کد خبر: 25748
تاریخ انتشار: شنبه, 15 آبان 1395 - 12:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

کتاب زنده است و نفس می کشد

منبع : لیزنا
محسن حاجی زین العابدینی
 کتاب زنده است و نفس می کشد

 ) لیزنا، گاهی دور/گاهی نزدیک 172): دکتر محسن حاجی زین العابدینی، سرپرست کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی: در چند وقت گذشته، با کمال تاسف و شوربختی با عده ای آدم فرهنگی و دانشگاهی رو به رو شده ام که حرفشان این بود: عصر کتاب به سر رسیده است. جالب اینکه همه هم در جایی قرار داشته اند که زندگیشان با کتاب گره خورده و از کتاب ارتزاق می کنند و البته ادعای کتابخوانی هم دارند. به راحتی هم نمی شود مجابشان کرد که دنیا هنوز هم با کتاب نفس می کشد، هنوز هم با کتاب، آگاهی را مزه مزه می کند. استدلال می کنند که وقتی اینترنت هست و اطلاعات به صورت دیجیتالی قابل دسترس هستند، دیگر چه نیازی به کتاب است؟ هر چه حرص خورده ام و تلاش کرده ام به ایشان آگاهی بدهم که کتاب راه خودش را می رود و حالا حالاها به حیات خودش ادامه خواهد داد، فریادم به جایی نرسیده است.

 

امروز صبح، وقتی داشتم از در سالن 4.2 (ناشران دانشگاهی)نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت خارج می شدم که به سمت سالن 6.2 (ناشران انگلیسی) بروم، در هنگام عبور از راهروی بلند و شیشه ای بین این دو سالن و دیدن غلغله مردم در سالنها، یک لحظه برقی از کله ام جهید و این آگاهی روشن به سراغم آمد. اینکه، تمامی این آدمهایی که اینجا می بینیم و این همه بر و بیا در مقیاسی جهانی، برای چه چیز رقم می خورد؟ مگر جز این است که تمامی این دم و دستگاه با همه عظمت و جهان شمولی اش، صرفا برای کتاب برپا شده است. کالای مقدس و گرامی که به تعبیر ژان فیلیپ کوریر در کتاب مانای "از کتاب رهایی نداریم": ارزشمندترین اختراع بشر به شمار می آید.

در همان لحظه بازهم به یاد جمله امبرتو اکو در همان کتاب می افتم که می گوید: بشر بعضی چیزها را که اختراع کرد به حد اعلای تکامل آنها را ایجاد کرد و امکان ندارد که بشر به این راحتی بتواند جایگزین یا رقیبی برای اصل آنها و عملکردی که دارند به وجود آورد. مانند چرخ که هر کاری هم می کنیم دیگر نمی توانیم (تا الان البته) چرخ دیگر یا بهتر از این را تولید کنیم. هر تلاشی هم می کنیم نمی توانیم از چرخ بهتری بسازیم. کتاب هم همین داستان را دارد. بشر آن را به حد نسبی بالایی از کمال ساخته است. ناگفته نماند که ما هم کتاب به معنای کاغذ و جلد و نوشته مد نظرمان نیست. بلکه هر چیز مکتوب و مضبوطی که بتواند اطلاعات را در خود نگه داشته و به دست دیگران هم برساند.

 

بگذریم، شصت و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت است. به عنوان یک کتابدار، سالیان سال بوده که دو رویای مهم حرفه ای داشته ام. اول اینکه ایفلا را ببینم و دوم اینکه مهمترین نمایشگاه کتاب دنیا یعنی نمایشگاه کتاب فرانکفورت را ببینم. خوشبختانه این مهم امسال جامه عمل پوشید و از 17 تا 23 اکتبر مهمان فرانکفورت آلمان شدیم تا با انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، در نمایشگاه شرکت کنیم.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت، تنها یک نمایشگاه ساده نیست. بلکه ده ها و صدها اتفاق جانبی دیگر را به دنبال دارد. کل اقتصاد یک شهر و کشور را تحت تاثیر قرار داده و در دل خودش هم هزاران شغل و اتفاق را باعث می شود که فقط در حوالی کتاب مقدور است. چرا که، از بین این همه نمایشگاه و کارناوال و جشنواره و جشن گوناگون در سطح کشور خود ما، تنها نمایشگاه کتاب است که تمامی پیر و جوان و کوچک و بزرگ را به خود می خواند. ده ها نمایشگاه برگزار می شود که حتما اسمش را هم نمی دانیم و خیلی هم مشتاق فهمیدنش نیستیم. اما کتاب یگانه کالایی است که این همه در اطرافش زندگی می کنیم و نفس می کشیم. وقتی نمایشگاه کتاب می شود همه از پیر و کوچک و بزرگ روانه آن می شوند. در فرانکفورت هم اینگونه است که همه از این اتفاق مهم منتفع می شوند.

 

نمایشگاه کتاب فرانکفورت، سرشار از تجربه بود. تمامی غرفهها مملو از آدمهایی بودند که بر سر کتاب با هم چانه میزدند و توافق میکردند. هوای همه جا کتابی بود و نفس هم بوی کتاب میداد. این اتفاق کمی نیست در هنگامه ای که خیلی از همکاران دانشگاهیام را دیدهام که به صراحت و وقاحت میگویند، دیگر عصر کتاب تمام شده است. اگر اینگونه است، پس این همه نمایشگاه مفصل کتاب و ناشر و موسسه بزرگ برای چیست؟ کتاب همچنان هست و زنده است و به قول آن حرکت نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال 1948 "فقط شترها کتاب نمیخوانند".

سمیه کشاورز شاهباز
|
iran
|
1395/11/11 - 22:15
0
0
کتاب جایگاه خود را از دست نداده بلکه به علت رشد مداوم تکنولوژی محمل های مختلفی را تجربه می کند. محمل هایی که شاید دسترس پذیرترند اما عمر زندگیشان شاید کوتاه تر از کتاب باشد و جاودانگیشان در تردید!
یلدا محمدی
|
United Kingdom
|
1395/08/18 - 10:22
0
1
استاد گرامی ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربه با ارزشتان
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: