کد خبر: 30046
تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 مرداد 1396 - 14:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

مدیریت کتابخانه دیجیتال بین المللی- مشارکتی با دسترسی آزاد

کتابخانه دیجیتال کارائیب

منبع : لیزنا
 مهدی لطفی پناه
کتابخانه دیجیتال کارائیب

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک ۱۹2):   مترجم: مهدی لطفی‌پناه،  کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران

چکیده

توسعه یک کتابخانه دیجیتال بین المللی - چندبنگاهی (مشارکتی) با دسترسی آزاد نیاز به فناوری های پیشرفته و زیرساخت هایی دارد که هم نیاز نهادهای خاص را تامین کند و هم نیازهای عضویت رو به رشد و ارتباطات و توسعه پیوسته دیدگاه مشترک را برای کل یک کتابخانه دیجیتال تضمین کند. این مقاله روش ها و عواملی را توضیح می دهد که کتابخانه دیجیتال کارائیب را در ساخت زیرساخت های لازم به سوی موفقیت رهنمون می شود و در پی برنامه ریزی اولیه به سوی مرحله فعلی توسعه سوق می دهد و به چالش های برطرف شده و باقی مانده می پردازد.

مقدمه

کتابخانه دیجیتال کارائیب (dLOC) یک کتابخانه دیجیتال اشتراکی است که دسترسی متمرکز به مجموعه های دیجیتال را فراهم می کند که اگر اینگونه نبود مسلماً ممکن بود در انزوا قرار گیرد. کتابخانه دیجیتال کارائیب که از این پس در این مقاله آن را dLOC می نامیم با گردآوری مجموعه هایی از کشورهای مختلف حوزه کارائیب منابعی را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد که از نظر فیزیکی در سرتاسر کارائیب و جهان پراکنده اند. dLOC تحت حمایت موسسات شریک با اعتبارات بسیار از سوی «دپارتمان نوآوری های تکنولوژی آموزشی و برنامه همکاری در دسترسی به اطلاعات خارجی» (TICFIA)، در حال حاضر بیش از 675000 تصویر را در خود جای داده است که محتوای تهیه شده توسط نه کشور حوزه کارائیب را ارائه می دهد.

دانشگاه ها، کتابخانه های ملی، بایگانی های ملی، و مجموعه های خصوصی با dLOC شریک می شوند تا به تجهیزات، آموزش و زیرساخت های آنلاین دسترسی پیدا کرده و مطمئن شوند که مواد تحقیقاتی در معرض خطر کارائیب برای پژوهشگران و فرهیختگان حال و آینده حفظ می شوند. برای برطرف ساختن موانع پیش روی این مشارکت، dLOC اشتراک آزاد مواد را با حفظ عضویت، کپی رایت، یا حقوق مرتبط با میراث فرهنگی ارتقا داده است. تمام مواد موجود در dLOC به صورت آزاد در دسترس بوده و الگوها به طور کامل برای تمام مواد موجود حفظ شده و تمام حقوق برای مواد موجود محفوظ هستند.

به علاوه dLOC با محققان و آموزگاران K-12 همکاری دارد تا این مواد را در تحقیقات و آموزش ها جای دهد و زمینه گسترده تری فراهم ساخته و آموزش ها و پژوهش های جدید را بر پایه منابع منحصر به فرد موجود در dLOC بیش از پیش ارتقاء داده است. dLOC با فراهم نمودن زیرساخت ها برای موسسات و نهادهای مختلف کارائیب و جهان برای حفظ و ارائه آنلاین منابع کارائیب و پیرامون آن، در پیشرفت مطالعات منطقه کارائیب و رشته های مرتبط با آن مشارکت می کند.

مقاله حاضر به این مطلب می پردازد که چگونه کتابخانه دیجیتال کارائیب از یک پروژه راهبردی با پنج عضو، به مشارکت پر رونقِ بسیاری از نهادهای مجزا تبدیل شده که از فناوری های مشترک سود می برند. همچنین در این مقاله به برخی از تلاش های صورت گرفته توسط این پروژه پرداخته خواهد شد و اینکه چگونه شرکای dLOC به عنوان یک گروه این شیوه ها را برگزیده اند. ما در ادامه مقاله، این مشارکت را از دید یکی از موسسات عضو کارائیب بررسی کرده  و تاکتیک های مورد نظر برای پایداری این مشارکت را موشکافی می کنیم.

آغاز کوچک، تفکر بزرگ

در سال 2002 دانشگاه ویرجین ایلند (UVI)، دانشگاه فلوریدا (UF) و دانشگاه بین المللی فلوریدا (FIU) وارد توافق نامه ای برای مشارکت در ساخت یک مجموعه کتابخانه دیجیتال فرهنگی- تاریخی ویرجین ایلند ایالات متحده شدند. از طریق این مشارکت موفقیت آمیز بود که ایده dLOC متولد شد. نمایندگانی از UVI، با استفاده از امتیازی که «موسسه علوم موزه و کتابداری» ارائه داد، مدلی را از مشارکت محلی برای انتخاب منابع مناسب در دیجیتال سازی تدوین کردند. در ادامه مرکز کتابخانه دیجیتال UF مهارت های تکنیکی لازم برای توسعه این مجموعه دیجیتال را فراهم کرد. این شرکا مدلی را تدوین کرده اند که در آن میراث ملی و فرهنگی به صورت آنلاین، هماهنگ و یکدست می شود؛ اما مطالب و حقوق آن با همکاری شرکا ارائه و تهیه می شود. این مدل که در پروژه ویرجین ایلند ایالات متحده ساخته شده است، توان همکاری های بیشتر را در سطح منطقه ای نشان می دهد و با این همکاری است که ایده کتابخانه دیجیتال کارائیب شکل گرفته است.

موفقیت بیشتر این پروژه ها ناگزیر از سرمایه انسانی و مالی است. شرکای پروژه فوق الذکر ضرورت نیروی انسانی ماهر را مورد توجه قرار داده و نوآوری در فناوری و همکاری در برنامه دسترسی به اطلاعات خارجی (TICFIA) فرصت نمایان شدن ضرورت پشتیبانی مالی را فراهم می کند. TICFIA از تکنیک های نوآورانه یا برنامه هایی حمایت می کند که از تکنولوژی الکترونیک برای گردآوری، سازماندهی، نگهداری و انتشار اطلاعات در سراسر جهان استفاده می کنند و کشورهایی غیر از ایالات متحده را شامل می شود که نیازهای تحقیقاتی و آموزشی کشور را به زبان های خارجی و آموزشی بین المللی تامین می کنند. این برنامه از زمان آغاز آن در سال 1999 بیش از بیست پروژه مجزا را تامین اعتبار کرده است که بر مناطق مختلف جهان شامل آمریکای لاتین و کارائیب، آسیا، افریقا و خاورمیانه تمرکز داشته اند.

مدیران اصلی پروژه dLOC مدل یک کتابخانه دیجیتال را برای گروهی از کتابداران و بایگان های کنفرانس سالانه 2004 انجمن کتابخانه های رسمی و تحقیقاتی دانشگاه کارائیب (ACURIL) ارائه داده اند. نمایندگانی از موسسات ذینفع با این مورد دوم در دانشگاه پورتوریکو، ریو پیدراس ملاقات کردند تا چارچوب همکاری ها را تعریف کنند. TICFIA برای مرکز آمریکای لاتین و کارائیب از دانشگاه بین المللی، و دانشگاه مرکزی فلوریدا یک گرانت ( امتیاز) چهار ساله را در سال 2005 تعیین کرد تا زیرساخت های فناورانه آن را ایجاد کرده و ظرفیت دیجیتال سازی و دسترسی دانشجویان، پژوهشگران و شهروندان را به منابع کارائیب تهیه کنند. اعتبارات فدرال و سهم هزینه دانشگاهی با این شرط مشترک هستند که هر پروژه با پشتیبانی ضروری برای توسعه زیرساخت های تکنیکی و ظرفیت بومی دیجیتال سازی در محل، برای پنج شریک پروژه خارجی و اعتبارات خارج از دسترس برای ارتقای آزادانه مجموعه های در دسترس به منظور آموزش و پژوهش موجود باشد.

توسعه مجموعه های دیجیتال نیاز به تجهیزات، دانش و زیرساخت های فناورانه دارد. بسیاری از کتابخانه ها و بایگانی ها نمی توانند منابع لازم برای ساخت و نگهداری مجموعه های دیجیتال خود را تخصیص دهند و همین امر در مورد بسیاری کتابخانه ها و بایگانی های کارائیب نیز صدق می کند. dLOC تجهیزات، آموزش، و زیرساخت های پایه مورد نیاز برای شرکای خود را فراهم می کند تا قدم در مسیر حفظ و دستیابی دیجیتال به منابع خود گذارد. در مدل dLOC عضویت شرکا در مجموعه ها در عین اشتراک آنلاین محتوا، در مبادله تکنولوژی مورد نیاز جهت نگهداری و دسترسی دیجیتال حفظ می شود. نمایندگان هر موسسه شریک، توسعه مجموعه های دیجیتال و آینده dLOC خود را به صورت یک کل هدایت می کنند. مرکز کتابخانه دیجیتال دانشگاه فلوریدا نرم افزاری را برای تسهیل فرایند دیجیتال سازی، (که شامل ابرداده ها و واگذاری پرونده های الکترونیک می شود) نگهداری طولانی مدت پرونده های بایگانی شده و تحویل آنلاین از طریق زیرساخت های کتابخانه دیجیتال ارائه داده است. در کل ماموریت dLOC به قرار زیر است:

--عمل کردن به عنوان دروازه ورود به منابع دیجیتال از و درباره کارائیب؛

--تضمین نگهداری دیجیتال منابع؛

--تولید محتوای دیجیتال جدید برای پژوهشگران و دانشجویان؛

--افزایش دسترسی به مواد کارائیب در معرض خطر؛

--تولید ظرفیت دیجیتال سازی در کارائیب؛

--اجرای زیرساخت های تکنیکی و شبکه پشتیبانی برای شرکت در پروژه های دیجیتال؛

--تشکیل عضویت با موسسات کارائیب و نوآوری های کتابخانه دیجیتال.

این مدلِ موفق ثابت کرده است که اعضای دیگری که در حال ساخت مجموعه هایی اینچنینی در کارائیب و همچنین ایالات متحده هستند، می توانند به مانند این پروژه که شرکای جدید با محتوی آنلاین با یکدیگر همکاری کرده اند به تاسیس چنین مواردی اقدام ورزند.

ساخت شالوده موفقیت

شالوده اصلی موفقیت فعلی این پروژه، در برنامه ریزی اولیه، توسعه بعد روند پیشنهادات امتیازات (گرانت)، و سازگاری بعد آیین نامه آن نهفته است. ساختار سازمانی تعریف شده در این آیین نامه، برنامه کار چهارساله پروژه و ابزارهای ارزیابی شفاف، ادامه موفقیت آمیز بودن پروژه را علیرغم تغییرات چشمگیر در مدیریت و رهبری تسهیل می کنند. dLOC حتی با وجود تغییر در ماموریت اصلی پروژه، قصد دارد تا به اکثر اهداف اصلی خود دست یابد.

در این پروژه، آیین نامه موضوعی حیاتی است که ساختار و نقش های دو بدنه ی صاحب قدرت در سازمان را به صورت شفاف تعریف می کند. شریکان بنگاهی که در این پروژه سهیم هستند، در کمیته اجرایی حضور دارند و مسئول گروه سیاست گذاری، برنامه ریزی و اقدامات افزایش بودجه هستند. کمیته اجرایی همچنین مسئول مدیر پروژه و انتصاب هفت عضو انجمن رایزنی هستند که عهده دار تامین توسعه مجموعه و هدایت بیشتر پروژه هستند. کمیته اجرایی سالانه در انجمن دانشگاه کارائیب، کنفرانس کتابخانه رسمی و تحقیقاتی (ACURIL) جلساتی را برگزار می کنند تا سیاست های کلان را تعیین کنند. این انجمن همچنین به صورت دوره ای و از طریق کنفرانس های تلفنی جلساتی را برگزار می کنند تا به مسائل جاری بپردازند. اعضای dLOC که در رهبری و مشارکت، برنامه ریزی عملی و به انجام رساندن موثر امور نقش دارند، از سوی مجموعه مورد تشویق قرار می گیرند. به همین طریق انجمنِ رایزنی سالانه جلساتی برگزار کرده و توصیه هایی را برای توسعه و گسترش پروژه به اعضاء ارائه می دهد. اعضای این انجمن با هماهنگ کننده پروژه های خاص در مناطق مورد نظر خود در طول یک سال فعالیت می کنند. در آیین نامه، شرایط و ضوابط متناوب دو ساله  قید شده است تا تداوم پروژه را در حین تامین یک جریان باثبات از ایده های جدید و مناطق جدید کارشناسی انجمن تضمین کند. این ساختارهای رسمی، از آغاز همکاری ها به طور مشخص پرورانده می شوند و در طول چهار سال اول پروژه تقویت می شوند.

اهمیت شرکا

از آنجا که ساختارهای رسمی برای موفقیت حیاتی هستند، یک عامل مهم تر در موفقیت dLOC ، تعهد شخصی افراد درگیر در پروژه می باشد. برقراری روابط پایدار و درازمدت از طریق انجمن دانشگاه کارائیب، کتابخانه های رسمی و تحقیقاتی (ACURIL) و تاریخ طولانی مدت توسعه مجموعه مشارکتی و فعالیت های حفظ مشارکت، نمایندگان رسمی بنگاه های شریک، سطحی از اعتماد و تعهد را تضمین می کنند که dLOC را به پیش می راند. شرکای نهادهای آمریکایی همکار در پروژه، همکاری را ارزیابی کرده و زمان، انرژی و منابع را تامین می کنند. تیم های عملیاتی بومی متعهد به حفظ مجموعه های بنگاهی خود و در دسترس عموم قرار دادن آنها هستند. به علاوه اعطای اعتبارات به تیم پروژه اجازه می دهد تا به نهادها و سازمان های عضو سفر کرده و راهنمایی، موضوعات تکنیکی عیب یابی را تامین کرده و روابط شخصی و درک چالش های موجود در هر موقیعیتی را که می تواند مشارکت موثر داشته باشد گسترش دهد. dLOC بدون تعهد و حمایت اعضای رهبری و همچنین عملیاتی نهادها و سازمان های عضو، وجود خارجی نخواهد داشت.

به منظور توسعه dLOC که شامل پرسنل تمام مناطق موجود در هر نهاد می شود نیاز به آموزش است. بنابراین برای توسعه مجموعه و تیم های فنی در نهادها و سازمان های عضو، ساعات لازم برای مرور فیزیکی مجموعه ها  تعیین شده است تا مواد مناسب برای ساخت مجموعه های دیجیتال انتخاب شود. همچنین برای شفافیت کپی رایت مذاکره می شود؛ ابرداده های ضروری را توسعه می یابد؛ مواد را برای دیجیتال سازی مهیا می کنند؛ و همگی شرکا مواد را دیجیتالیزه کرده و به بخش دیجیتال تسلیم می کنند. نمایندگان فنی بازخوردی حیاتی از نرم افزار دیجیتال سازی از طریق این فرایند، ارائه می دهند. این بازخورد به برنامه ریز dLOC کمک می کند تا نرم افزار دیجیتال سازی و سیستم های داخلی موجود در مرکز کتابخانه دیجیتال را برای تامین بهتر و شایسته تر نیازی های هر یک از نهادها و سازمان های عضو سازماندهی کند. بیشتر این کار که برای موفقیت dLOC حیاتی است، نیاز به همکاری های برجسته داخلی و خارجی دارد.

تیم فنی dLOC در دانشگاه فلوریدا به تحقیقات خود ادامه داده و جریان کار خود را برای شرکا و بر اساس تجربه کاربران آنلاین بهبود می بخشد. برنامه ریز dLOC در UF، در بیشتر ملاقات های آموزشی شرکای پروژه شرکت می کند و در آنها به همه شرکا طریقه استفاده از ایجاد ابرداده ها و استفاده از نرم افزار و کسب بازخورد ارزشمند را می آموزد. به علاوه توسعه چشمگیر نیاز دارد تا همکاران، شرکا و کاربران، UF تعدادی آزمون کاربردپذیری رسمی را برای پروژه اجرا کنند که ارتقای پیوسته محل dLOC را میسر می سازد. اوکوا و سولیوان در حال ارائه مقاله ای درباره تکنولوژی کاربر محور برای پروژه های دیجیتال سازی هستند که فرایندهای کاربر محور را توضیح می دهد؛ فرایندی که از طراحی ابزارهای دیجیتال سازی و محل dLOC مطلع است. تخصیص و شایستگی تیم تکنیکی برای اصلاح و بازبینی پیوسته تکنولوژی های موجود و ادامه این تکنولوژی ها برای راهکارهای جدید سهم عمده ای در موفقیت dLOC دارد.

به علاوه برای تعهد مستقیم کادر مرتبط با مجموعه های شریک و به منظور فرایند دیجیتال سازی، موسسات عضو از پشتیبانی اجرایی و رسمی قوی برخوردارند. رؤسا، مدیران و دیگر مسئولان اجرایی نهادها و سازمان های عضو مشکل منابع محدود، و نیاز مبرم به یک راهکار مشارکتی، و فرصت موجود برای dLOC را در بهینه سازی منابع موجود به خوبی درک کرده اند. مجریان پنج شریک اصلی را تشویق به خطر کردن بهره گیری از فرصت های موجود برای ایده کتابخانه دیجیتال نموده اند.

رشد dLOC

dLOC اکنون بیش از 6000 عنوان و 65000 تصویر از محتوی کارائیب را در دسترس قرار می دهد. نمایندگان dLOC را به عنوان منبع یک کتابخانه دیجیتال و ابزاری برای دیجیتال سازی پیوسته در کنفرانس های دانشگاهی مختلفی مانند انجمن مطالعات کارائیب و انجمن دانشگاه کارائیب، کتابخانه های تحقیقاتی و بنگاهی (ACURIL) را ارتقا می دهند. آمارها ارقام خیره کننده ای را در ترافیک کتابخانه دیجیتال آن هم بلافاصله پس از کنفرانس ها نشان می دهند. توسعه و ارتقای بیشتر شامل کارگاه های آموزش و تعلیم، در میامی- دید کانتی، یک کاهش رقابت برنامه ای برای کلاس های درس K-12، و رشته سخنرانی های پژوهشی هستند که تحقیقات محتوای dLOC را مشخص می کنند. این پروژه از زمان آغاز آن در سال 2006از چندهزار نمایش در ماه به حدود 50000 نمایش در ماه رسیده است. کاربران جدید به راحتی می توانند محتوای dLOC را از طریق جست و جوی منظم وب با استفاده از موتورهای جست و جوی تجاری پیدا کنند زیرا ابرداده ها و متن کامل برای تمام اقلام در اختیار موتورهای جست و جو قرار دارد. dLOC نیز مانند بسیاری از کتابخانه های دیجیتال نشانی های وب پویایی دارد که وقتی کابران به مواد موجود در سیستم کتابخانه دیجیتال آن دسترسی پیدا می کنند ساخته می شود؛ گرچه نقل قول استاتیک و صفحات متنی تمام محتوای طوری از سوی شده برنامه ریزان dLOC طراحی شده اند که دسترسی بهینه موتورهای جست و جو به آنها را تضمین کنند. کاربران دیگر dLOC را از طریق لینگ های مستقیمی پیدا می کنند که توسط کتابخانه و بایگانی هایی ارائه می شود که محتوای دیجیتال کارائیب را از طریق بسیاری از سایت های دیگر مشخص می کنند، همانطور که محتوای غنی dLOC توسط دیگراین و از بلاگ های لینک شده و صفحات ویکی پدیا و از طریق فیدهای RSS برای ایتم های جدید تمام فیدهای RSS و dLOC ایتم های جدید هر نهاد عضو در دسترس هستند تازمانی رشد و توسعه هر دو محتوای موجود در dLOC و آگاهی های پروژه تداوم داشته باشد، dLOC به جذب کاربران و اعضای جدید ادامه خواهد داد. ما در طول دوره گرانت اولیه در جذب اعضای جدید نیز بسیار موفق بودیم. اعضا با پیوستن به dLOC به آموزش دیجیتال سازی و پشتیبانی عیب یابی دست می یابند، ابزارهای دیجیتال سازی موجود در بسته ابزار dLOC که شامل تولید ابرداده ها، پیگردی نرم افزار، واگذاری الکترونیک، و ابزارهای بایگانی؛ و مواد خود را در پشتیبانی جست و جوی متن کامل، فرمت های فایل چندگانه با محتوای قابل دانلود و تصویرهای صفحه با قابلیت زوم دارند. این کتابخانه دیجیتال میزان صفحات شریک موجود در صفحات وب dLOC و همچنین میانجی های وب سایت شریک می باشند. صفحات میانجی و سفارشی سازی شده تضمین می کنند که تمام تخصیص و اعتبار مواد، واگذار شده و تضمین می کنند که مواد واگذار شده توسط هر نهاد به راحتی می تواند به صورت شخصی جست و جو شود. این سفارشی سازی به شریکان اجازه می دهد تا به صورت فرد و جمعی از مشارکت نفع برده، و ارزش نفوذ و قدرت تکنولوژی های دیجیتال را در شرایط پیمانه ای، ارائه گسسته، و تجمع به نمایش گذارند. سرانجام، شریکان جدید نیز پشتیبانی از بایگانی را از طریق همکاری با مرکز کتابخانه دیجیتال دانشگاه فلوریدا و بایگانی دیجیتال فلوریدا در سطح ایالت دریافت می کنند.

dLOC به عنوان یک کتابخانه دیجیتال موفق و شایسته به رشد خود ادامه می دهد و زبان گفتار در میان کتابخانه ها و بایگانی ها سود چشمگیری را فراهم می کند. هماهنگ کننده پروژه dLOC با اعضای بالقوه ای که در حال حاضر علاقه مند هستند و کسانی را که هنوز در حال یادگیری درباره dLOC هستند، تماس برقرار می کند، فرایندی که منجر جذب شرکای جدید بسیاری می شود. نهادهای علاقه مند، برای پیوستن شرکای جدید به dLOC کاربری را معرفی کرده اند و این کاربرد توسط انجمن اجرایی dLOC مورد بازبینی قرار گرفته است. نهادها به منظور پیوستن، باید شرایط زیر را داشته باشند:

1-    موافقت با مشارکت در مجموعه ها و تامین دسترسی آزاد به پروژه؛

2-    در دسترس بودن مجموعه های مناسب با محتوای کارائیب؛

3-    موافقت با انطباق استانداردهای رایج؛

4-    موافقت با تعیین نماینده ای برای مدیریت مشارکت بومی؛

ملزومات پیوستن به dLOC در حداقل ممکن تعریف شده اند تا عضویت جدید کتابخانه ها را محدود سازند. مانند زیرساخت های تکنولوژیکی dLOC که برای اطمینان از این طراحی شده اند که تمام شرکا به صورت فردی و جمع منتفع شوند؛ متاسفانه خود dLOC نیز نسبت به شرکایش سهیم بیشتری منتفع می شود که رشد و توسعه dLOC را به تاخیر می اندازند.

فهرست زیرا شامل تمام شریکان پروژه ای است که در حال حاضر در محتوای آنلاین سهیم هستند. اعضای جدیدی که از کشورهای مختلف می آیند، گروه های زبانی و انواع نهادها و سازمان با سطوح مختلف تجربه دیجیتال سازی گرد آمده اند.

--بایگانی های ملی هائی تی؛

--کتابخانه ملی آروبا*؛

CARICOM--، گینه؛

--کالج باهاما*؛

--دانشگاه بین المللی فلوریدا؛

--بنیاد جهانی دموکراسی دسارلو (FUNGLODE

--کتابخانه ملی جامائیکا؛

--سیستم خدمات و اطلاعات کتابخانه ملی بلیز*؛

--دانشگاه پونتیفیسیا کاتولیک مادر مائسترا*؛

--دانشگاه اورینته، ونزوئلا؛

--دانشگاه مرکزی فلوریدا*؛

--دانشگاه فلوریدا؛

--دانشگاه جزایر ویرجین؛

--شبکه حفاظت از لاک پشت های دریایی کارائیب.

* علامت ستاره در موارد فوق نشانه اعضای جدید هستند.

رشد همواره مستلزم تغییر است و اکنون dLOC به تعادلی متناسب رسیده که هم دارای محتوای جدید و هم  توانایی برای پشتیبانی است که به هر دو مورد دست یافته است.  dLOC باید از شرکای فعلی پروژه حمایت کرده و در عین حال شرکایِ جدیدی را جذب کند. این کار تغییراتی را در ساختار قدرت و ساختار عملیاتی جاری ایجاد می کند. این پرسش ها در مورد آینده dLOC در حال حاضر توسط گروه ها مطرح می شوند، و با جزئیات بیشتر در مقاله بعدی در این نشریه بررسی خواهد شد. این تخصیص و انعطاف پذیری تمام اعضای dLOC است که پروژه را برای موفقیت یاری می رسانند؛ همین ویژگیِ همکاری به گروه در تعیین مراحل بعدی کمک خواهد کرد.

تامین نیازهای کاربران و شریکان

تاسیس زیرساخت ها و توسعه منابع حیاتی انبوه زمان بر بوده و در آغاز محتوای کافی برای ساخت مجموعه های موضوعی وجود نداشت. اکثریت شرکای ما تنها در یک موضوع خاص به انتخاب خود شریک بوند، و مجموعه شرکا بخش عمده ای از محتوای کاربر را تشکیل می داد. با رشد محتوا، محموعه های موضوعی و جغرافیایی سر برآوردند. برخی از مجموعه های موضوعی شاخص شامل عکس های تاریخی، تاریخ فرهنگی، سفر و گردشگری، زیست شناسی و حفاظت از محیط زیست، ادبیات، کشاورزی، اسناد قانونی، بردگی و مقاومت، اسناد دولتی، بایگانی های دانشگاه، نقشه ها و روزنامه ها است. حمایت یافته ها و مواد زمینه ای اضافی برای بیشتر استفاده های موثر از مواد در dLOC به منظور آموزش و پژوهش ضروری هستند. dLOC در حال توسعه استراتژی هایی است که این نیازها را به بهترین شکل ممکن بر طرف سازد تا به کاربردپذیری و فناوری و بهترین رشد و توسعه ممکن در آینده دست یابد.

شریکان و مشاوران پروژه نیز استراتژی هایی را برای تامین نیازهایی شریکان بنگاهی رو به رشد برای آموزش و حفاظت بیشتر از منابع اتخاذ می کنند. با وجود آنکه آموزش در محل ایدآل است، هم زمان و هم منابع تعداد آموزش هایی را که dLOC سالانه قادر به ارائه آنهاست، محدود می کند. dLOC در حال آموزش اجرای کارگاه های دیجیتال سازی به شرکای موجود، ارائه کارگاه ها به شریکان متعدد در کنفرانس ACURIL و توسعه ویدیوهای آموزش آنلاین است. آموزش ویدیویی به صورت آنلاین و یا با پست DVD در دسترس قرار خواهد گرفت. با جابجایی آموزش dLOC موجود برای سری های خودآموز ویدیویی، آموزش پایه متناسب با تقاضا، عرضه خواهد شود و آموزش dLOC درسایت در آن صورت به عنوان سطح دوم آموزش مسائل دیجیتال سازی پیشرفته عمل خواهد کرد. با تقاضای احتمالی آموزش پیشرفته از سوی بسیاری از شریکان فعلی، شریکان آموزشی بیشتر در سایت نیز افزوده خواهند شد، و دانشگاه مکرزی فلوریدا هم اکنون اعزام مربیانی را برای شریکان جدید dLOC آغاز کرده است. دیگر شریکان پروژه هایی را اجرا می کنند که آموزش را با گردآوری و حافظت از منابع ترکیب می کند. برای مثال دانشگاه فلوریدای جنوبی رهنمودهایی را تدوین کرده و مواد آموزشی را برای اداره شفاهی تاریخ ها تهیه کرده است. دانشگاه فلوریدای جنوبی با استفاده از این مواد در حال اجرای یک پروژه تاریخ شفاهی است، کتابخانه های کارائیب در قرن 21: یک پروژه تاریخ شفاهی ACURIL، که از آموزش برای هدایت تاریخ های شفاهی همراه با مجموعه تاریخ های شفاهی حمایت خواهد کرد.

نتیجه گیری

گسترش دسترسی آزاد، کتابخانه دیجیتال بین المللی، چندزبانی و چندبنگاهی و مشارکت، نیاز به زیرساخت های قدرتمند فناورانه و همکاری دارد که نیازهای نهادها و سازمان های فردی را در کنار مشارکت و تضمین ارتباط پیوسته و توسعه دیدگاه مشترک برای کتابخانه دیجیتال تامین کند.

کتابخانه دیجیتال کارائیب (dLOC) ابتدا با پروژه راهبردی -آزمایشی کارائیب به موفقیت دست یافت. dLOC به رشد خود ادامه داد تا اینکه به عضویت بین المللی، چندبنگاهی (مشارکتی) و چندزبانی دست یافت که به طور مشخص گسترش و توسعه dLOC -به عنوان یک تاریخ محرز - از اعتماد و مشارکت میان هر یک از موسسات شریک، حمایت نهادی از پرسنل اجرایی، هسته فناورانه قوی و به همهوجود آمد و اجازه داد تا به هر یک از موسسات اختصاصی نیز سود رسانده شود و گروه شرکا را انبوه تر ساخت. کارائیب نقش برنامه ریزی را که قدرت و نفوذ بالایی دارد،  برای توسعه مشارکتی مجموعه خود همواره مورد توجه قرار داد.

librarian
|
Denmark
|
1396/06/09 - 09:17
6
1
باسلام و وقت بخیر, به نظر من ترجمه قابل فهم و گویایی از مقاله ارائه نشده به گونه ای که بتواند هدف اصلی نویسنده را به راحتی به مخاطب انتقال دهد
محسن زین العابدینی
|
Iran
|
1396/06/07 - 10:36
6
1
سلام
این مطلب ترجمه است اما شیوه ذکر نام آقای لطفی طوری است که آدم فکر می کند تالیف است. بهتر است جلوی اسم نوشته شود ترجمه مهدی لطفی پناه و حتما به منبع و سالی که اصل آن منتشر شده است هم اشاره شود. اینطوری وجه استنادی و دقت لیزنا بالاتر می رود.
متشکرم
مهدی احمدی فر
|
Iran
|
1396/06/01 - 11:39
0
7
با سلام خدمت استاد گرامی جناب آقای لطفی پناه، دستاوردهای علمی شما در تخصص کاریتان هیچ گاه قابل وصف نبوده و همیشه باعث افتخار و سرافرازی جامع علمی کشور بوده و هست، باشد که این سرزمین پهناور قدر دانشمندانی چون شما را بدانند.
محمد جعفری اطربی
|
United Kingdom
|
1396/06/01 - 09:22
0
8
جناب آقای مهدی لطفی پناه، فعالیت های شما منجر به بهبود روند تحقیقاتی کشور در حوزه علوم پایه پزشکی و پزشکی خواهد شد. سایتان در پناه الطاف الهی مستدام باد.
افشین سرایی
|
Russia
|
1396/05/31 - 18:25
0
10
جناب آقای لطفی پناه؛ خدمات شما به جامعه علمی کشور فراموش ناشدنی است.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: