به دلیل نداشتن شرایط لازم نمی توانند به تحقق هدف های طرح در نظام آموزشی کمک کنند و همچنین، معلمان و مدیران مدارس، شناخت لازم در مورد هدف های طرح و چگونگی اجرای آن را ندارند. در چشمندازی کلی، این پژوهش نشان داد، طرح فوق، فاقد توانمندی لازم برای پرورش مهارتهای یادگیری مادام العمر در دانش آموزان است.

 

در تحقیقی دیگر با عنوان «بررسی روابط بین ویژگی­های عناصر آموزشی مدرسه با وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی تهران» مشخص شد که بین هیچ­کدام از ویژگیهای مورد بررسی مدیران جامعه با وضعیت کتابخانه مدرسه، رابطه معنی­داری وجود ندارد. بین میزان رضایت کتابدار از کتابخانه مدرسه خود و همچنین بین گذراندن دوره کوتاه مدت کتابداری توسط کتابدار با وضعیت کتابخانه مدرسه، رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. و همچنین بین روش تدریس دبیران با وضعیت کتابخانه مدرسه، رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد (فضیلت و فهیم نیا 1389).

 

پژوهش­های فوق به همراه پژوهش های متعدد دیگری، به وضوح، حقیقت تلخِ ضعف نظام ملی آموزش و پرورش کشور را در راستای رشد دانش مدار و آموزش یادگیری مادام العمر، نشان می­دهند. سوال اینجاست که چرا در جوامع غربی -که شاید چندان به اهل کتاب بودن هم قائل نیستند، وضع به گونه ایست که توجه به کتاب و کتابخوانی و کتابخانه، از بدو رشد و بالندگی کودکانه دانش آموزان مدنظر است به گونه ای که این چنین در متون یک متخصص اطفال نمایان می گردد و آن را تقدیس می کند، در حالیکه در کشور ما به راحتی، پست کتابدار مدارس حذف می گردد.

 

حاصل سخن

دغدغه کتابخانه­های آموزشی و توجه به حضور نیروی متخصص کتابدار در مدیریت آن، در متون متعددی در دهه های پیش نیز مطرح گشته است. اما به رغم همه آنها، کماکان تغییر محسوسی در راستای نتایج آن پژوهش ها صورت نگرفته و در کمال ناباوری، پست کتابدار نیز از آموزش و پرورش حذف گشته است. برای نمونه در پژوهش بهمن­آبادی (1371) با عنوان «جایگاه کتابخانه های آموزشگاهی در نظام جدید آموزش و پرورش» اینگونه اشاره شده است که به رغم تاثیر مهمی که کتابخانه های آموزشگاهی می­توانند در جریان آموزش و پرورش داشته باشند، با کمال تاسف هنوز نقش و وظایف آنها در بدنه آموزش و پرورش کشورمان به درستی تبیین نشده است (بهمن آبادی 1371). در واقع کتابخانه­های آموزشگاهی، عنصری مجرد و جدای از سایر عناصر مدرسه نیست، بلکه با هر یک از اجزاء و عناصر مدرسه ارتباط تنگاتنگی دارد و بر آنها تاثیر می گذارد. تنها حالتی که پیشرفت و ترقی ماندگار را برای کشور ما به ارمغان می­آورد، تحولی ریشه­ای و برنامه ریزی بنیادی بر روی سیستم آموزش و پرورش کودکانی است که آینده­سازان هر جامعه­ای هستند، آنچنان­که تجربه بسیاری از کشورهای برون­مرزی نظیر ژاپن، آمریکا و شوروی این امر را به وضوح نشان داده است. چه زیبا و تاثیرگذار است نقش کتابدارِ متخصص اطلاعاتی که از یک سو خوانش الکترونیکی مبتنی بر موبایل و تبلت و کامپیوتر را در برنامه­های آموزشگاهی در نظر دارد و از دیگر سو، در تعاملی سازنده با معلمان و دانش­آموزان، اهمیت کتابخانه­ و کتاب و پژوهش را از لابلای سطور کتاب، در سطح آموزشگاه، نهادینه می­کند...



[1]. Harvey Karp

[2] البته در نسخه اصلی "ش ش ش" آمده که به علت تطابق با فرهنگ فارسی به هیسسس تبدیل شده است.

برچسب ها :
مهرداد
|
Russia
|
1395/10/16 - 08:52
0
2
درود و سلام بر دوست و همکلاسی قدیمی خودم.من مهردادم همکلاسیت در دانشگاه شهید بهشتی شماره تو واسم ایمیل کن
شیرین
|
Iran
|
1394/04/22 - 16:12
0
3
با سلام و تشکر از آقای پاک نژاد بنده 7 سال سابقه در کتابخانه های آموزشگاهی دارم و متخصص کتابدار و هم با رده سنی کودک هم نوجوان کار کردم...بچه ها بیشتر زمانشون رو در مدرسه هستن و کتابخانه بیشترین تاثیر رو در بالا بردن سطح مطالعه دانش آموزان دارد به شرطی که در کتابخانه باز باشد و کتابدار متخصص باشد.
پاسخ ها
کوثر
| United States |
1394/05/17 - 14:22
کاملا موافقم!
من آرزو دارم کتابدار یک مدرسه دخترانه بشوم.
آزاد پاکنژاد
|
Iran
|
1394/04/19 - 01:32
0
2
ضمن سپاس از نظرات ارزنده دوستان
باید تجربه اعتراض به حذف مقطع کارشناسی رشته و تغییر نام رشته را سرلوحه کار خود قرار دهیم و با حرکتی از پایین به بالا به طور جدی این مسئله را به گوش مسئولان امر برسانیم.
از آنجا که رهبری نیز به امر کتاب و کتابخوانی اهتمام جدی دارند، با چنین حرکت های هدایت یافته از جانب بزرگان رشته و انجمن، قطعا خدمت بزرگی هم به کشور و هم به جامعه علم اطلاعات و کتابداری انجام خواهد شد.
اخیرا برای مدارس دبیرستانی استعدادهای درخشان کارگاه های مختلفی برای آشنایی و انس با کتابخانه و سواد اطلاعاتی، برگزار کردم که بخشی از آن نیز در محیط کتابخانه شماره یک شهرستان سقز انجام گرفت، در طی آن تمامی دانش آموزان و اعضای آموزشی و اجرایی دبیرستان نیز به عضویت کتابخانه درآمدند. طبق سخن یکی از اعضای کتابخانه فوق، "در طی این سال ها، مدرسه مزبور، تنها مدرسه ایست که جهت بازدید و عضویت تمامی دانش آموزان و عوامل اقدام کرده است..."، و این فاجعه ای فرهنگی و اجتماعی است.
پاسخ ها
مهدی رحمانی
| Iran |
1394/04/20 - 18:27
با سلام و احترام
استاد ارجمندم جناب آقای پاکنژاد از حضرتعالی برای نوشته بسیار مناسبتان تشکر می کنم.متاسفانه در کشور ما به مسائل پایه ای در حوزه علمی و فرهنگی توجه زیادی نمی شود. به جای اینکه دانش آموزان را با کتاب و کتابخانه و در نتیجه اینها کتابخوانی انس دهیم می آییم و نقش های مهم را از مدارس حذف می کنیم، ناگفته پیداست وجود یک کتابدار آموزشگاهی بسیار مفیدتر از حضور دانش آموزان در راس کتابخانه ها است. بسیاری از کتابخانه های مدارس را دیده ایم که منابع پرباری دارند اما به دلیل سازماندهی نامناسب و کم توجهی به آنها یا اصلا مورد استفاده قرار نمیگیرند یا به دلیل شیوه های نگهداری نادرست از بین رفته اند. بیاییم هزینه هایی که هر مدرسه سالانه جهت خرید کتاب صرف می کند را محاسبه کنیم و بازخورد آن را در دو صورت با کتابدار و بی کتابدار بررسی کنیم ببینیم واقعا هزینه سودمندی کدام روش بیشتر است. البته شاید چنین پژوهش هایی نیز صورت گرفته است اما متاسفانه در جامعه علمی ما از نتایج پژوهش ها جهت رفع مشکلات استفاده نمیگردد.
کتابدارآموزشگاه سابق
|
Iran
|
1394/04/18 - 20:48
0
2
باعرض سلام وتشکرفراوان ازاین مقاله وارایه گوشه ای ازمشکلات کتابداری آموزشگاهی اینجانب که سابقه 6سال کاردراین زمینه راهم دارم بایدبگویم متاسفانه کتابداران به خوبی متشکل نیستندوانجمن کتابداری هم نمیتواندبدون متشکل شدن کتابداران کاری صورت دهدچراکه قبولاندن مسایلی مانندضرورت وجودکتابدارآموزشگاهی به مسولین نیازمندتشکل واتحادکتابداران است همین الان خیل فارغ التحصیلان بیکارکتابداری ماتنهاچشم به آزمون نهاددوخته انددرصورتیکه باپیگیری مسایلی ازاین دست موقعیت شغلی گسترده ای برای کتابداران تامین میشودومدارس ونظام آموزشی هم ازمزایای کتابخانه وکتابداران حرفه ای درآن بهره مندمیشوند
شیدا فتحی
|
Iran
|
1394/04/15 - 10:20
0
5
علیرغم کارهای تحقیقی و مطالعات بسیار در زمینه اهمیت وجود کتابدار آگاه در مدارس و حتی در مهد کودکها در تمامی کشورها متاسفانه روز به روز شاهد افت نگاه به این قشر از جامعه می باشیم .فقط جای این سوال مطرح است که چه کسانی و در چه سطوحی قابلیت بر آورد کارآیی نیروهای انسانی برای کتابخانه ها های مدارس کشور را دارند.که در پست های این عزیزان حذف و هیچ اتفاقی هم نمی افتد.
پاسخ ها
فتحی
| Iran |
1394/04/15 - 14:09
کاملا باگفته های شما موافقم شیداخانم ما در مشکلات گرفتاریم.
حسینی
|
Iran
|
1394/04/15 - 09:26
0
4
به نظرم یک پرسش ساده اما جدی وجود دارد که پاسخ به آن می تواند مشکل کتابخانه و کتابدار آموزشگاهی را در ایران حل نماید.
جامعه تحصیل کرده رشته علم اطلاعات و دانش شناسی( اعم از کتابداران، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید) برای قبولاندن اهمیت وجود این نهاد در مدارس و در فرایند تدریس و آموزش به نظام آموزش و پرورش باید چه کار کنند؟
راستی ما پس از حذف پست کتابدار در مدارس، به جز چند نامه رسمی از سوی انجمن و چند تایی دل نوشته در خبرگزاریها و گروههای بحث چه اقدام عملی چشمگیری انجام دادیم که وزیر وقت، و قانونگذاران مجلس توجهشان جلب شود؟
رنجبر
|
Iran
|
1394/04/14 - 15:06
0
4
در کشورمان، متاسفانه نگاه مدیران و دولت مردان به صورت، بهره وری سنتی است؛ یعنی ملاک مفید، موثر و بقای یک فرد، سازمان یا یک گروه (همچون حرفه کتابداری) را در این می دانند که چقدر از هزینه ای که در یک جا صرف کرده اند، مثلا در یک فاصله زمانی کوتاه ، برایشان سود و درآمدزایی حاصل کرده است.
شوربختانه، حرفه علم اطلاعات نیز به دلیل اینکه جزء فعالیت های قرار می گیرد که از یک سو، سود دهی آن عموما آنی نیست و از سوی دیگر سودآوری آن قابل اندازه گیری و برآورد با خط کش های سنتی مدیران و دولت مردان ما نمی باشد، متاسفانه قربانی این تصمیم گیری های نادرست قرار می گیرند و به عنوان اولین گزینه های پیش مرگ ، جهت جبران و حل مسائل مرتبط با کمبود بودجه احتمالی،فضا و .... در یک سازمان به شمار آیند. اتفاقی که متاسفانه چندی پیش نیز در کتابخانه مجلس شاهد آن بودیم و دل خیلی از کتابداران و دوستاران فرهنگ را به درد آورد.
نسیم
|
Iran
|
1394/04/14 - 09:34
0
2
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
سهيلا- کتابدار
|
Iran
|
1394/04/14 - 08:22
1
2
با سلام به شما هم رشته اي گرامي همانطور كه بارها به نقش كتابدار متخصص در مدارس اشاره و اينكه فرهنگ مطالعه بايد از دوران كودكي شكل گرفته و نهادينه شود و.......... چرا مسئولين امر به اين قضايا توجه اي نمي كنند و از متخصين امر براي بهبود قضايا استفاده نمي شود .متاسفانه بايد بگويم در جامعه ما روي دو ضرب در دوها مشكل وجود دارد كه جوابش چهار است با كمي داشتن برنامه مي توان بسياري از قضايا را حل كرد متاسفانه به جاي توجه به كتابخانه هاي مدارس و برنامه ريزي كردن كتابدار مدارس حذف مي شود !!!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: