کد خبر: 25473
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 مهر 1395 - 10:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

استانداردها اعتماد سازند

منبع : لیزنا
میترا صمیعی
استانداردها اعتماد سازند

 (لیزنا، گاهی دور/گاهی نزدیک: 171): دکتر میترا صمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر کمیته TC46 و عضو کمیسیون تخصصی و نظارت و برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد ایران: مثل هرسال دعوتنامه ای را از سازمان ملی استاندارد ایران دریافت کردم. دعوتنامه ای که مرا به شرکت در آیین بزرگداشت روز جهانی استاندارد مورخ 26 مهر در سالن همایش های صدا و سیما برگزار می شد، دعوت می کرد . در این آیین بزرگداشت ،  شخصیت های مملکتی  مثل معاون اول رئیس جمهور ، وزیر دادگستری  ، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات و صنعتگران و نمایندگان بخش خصوصی شرکت داشتند. مسائل مهمی در آیین بزرگداشت در حوزه استاندارد و استاندارد سازی توسط سخنرانان مطرح شد . ودر انتها نیز  مانند هر سال از واحدهای تولیدی نمونه تقدیر به عمل آمد.با وجود مشغله کاری و جلسه در دانشگاه ، سعی کردم همانند هرسال در این آیین بزرگداشت شرکت کنم.

 

امروزه که فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با سرعت فزاینده ای در حال گسترش است ، استانداردها از ارتباطات میان شرکت های تولیدی و ارایه کنندگان خدمات، حمایت فراوان می کنند. ارتباطات موثر به ویژه در تجارت کالاها و خدمات در سطح ملی ، منطقه ای و جهانی حیاتی است و تنها زمانی میسر است که به شرکای تجاری خود اعتماد داشته باشیم.شعار امسال روز جهانی استاندارد " استانداردها اعتماد سازند " [1]  است. استانداردها ما را به روش ها و آیین کارهای اطمینان بخش و با چارچوب های قابل اعتماد همکاری، متصل می سازند . از طریق ارایه تفاسیر مشترک درباره طرف های یک ارتباط یا معامله ، استانداردها در تجارت سودمند متقابل و بهره گیری مناسب از منابع در تجارت بین المللی ضروری می باشند.

تعاملات اجتماعی بر مجموعه ای از معیارها ،مفاهیم یا معانی بنیادین مورد احترام عمومی تکیه دارد ، استانداردهای بین المللی با مدون سازی این معیارها دسترسی همگانی به آنان را تضمین می نمایند. محصول یا خدمت منطبق بر یک استاندارد بین المللی دارای نشانه ی کیفیت ، ایمنی یا هماهنگی است . استانداردها درباره گوناگونی های جهان همبسته ما صحبت می کنند، در جاهایی که اطمینان از سخن گفتن با واژگان مشابه ضروری است ، یکنواختی را مطرح می نمایند.

 

ژانگ شیائوگنگ ، رئیس ایزو و هوآلین ژانو ، دبیر کل ITU و دکتر جونجی نومارا ، رئیس IEC  و در کنار آنها نیره پیروز بخت ، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران  ، به صورت جداگانه پیام هایی را به مناسبت روز جهانی استاندارد (14 اکتبر 2016  = 22 مهر 1395) صادر کردند و در تمامی این پیام ها تاکید بر اعتماد سازی استاندارد سازی  شده است .سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) به همراه اعضای دیگر ایزو از کشورهای مختلف جهان ، روز جهانی استاندارد را به عنوان فرصتی جهت تاکید بر همکاری های مثبت که استانداردها را به ایجاد اعتماد در مقیاس جهانی رهنمون می سازند ، گرامی داشتند.

استانداردها در تمام محیط زندگی ما حضور دارند . ما باید سعی کنم از استانداردها در ارتقاء توان تولید ملی ؛ خدمات و بهبود کیفیت زندگی ؛ اقتصاد مقاومتی ؛ مدیریت ایمنی زنجیره ذایی؛ فرهنگ و خانواده ؛ رقابت پذیری و بهبود فضای کسب و کار ؛ مدیریت کیفیت در کارخانه ها ، سازمان ها ، کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و... استفاده بهینه کنیم. ولی سوال اینجاست تا چه حد استانداردها در این حوزه ها عملیاتی شدند؟

سازمان ملی استاندارد ایران ، 56 سال سابقه عضویت در سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) دارد و در بیش از 300 کمیته فنی ایزو مشارکت فعال دارد .سازمان ملی استاندارد بر افزایش نقش خود در تدوین استاندارد های بین المللی تلاش می کند و آرمان این سازمان ، تداوم همکاری ها با دیگر اعضای ایزو برای به اشتراک گذاری اطلاعات و بهره مندی از تجارب جمعی و توانمندی های علمی و فنی است.سازمان ملی استاندارد ایران از رهگذر این همکاری های بین المللی ، به مشارکت خود جهت اعتماد سازی در بطن تجارت بین المللی ادامه می دهد.

 

 در سالن که نشسته بودم و به صحبت های مطروحه توسط سخنرانان گوش می دادم  این سوال برایم مطرح شد که آیا سازمان ملی استاندارد به تنهایی می تواند در کشور استاندارد سازی رانهادینه کند ؟ تاکنون که در این کار نتوانسته خیلی موفق باشد . شاید دلیلش این است که ما مردم باید همکاری و حساسیت لازم را نسبت به استاندارد سازی داشته باشیم . مثلا سازنده و تولید کننده یک خودرو این را در نظر بگیرد که ممکن است روزی فرزند خودش سوار این ماشین شود.من فکر می کنم در حوزه های تولید غذا ، دارو ، مواد شوینده و بهداشتی ،و.... که با سلامت و ایمنی مردم سروکار داریم هم سازمان ملی استاندارد ایران هوشیارتر عمل می کند و هم تولید کننده مراقب است . ولی حالا برگردیم به موضوع خودمان یعنی موضوع ساخت و تجهیز کتابخانه ها .  در حال حاضر خوشبختانه گتابخانه های بسیاری در کشور در حال ساخت  و بهره برداری است . تا چه حد استانداردها در ساخت این کتابخانه ها رعایت می شود؟ آیا قبل از ساخت یک کتابخانه و فکر نکردن به افتتاح آن در رزومه کاری یک مدیر ، به مطالعات اولیه و بنیادین و مطالعه تطبیقی نمونه های موفق و توجه به مسائل زیست محیطی ، می پردازیم ؟ کتابخانه هایی ساخته می شود که حتی استاندارد های اولیه جهانی در آن رعایت نشده است . واقعا چرا ؟

 

سوال بعدی این است آیا در حوزه کتابداری باز این وظیفه سازمان ملی استاندارد است که ورود کند و استاندارد تدوین کند و یا سازمان های دیگری نیز می توانند متولی کار باشند ؟ یکی از وظایف کتابخانه های ملی ، تدوین استانداردهای کتابخانه ای با مشارکت سازمان ملی استاندارد است . سازمان ملی استاندارد را مطرح کردم ، چون تصویب استاندارد و اعظای شماره باید توسط مقام ذیصلاحی انجام گیرد. خوشبختانه این مهم در کتابخانه ملی ، زمانی که من حضور داشتم و در مسندمدیریت پردازش و سازماندهی بودم ، پایه های آن گذاشته شد و اکثر متخصصان کتابداری سازمان عضو کمیته های فرعی تخصصی ،TC 46 شدند و کارهایی را هم شروع کردیم . پس از من هم در جریان هستم که معاونت پژوهش سازمان کارهایی را در حوزه استاندارد شروع کرده بود ، البته نمی دانم به کجا رسید ؟ نمی خواهم اطاله کلام کنم ، کتابخانه ملی همانند بسیاری از کتابخانه های مطرح جهان ، کتابخانه کنگره امریکا که در حوزه استاندارد سازی پیشینه بسیار طولانی دارد باید ورود کند و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد این کار باید انجام گیرد . یکی از جاهای دیگری که باید به این مهم بپردازد انجمن ها هستند که ما نمونه ایفلا را در جهان داریم که کمیته استانداردی در آن شکل گرفته است. در ایران هم خوشبختانه کمیته استاندارد در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی  ایران شکل گرفت . انشالله بتواند در تدوین استانداردها راهبری خوبی داشته باشد. به هر حال امیدوارم روزی را ببینم که تمام سازمان ها ، نهادها و کتابخانه ها به صورت هماهنگ و یکدست به استاندارد سازی بپردازند . امیدوارم کتابخانه ها و سازمان ها مرتبط با رشته و حرفه در استاندارد سازی با کمیته تخصصی TC46 آشتی کنند و هماهنگ با آن حرکت کنند  و با توجه به اینکه "استانداردها اعتماد سازند"، بتوانیم این اعتماد سازی را با همکاری های بین المللی و ملی در به اشتراک گذاری ایده ها و بهره مندی از تجارب جمعی و توانمندی های علمی و تخصصی همه خانواده رشته علم اطلاعات و دانش شناسی فراهم سازیم. انشالله بتوانیم به کمیته تخصصی TC46 اعتماد کنیم و از پراکنده کاری های بسیاری که در حال حاضر در گشور انجام می گیرد، بپرهیزیم. به امید روزی که استاندارد ها در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابخانه ها ، اعتماد ساز شوند .

 


[1] Standards Build Trust

مرضیه برمال
|
Iran
|
1395/11/03 - 16:29
0
0
با سلام
استاد صمیعی عزیز سپاس از شما .مطلب مفیدی بود.در نگاه شما همیشه دغدغه ی فراوان نسبت به علم اطلاعات و دانش شناسی هست.
درود بر شما
افلاکی
|
Iran
|
1395/08/02 - 10:11
0
1
باعرض سلام و احترام
استادعزیزم مطالبتان خیلی خوب وعالی بودن و استفاده لازم را بردیم.بانهایت تشکروسپاس از استادگرانقدررشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی
با آرزوی موفقیت وسربلندی روزافزون برای استادعزیزم
حسن
|
Iran
|
1395/07/29 - 15:24
0
1
با عرض سلام وادب خدمت استاد دلسوز سرکار خانم دکتر صمیعی که از ایشان معرفت و دانش آموختم و مطالب ارائه شده بسیار دلنشین و زیبا بود. از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را بردم.
با تشکر
کاظمی
|
United Kingdom
|
1395/07/29 - 13:07
1
2
با سلام

سرکارخانم دکترصمیعی، مطالب مفید و ارزنده ای بود و به نکات مهمی اشاره فرمودید، بی نهایت سپاس. امید است که با ورود متخصصین این حوزه، در این راستا گام های مثبتی برداشته شود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: