کد خبر: 28008
تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 فروردين 1396 - 09:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

من و پروین

منبع : لیزنا
نرگس خالقی
من و پروین

  (لیزنا؛ گاهی دور/ گاهی نزدیک 183): نرگس خالقی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه قم: 15 فروردین ماه سال روز درگذشت بانو پروین اعتصامی است. خاطرم نیست اولین بار چه زمانی با اشعار ایشان آشنا شدم. به احتمال "اشک یتیم" در کتاب پنجم دبستان. پس از آن خاطرم هست دیوان اشعارش همراه با تصویری سیاه و سفید از ایشان با چهره ای مهربان و مادرانه در صفحات آغازین کتاب، در کتابخانه منزل پدری، کنار حافظ و سعدی و مثنوی و ...  خودنمایی می کرد و من گه گاه به آن سر می زدم و تورقی می کردم. در این مجال، نه قصد بررسی زندگی و نه نوع و سبک شعر یا نقد و نظرات در مورد این بانوی اندیشمند را دارم، چرا که در تخصص من نیست و بزرگان ادب بسیار به آن پرداخته اند. تنها و تنها دینی که به بانوی شاعر خوش طبع خردمند کشورم دارم سبب شد تا قلم بردارم و احساسم را نسبت به کلام و شعر ایشان و تاثیری که بر من داشته است با شما به اشتراک بگذارم.

به عنوان یک زن ایرانی، با اشعار پروین زندگی کرده­ام و چنان بر روح و جانم اثرگذار بوده است که قابل وصف نیست. هر گاه که از سختی­ ها و پستی بلندی­ های زندگی دل آزرده شده­ ام، کلام پروین و توجه وی به جایگاه زن، چراغ راهم بوده و به من توان و انرژی بخشیده است، آنجا که در شعر بسیار زیبای «فرشته انس» می­ گوید:

وظیفه زن و مرد ای حکیم دانی چیست/ یکی است کشتی و آن دیگری است کشتی بان

چو ناخداست خردمند و کشتی­اش محکم / دگر چه باک ز امواج و ورطه طوفان

به روز حادثه اندر یم حوادث دهر / امید سعی و عمل هاست هم از این هم از آن

همیشه دختر امروز مادر فرداست / ز مادر است میسر بزرگی پسران

و این بیت آخر آنقدر بر جان من نشسته که گاه نگرانم می­ کند، نگران وظایف سنگین­ ام در قبال فرزندم و نگران همه دختران ایرانی در قبال پرورش مردان و زنان آینده این مرز و بوم. گاهی نیز کنجکاو می ­شوم که مادران انسان­ های موفق چه ویژگی­ هایی داشته ­اند. و می ­اندیشم که کاش پژوهشی انجام شود راجع به مادران بزرگان تاریخ و ویژگی­ ها و خصلت ­های تاثیرگذار آن ها بر فرزندانشان بررسی شود. آن وقت نتایج این پژوهش می ­تواند به مدد آن ها که دغدغه فرزندپروری دارند بیاید.

توجه پروین در کنار وظیفه فرزند پروری و تعلیم و تربیت، به کسب علم و هنر و دانش به ویژه در خصوص بانوان ایرانی نیز قابل ستایش است. با چند دقیقه صرف وقت و جستجوی واژه دانش و علم در موتور کاوش گنجور، اشعار بسیاری در این رابطه جستجو خواهد شد.  وی در بسیاری از اشعارش زنان را مخاطب قرار می دهد و آنان را به کار و تلاش و تحصیل علم تشویق می­ کند. چنانکه در شعر «نهال آرزو» آورده است:

پستی نسوان ایران جمله از بی دانشی است / مرد یا زن، برتری و رتبت از دانستن است

... زن ز تحصیل هنر شد شهره در هر کشوری / برنکرد از ما کسی زین خواب بی دردی سری

.... دامن مادر، نخست آموزگار کودک است / طفل دانشور، کجا پرورده نادان مادری

و در جایی دیگر می ­فرماید:

چه زن چه مرد کسی شد بزرگ و کامرا / که داشت میوه­ای از باغ علم در دامان

به رسته هنر و کارخانه دانش / متاع هاست، بیا تا شویم بازرگان

زنی که گوهر تعلیم و تربیت نخرید/ فروخت گوهر عمر عزیز را ارزان

برای گردن و دست زن نکو پروین / سزاست گوهر دانش و گوهر الوان

دو بیت آخر همواره ورد زبان من است. گاهی دلم خواسته بدهم با خط خوش بنویسند و در اتاق کارم نصب کنم. هر از گاهی هم که وسوسه شده­ ام به رسم غریزه زنانه سری به جواهر فروشی بزنم، کلام پروین مرا به سمت و سویی دیگر رهنمون شده است.

شعر دیگری که در جنگ درونی خودم با خیر و شر، مرا بسیار تحت تاثیر قرار داده، قصیده معروف زیر است:

دانی که را سزد صفت پاکی /  آن کو وجود پاک نیالاید

در تنگنای پست تن مسکین / جان بلند خویش نفرساید

دزدند خودپرستی و خودکامی / با این دو فرقه راه نپیماید...

 و زمانی که بین حق و باطل دودل و مردد شده­ ام، گفته است:

حقیقت جوی شو پروین، چه ترسی / نشاید بهر باطل حق نگفتن

حتما شما خواننده گرامی هم از کلام پروین و قلم زیبای او بهره برده ­اید. آری! پروین بزرگ زنی است که با اشعار زیبایش مضامین بلند انسانی، اجتماعی، تربیتی و اخلاقی را به تصویر کشیده است. توصیه به کسب علم و دانش اندوزی به طور کلی و به ویژه توصیه به تحصیل علم و هنر و خردورزی برای بانوان ایران زمین در شعر ایشان قابل تحسین است، همانگونه که خود نیز در عمل و در دوران کوتاه زندگانی­ اش، در جستجوی گوهر دانش بوده است. بزرگ بانویی که اندیشه هایش در پس کلام دلنشینش، پس از گذشت سال ها همچنان می­ تواند چراغ راه هر انسان در جستجوی کمال باشد.

برای شادی روحش به توصیه وی عمل می ­کنیم:

آنکه خاک سیه اش بالین است /   اختر چرخ ادب پروین است

گر چه جز تلخی از ایام ندید /  هر چه خواهی سخنش شیرین است

صاحب آن همه گفتار امروز / سائل فاتحه و یاسین است

دوستان به که ز وی یاد کنند / دل بی دوست دلی غمگین است...

ابراهیمی
|
Russia
|
1396/01/21 - 15:57
1
2
سلام استاد عزیزم
نوشتتون عالی و زیبا بود
بنده کاملا با فرمایشاتون مبنی بر مضامین اخلاقی اشعار پروین موافق هستم؛ بنده هم با شعر لطف حق ایشون خیلی انس گرفتم.
بهار خلیلی1
|
Iran
|
1396/01/19 - 15:49
0
2
ممنون از خانم خالقی عزیز بابت صراحت و سادگی کلامشون و ایجاد ارتباط زیبا بین اشعار پروین بزرگ و دغدغه های درونی خودشان که چه بسا دغدغه بسیاری از زنان و مادران ایرانی هم هست.ممنون بابت نگارش نظرات دقیق و روح بخش دکتر فتاحی عزیز و دکتر محمدی گرامی.
نرگس خالقی
|
United Kingdom
|
1396/01/19 - 14:50
0
3
سلام دوستان عزیزم. سپاس از پیام ها و بازخوردهای خوبتان.
سپاس ویژه از دکتر فتاحی عزیز که هر چه دارم از اوست.
ٍعسی زارعی
|
Iran
|
1396/01/19 - 12:08
2
2
سلام. ممنون از یادداشت زیبا و تلنگر‌آمیزتان. یکی دیگر از ویژگیهای اشعار پروین طنز فاخر نهفته در لابلای ابیات و نیز آمیختگی گفتار با متن زندگی است. پیروز باشید.
رحمت الله فتاحی
|
iran
|
1396/01/17 - 12:15
0
6
درود بر همه
براستی باید به وجود انسانهای نازنین و کتابداران فهیمی چون خانم خالقی افتخار کرد. ای کاش کتابداران جوان و دانشجویان هم خود را در چنین فضاهای فکری قرار دهند، اهل مطالعه باشند و تراوشان فکری خود را برای دیگران مطرح کنند.
نوشته دلنشینی بود. سپاس
بهروز باشید
فتاحی
سارا الوند
|
Iran
|
1396/01/16 - 14:55
0
2
سلام و درود
نوشته زیبا و دلنشینی بود،جالبه بنده هم به جای توجه به ویژگی های افراد موفق به ویزگی مادر انسان موفق توجه می کنم .امیدروام همه مادران این سرزمین بتوانند نسلی در دامان پرورش دهند که پیش از هر چیز به جایگاه والای انسانی خود توجه داشته باشند.
صمیمی نژاد
|
Iran
|
1396/01/16 - 11:51
0
1
با تشکر از شما. پروین مدتی در کتابخانه ملی هم ظاهرا کتابدار بوده است و از تضادهای جالب زندگی او این که با وجود عدم موفقیت در زندگی زناشویی و جدایی و تنهایی اینچنین دلسوز و نگران جامعه و خصوصا زنان جامعه خود بوده است.
مهدی محمدی
|
Iran
|
1396/01/16 - 08:07
3
7
بسیار خوشحال و مفتخرم که صبح را با این روح لطیف و ذوق سرشار همکار ارجمندم سر کار خانم خالقی عزیز آغاز کردم مثل همیشه ساده و روان و دوست داشتنی
باشد که شمع وجود نازنینشان همیشه پرفروغ باد
سهیلا - کتابدار
|
Iran
|
1396/01/16 - 08:04
0
1
سلام
ممنون از خانم نرگس خالقی مقاله جالب و پر محتوی شما مرا در این صبح بهاری زیبا جانی دوباره داد و توجه ام را به وظایفم به عنوان یک زن و یک مادر یک کتابدار بیشتر کرد . ممنون
صراف زاده
|
Iran
|
1396/01/15 - 20:36
0
3
سپاس از این دلنوشته دلنشین نرگس جان. حیف که پروین فقط 35 سال عمر کرد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: