کد خبر: 35451
تاریخ انتشار: شنبه, 16 تیر 1397 - 09:40
ایمیل
چاپ

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

کافه دانش ابزاری برای مدیریت دانش

منبع : لیزنا
مریم مقدمی
کافه دانش ابزاری برای مدیریت دانش

(لیزنا: گاهی دور گاهی نزدیک 209): مریم مقدمی، دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش دانشگاه تهران: به زعم می یر مدیریت دانش، یک استراتژی به منظور خلق، دستیابی و پشتیبانی از منبع حیاتی دانش است (مِیِر[1]، 2007). مدیریت دانش، فرایند مدیریت سرمایه فکری سازمان می باشد (سیلیو و ریچارد[2]، 2006). استمپز[3] (1999) مدیریت دانش را فراهم آوری دانش مورد نیاز در زمان و مکان مورد نیاز و برای شخص نیازمند تعریف می کند. ابطحی به نقل از بلانت می نویسد مدیریت دانش فرایندی است که سازمان ها از آن طریق اطلاعات جمع آوری شده خود را بکار می گیرند (ابطحی و صلواتی،1385،34).

نونوکا و تاکه اوچی (1995) معتقدند که یادگیری فردی، شالوده و بنای اصلی یادگیری سازمانی تلقی می‌شود؛ «دانش تنها به وسیله افراد خلق می‌شود، یک سازمان خود به تنهایی و بدون افراد قادر به خلق دانش نیست. دانش‌آفرینی سازمانی، فرآیندی است که در طی آن سازمان، دانش خلق شده به وسیله افراد را بسط و توسعه می‌دهد و آن را در سطح گروهی از طریق دیالوگ، مباحثه و تشریک تجربه متبلور می‌سازد».محققان اصولاً روی این نکته اتفاق نظر دارند که یادگیری فردی پیش درآمدی بر یادگیری سطوح بالاتر است. دانش گروهی، جمع صرف دانش فردی نیست، بلکه دانش افراد بایستی از طریق هماهنگ نمودن تعاملات و فناوری‌های اطلاعات تشریک و تسهیم گردد. این سطح از یادگیری سازمانی، مستلزم تبدیل یادگیری فردی و گروهی در یک چارچوب سیستماتیک از سرمایه سازمان می‌باشد (بونتیس، 2003). چنانچه امروزه، در قالب رویکرد جدیدی به نام مدیریت دانش پدیدار شده است.

سازمان باید به خوبی بتواند دانش مورد نیاز خود را شناسایی کند، در صورت نیازآن را بیافریند، یا اینکه از منابع دانش خارج از سازمان بدست آورد.

در این میان برای مدیریت دانش سازمان نیاز به ابزارهایی احساس می‌شود تا فرایندهای مدیریت دانش را پوشش دهد. در زیر ابزارهای مرتبط با مدیریت دانش به اختصار شرح داده میشود(طاهری،1394)

1.      طوفان فکری[4]  

2.      آموزش و جذب ایده[5]  

3.      Peer Assist

4.      مرور آموخته‌ها[6]  

5.      مرور بعد از عملیات[7]

6.      داستان‌گویی[8]  

7.      همکاری فیزیکی فضای کاری[9]  

8.      ابزار ارزیابی مدیریت دانش[10]  

9.      کافه دانش[11]

10.  اجتماعات کاری[12]  

11.  تاکسونومی[13]  

ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات

1.      مدیریت اسناد[14]  

2.      پایگاه دانش[15]  

3.      وبلاگها[16]  

4.      خدمات شبکه‌های اجتماعی[17]  

5.      Voice and Voice-over-Internet Protocol (VOIP)

6.      ابزارهای جستجوی پیشرفته[18]  

7.      ساختمان خوشه دانش[19]  

8.      کارشناس سایت[20]   

9.      همکاری مجازی فضاهای کاری[21]

کافه دانش[22] شیوه‌ای برای انجام یک بحث گروهی باز و خلاق به منظور توسعه و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها، تشویق گفت‌وگو و همکاری در محیطی آرام است. یک کافه دانش در جوی بدون قضاوت برگزار می‌شود و منجر به بینش عمیق‌تر و اشتراک دانش ضمنی و تجربی گروه زیادی از افراد می‌شود (قاسمی، 1394). کافه دانش طریقه‌ای است که در آن یک گروه می توانند به بحث و تأمل و در عین حال توسعه و اشتراک هر فکری و یا ژرف بینی‌ای که ممکن است پیدا شود، بدون هیچ جبهه‌گیری بپردازند. کافه دانش همه قضاوت‌هایی را که به توسعه ژرف نگری عمیق‌تری می‌انجامد را به حال تعلیق درمی آورد. اداره یک کافه دانش نیاز به فرآیندی دارد که ان را به طور مؤثری کارآمد کند. یکی از پیشتازان کافه دانش دیوید گریتن[23] است. او فرآیند زیر را همان طور که در ویکی پدیا بحث شده است توصیه می‌کند.

کافه دانش با نشاندن شرکت کنندگان به شکل دایره شروع می‌شود (یا به شکل دایره‌های متحدالمرکز، چنانچه تعداد شرکت کنندگان زیاد است و یا اتاق کوچک است). جلسه توسط یک تسهیل‌گر که با توضیح این که حذف از کافه دانش و نقش گفتگو در کسب چیست، اداره می‌شود. سپس او عنوان مورد بحث در کافه را معرفی می‌کند و یکی دو سؤال عمومی مطرح می‌نماید. برای مثال، عنوان جلسه اشتراک دانش است، سؤال برای حضار می‌تواند: «چه موانعی برای اشتراک دانش در سازمان هست و چگونه می‌توان آنها را از پیش پای برداشت؟» باشد.

هنگامی که جلسه معرفی به اتمام رسید، گروه به گروه‌های کوچک‌تر که هرکدام حدود پنج نفر را شامل می‌شود، تقسیم می‌گردد. هر گروه کوچک سؤالات را برای مدت 45 دقیقه مورد بحث قرار می‌دهد. گفتگوهای گروه‌های کوچک توسط تسهیل کننده اداره نمی شود و خلاصه جلسه هم برای مطرح شدن در گروه بزرگ نوشته نمی شود.

سپس شرکت کنندگان به دایره برمی گردند و تسهیل‌گر گروه را برای 45 دقیقه پایانی اداره می‌کند. در این زمان افراد به تأمل در بحث‌های گروه های کوچک می‌پردازند و هرگونه فکر، ژرف نگری و یا ایده‌ای را که در گروه‌های کوچک به دست آمده است، با دیگران در میان می‌گذارند.
کافه دانش با تعداد شرکت کنندگانی بین 15 و 50 بهترین تأثیر را دارد. 30 نفر ایده آل است. اگر تعداد شرکت کنندگان از 50 نفر بیشتر باشد بهتر است که از میکروفون برای بحث‌های گروه بزرگ استفاده شود و این باعث کندی مذاکرات می‌گردد. یک تا دو ساعت برای یک کافه دانش مفید لازم است. تنها قانون مشکل جلسه این است که جلسه به طوری اداره شود که بیشتر وقت به مذاکره بگذرد. سخنرانی و بازیافت عکس العمل‌ها جایی در کافه دانش ندارد. به نظر میرسد ضرورت وجود کافه دانش در سازمان های ایرانی احساس میشود. وجود کافه دانش در سازمان، خشکی و سلسله مراتب سخت اداری را کنار گذاشته و محیطی منعطف برای بیان ایده ها در جهت پیشبرد اهداف سازمان را فراهم می اورد. و در این صورت است که سازمان ها و از جمله کتابخانه ها به نقطه اوج خود خواهند رسید. بی شک مدیریت اندیشه ها و تجارب به محلی به نام کافه دانشی نیازمند است.

منابع

یانگ، رونالد،(1391)، ابزار و تکنیک‌های مدیریت دانش، مترجمان: محمدباقر نوبخت، سیدکامران یگانگی، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک، چاپ اول

ساسان قاسمی روژین صدیق بهزادی 1394. روزنامه دنیای اقتصاد.

طاهری، سید علی (1394) ابزارها و تکنیک های مدیریت دانش. قابل دسترس در  شبکه اجتماعی لینکداین.

ابطحی، حسین، عادل صلواتی (1385)، مدیریت دانش در سازمان، تهران انتشارات پیوند نو.

دانش. تهران: 13-14 بهمن ماه84.

Meyer, Bertolt. Sugiyama, Kozo. (2007) the concept of Knowledge in KM: a dimensional model. Journal of Knowledge Management. VII, NI, PP. 17-35.

Siliv, Richard. Cuganesan, Suresh. (2006). Investigative the Management of Knowledge for competitive advantage. Journal of Intelligence Capital. V7, N3, PP. 306-323.


[1] Meyer

[2] Siliv,Richard

[3] Stamps

[4] Brainstorming

[5] Learning and Idea Capture

[6] Learning Reviews

[7] After Action Review

[8] Storytelling

[9] Collaborative Physical Workspace

[10] Knowledge Management Assessment Tool

[11] Knowledge Café

[12] Community of Practice

[13] Taxonomy

[14] Document Management system

[15] Knowledge Bases

[16] Blogs

[17] Social Network Services

[18] Advanced Search Tools

[19] Building Knowledge Clusters

[20] Expert Locator

[21] Collaborative Virtual Workspace

[22] Knowledge Café

[23] www.gurteen.com

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: